
Οι Υπουργοί Ναυτιλίας της Ελλάδας και της Κύπρου, κ. Βασίλης Κικίλιας και κυρία Μαρίνα Χατζημανώλη, και ο Dr. Nikolas P. Tsakos, Founder & CEO – TEN LTD (NYSE: TEN) ; Chairman – INTERTANKO (2014-2018), συμμετείχαν στην ακόλουθη εξαιρετικά ενδιαφέρουσα ΚΥΡΙΑ ΣΥΖΗΤΗΣΗ, με τίτλο, «SHIPPING IN A NEW ERA: ALIGNING AMBITION, REGULATION, & REALITY», η οποία αποτέλεσε μέρος της ατζέντας του 17th Annual Capital Link Shipping & Marine Services Forum, που πραγματοποιήθηκε με πολύ μεγάλη επιτυχία και συμμετοχή, την Τρίτη 16 Σεπτεμβρίου, 2025 στο Λονδίνο, σε συνεργασία με την ABS και στο πλαίσιο της ναυτιλιακής εβδομάδας του Λονδίνου «London International Shipping Week 2025».
Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Βασίλης Κικίλιας, στην ομιλία του τόνισε τα εξής:
“Το 60% του ευρωπαϊκού στόλου, το 70% του ευρωπαϊκού εμπορίου και φυσικά, ο IMO, είναι μια μεγάλη οικογένεια και τα δύο αυτά πρέπει να είναι συμβατά για να εξυπηρετούν το κοινό καλό. Δεν μπορεί να είναι διαφορετικά. Έχουμε εξηγήσει πολλές φορές από την έκθεση Draghi, ότι είναι μια μεγάλη ευκαιρία για την Ευρώπη. Η Ευρώπη δεν μπορεί να χάσει την ευρωπαϊκή ναυτιλία. Ανταγωνιστικότητα και ικανότητα να καλύψει τη διαφορά με τον ρυθμό που καθορίζουν οι ΗΠΑ και η Κίνα. Η Ευρώπη πρέπει να δείξει τα πλεονεκτήματά της και η ευρωπαϊκή ναυτιλία παίζει και θα συνεχίσει να παίζει καθοριστικό ρόλο σε αυτό.
Επομένως, δεν βλέπω κανένα λόγο για τον οποίο όλα αυτά να μην μπορούν να είναι συμβατά, ώστε να προσφέρουν τις καλύτερες δυνατές ευκαιρίες για τον κλάδο, αλλά και ευκαιρίες για τις κυβερνήσεις να δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας, να δημιουργήσουν περισσότερο πλούτο για την Κύπρο, για την Ελλάδα, για όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ. Όσον αφορά τον IMO, για να μπορέσουμε να εξασφαλίσουμε μια συμφωνία – επειδή θέλω να είμαι σαφής και ειλικρινής – συζήτησα με τον Γενικό Γραμματέα του IMO εδώ στο Λονδίνο, στο περιθώριο αυτής της σπουδαίας θεσμικής οργάνωσης. Υποστηρίζουμε το πλαίσιο, αλλά θεωρούμε ότι υπάρχουν πολλά πράγματα που πρέπει να ρυθμιστούν καλύτερα και έχουμε τον επόμενο μήνα για να το κάνουμε αυτό.
Όσον αφορά τη σωστή αντιμετώπιση του LNG, δεδομένου ότι πρέπει να είμαστε ρεαλιστές και να αναγνωρίσουμε ότι δεν διαθέτουμε ακόμη τα ορυκτά καύσιμα του μέλλοντος, τουλάχιστον όχι για το σύνολο του παγκόσμιου στόλου, ας είμαστε ρεαλιστές και ας δούμε ποια είναι τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσουμε. Ας υποστηρίξουμε, επίσης, τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, οι οποίες το έχουν ανάγκη. Ο κλάδος σέβεται τους κανόνες του παιχνιδιού και κατανοεί τη σημασία της φορολογίας, αλλά η φορολογία δεν πρέπει να αποτελεί ποινή. Η φορολογία πρέπει να οδηγεί κάπου. Επομένως, αν δεν διαθέτετε ακόμη ορυκτά καύσιμα, πρέπει να προχωράτε βήμα – βήμα και να δώσετε τη σωστή ώθηση, όσον αφορά την προσαρμογή της συμφωνίας. Και αυτό δεν το λέμε μόνο εμείς.
