
Ένα αισιόδοξο και σαφές μήνυμα απηύθυνε ο Ευρωπαίος Επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού, κ. Απόστολος Τζιτζικώστας, στο πλαίσιο του Maritime Cyprus 2025. «Η ναυτιλία διαμορφώνει και θα συνεχίσει να διαμορφώνει το ποιοι είμαστε», ανέφερε μεταξύ άλλων στις εναρκτήριες δηλώσεις του, επιθυμώντας με αυτόν τον τρόπο να υπογραμμίσει τον καθοριστικής σημασίας ρόλο του ναυτιλιακού κλάδου στα ευρωπαϊκά, και όχι μόνο, δρώμενα.
Ταυτόχρονα, σύμφωνα με τις δηλώσεις του Απ. Τζιτζικώστα, η ευρωπαϊκή ναυτιλία δύναται να καταστεί ακόμα πιο ανθεκτική, ασφαλής, αποδοτική, μα κυρίως ανταγωνιστική. Είναι άξιο αναφοράς ότι, σύμφωνα με δεδομένα που παρέθεσε, το «μερίδιο» της ευρωπαϊκής ναυτιλίας ‒σε όρους χωρητικότητας‒ στην παγκόσμια αγορά διαμορφώνεται πλέον στο 33,6%, από 38,5% το 2018.
«Αναπτυσσόμαστε, αλλά οι υπόλοιποι αναπτύσσονται με μεγαλύτερο ρυθμό. Οφείλουμε να ευθυγραμμίσουμε την αποανθρακοποίηση με την ανταγωνιστικότητα, μειώνοντας παράλληλα την ψαλίδα με την Κίνα, που πρωτοστατεί». Αυτούς τους στόχους έθεσε ο Ευρωπαίος Επίτροπος, προκειμένου η Ευρώπη να καταστεί ακόμα πιο ανταγωνιστική.
Σε ό,τι αφορά το πολυσυζητημένο Net-Zero Framework, εξέφρασε την απόλυτη πίστη του για συμφωνία μεταξύ της ΕΕ και του IMO, τονίζοντας ωστόσο ότι οι λύσεις οφείλουν να είναι βιώσιμες, ρεαλιστικές, καθώς και να ανταποκρίνονται στις ανησυχίες των δρώντων της ναυτιλίας. «Η ναυτιλία είναι παγκόσμιο φαινόμενο και το ίδιο θα πρέπει να είναι και οι λύσεις της», ανέφερε χαρακτηριστικά, υπογραμμίζοντας έτσι τη σημασία ύπαρξης μιας συνολικής λύσης και όχι απλώς περιφερειακών μέτρων.
Στη συνέχεια, ο Απ. Τζιτζικώστας εξήγγειλε ότι το 2026 θα είναι μια σημαντική χρονιά για τις ευρωπαϊκές μεταφορές και τη ναυτιλία, με πλήθος έργων και σχεδιασμών αυτών να δρομολογούνται. Όπως δήλωσε, η ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία της Γηραιάς Ηπείρου αντιμετωπίζει άνισο ανταγωνισμό. «Τα ναυπηγεία των χωρών εκτός ΕΕ είναι τουλάχιστον 30-40% πιο φθηνά σε σύγκριση με τα ευρωπαϊκά. Και δεν αναφέρομαι μόνο στην Κίνα».
Γι’ αυτόν τον λόγο, προανήγγειλε τον σχεδιασμό στρατηγικών που στόχο θα έχουν την αναβίωση εν γένει της ναυτιλιακής βιομηχανίας και των μεταφορών. Από τις λιμενικές υποδομές μέχρι τη ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία. Όπως επισήμανε, οι επενδύσεις που θα χρειαστούν για την τόνωση των υποδομών θα ανέρχονται σε δεκάδες δισεκατομμύρια, επομένως είναι απαραίτητη η σύμπραξη μεταξύ ιδιωτικού και δημοσίου κεφαλαίου.
Τέλος, θέλησε να κλείσει με αποφασιστικό τόνο, αναφέροντας πως η Ευρώπη βρίσκεται αντιμέτωπη με σημαντικές προκλήσεις. Κατά τον Ευρωπαίο Επίτροπο, η Γηραιά Ήπειρος οφείλει να μάθει από τα λάθη της και να στραφεί προς βιώσιμες και ρεαλιστικές λύσεις. Διαφορετικά, είναι καταδικασμένη να αποτύχει. Ωστόσο, «για εμάς η αποτυχία δεν αποτελεί επιλογή», κατέληξε.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών





Οι απευθείας πτήσεις μεταξύ της Ινδίας και της Κίνας, ύστερα από μακροχρόνια παύση, είναι γεγονός, καθώς οι σχέσεις μεταξύ των χωρών φαίνεται να εξομαλύνονται…

Τα Center for Biological Diversity και Friends of the Earth προχώρησαν πρόσφατα σε μήνυση κατά της κυβέρνησης του Ντόναλντ Τραμπ. Ως αιτία προβάλλεται η…

Με αφορμή την επικείμενη επέτειο της 28ης Οκτωβρίου, η Isalos.net παρουσιάζει το κεντρικό άρθρο των Ναυτικών Χρονικών, που δημοσιεύθηκε λίγες ημέρες μετά την έναρξη…

Στον απόηχο της συμφωνίας κατάπαυσης του πυρός στη Λωρίδα της Γάζας ανάμεσα στο Ισραήλ και τη Χαμάς, τα βλέμματα της διεθνούς ναυτιλιακής κοινότητας στρέφονται…

Ο κυκλώνας Μελίσα αναβαθμίστηκε σήμερα στη μέγιστη κατηγορία 5 στην Καραϊβική, απειλώντας την Τζαμάικα, την Αϊτή και τη Δομινικανή Δημοκρατία με καταστροφικούς ανέμους και…

Ινδικά μέσα ενημέρωσης μεταδίδουν ότι η MSC βρίσκεται ένα βήμα μακριά από τη νηολόγηση ορισμένων από τα πλοία του στόλου της στο εθνικό νηολόγιο.…

Καθώς τα «σύννεφα» υπερπροσφοράς πετρελαίου πυκνώνουν, ασκώντας καθοδικές πιέσεις στις τιμές του αργού, η Ουάσιγκτον προχωρά σε στρατηγικές κινήσεις με γνώμονα την ενεργειακή ασφάλεια…

Μια ομάδα κορυφαίων χρηματοπιστωτικών, ενεργειακών και βιομηχανικών εταιρειών ανακοίνωσε την ίδρυση της Carbon Measures, μιας νέας συμμαχίας με στόχο την προώθηση ενός πιο ακριβούς…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