Είμαι πολύ, πολύ χαρούμενος που οι Έλληνες πλοιοκτήτες και η ελληνική βιομηχανία χαίρουν μεγάλου σεβασμού. Κάνουμε ό,τι μπορούμε όσον αφορά την κρίση. Θυμηθείτε τι κάναμε κατά τη διάρκεια της κρίσης του COVID. Ήμουν υπουργός Υγείας στην Ελλάδα. Τα μέσα ατομικής προστασίας διανεμήθηκαν, κυρίως, μέσω των πλοίων μας σε όλο τον κόσμο. Είναι ένα σημαντικό παράδειγμα του τι μπορεί να κάνει η βιομηχανία όταν υπάρχει μεγάλη ανάγκη.”
Ο κ. Βασίλης Κικίλιας, απαντώντας σε ερωτήσεις των δημοσιογράφων τόνισε τα εξής: “Η Ελλάδα, με το 20% του παγκόσμιου στόλου, εξυπηρετεί το διεθνές εμπόριο και την παγκόσμια ευημερία και η ελληνική ναυτιλία βρίσκεται παντού, σε όλο τον κόσμο και διεκδικεί να συνδιαμορφώνει τις εξελίξεις στον κλάδο. Στα πλαίσια αυτά, λοιπόν, βρισκόμαστε σήμερα σε έναν σημαντικό θεσμό όπως είναι η ναυτική εβδομάδα, στο περιθώριο της οποίας συναντηθήκαμε ήδη με τον ΓΓ του IMO, υψηλόβαθμα στελέχη του Λιμενικού – Ακτοφυλακής της Μεγάλης Βρετανίας και του Υπουργείου Εσωτερικών και λίγο αργότερα, μέσα στην ημέρα, με τον Υφυπουργό Μεταφορών, αρμόδιο για θέματα ναυτιλίας. Όπως είπα, η ελληνική ναυτιλία πρέπει να βρίσκεται παντού και εμείς θα ταξιδέψουμε σε όλο τον κόσμο, προκειμένου να μπορέσουμε να υποστηρίξουμε τα συμφέροντά μας και να ενδυναμώσουμε τον κλάδο που είναι πολύ σημαντικός για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας, για νέες θέσεις εργασίας για την ευημερία της χώρας.”
H Υφυπουργός Ναυτιλίας της Κύπρου κυρία Μαρίνα Χατζημανώλη, στην ομιλία της δήλωσε ότι: “Ως νησιωτικό έθνος με μια περήφανη ναυτιλιακή παράδοση, η Κύπρος ήταν πάντα βαθιά συνδεδεμένη με τη θάλασσα. Σήμερα, φιλοξενούμε έναν από τους μεγαλύτερους στόλους στον κόσμο και μία ενεργή ναυτιλιακή κοινότητα που συνδυάζει την παγκόσμια τεχνογνωσία και την καινοτομία. Η στρατηγική μας θέση στο σταυροδρόμι τριών ηπείρων, σε συνδυασμό με ένα ισχυρό κανονιστικό πλαίσιο και τον αυξανόμενο ρόλο μας στον ενεργειακό τομέα, έχει καθιερώσει την Κύπρο ως έναν αξιόπιστο ναυτιλιακό κόμβο και έναν προοδευτικό εταίρο για την παγκόσμια ναυτιλία.
Ζούμε καθοριστικές στιγμές για τη διεθνή ναυτιλία. Η ευθυγράμμιση των στόχων και των κανονισμών με την πραγματικότητα απαιτεί ειλικρινή διάλογο και μια κοινή δέσμευση για πρακτικές, κλιμακούμενες λύσεις. Για την Κύπρο, αυτό σημαίνει ενεργή συμβολή στις συζητήσεις στον ΙΜΟ και την ΕΕ, διατηρώντας παράλληλα στενή συνεργασία με τους πλοιοκτήτες και τους ενδιαφερόμενους φορείς του κλάδου. Στόχος μας είναι να προωθήσουμε παράλληλα την απαλλαγή από τον άνθρακα, την ψηφιοποίηση και την ανταγωνιστικότητα, καθώς και να διασφαλίσουμε ότι η πράσινη μετάβαση ενισχύει, αντί να αποδυναμώνει, την ανθεκτικότητα του ναυτιλιακού τομέα.
Η επένδυση στο ανθρώπινο δυναμικό είναι εξίσου κρίσιμη. Το μέλλον της ναυτιλίας εξαρτάται από την επόμενη γενιά ναυτικών και επαγγελματιών, εξοπλισμένους με τις δεξιότητες που απαιτούνται για εναλλακτικά καύσιμα, αυτοματοποίηση και ψηφιοποίηση. Στην Κύπρο, έχουμε ήδη κάνει σχετική πρόβλεψη, υποστηρίζοντας πρωτοβουλίες αναβάθμισης και επανεκπαίδευσης, προωθώντας παράλληλα την ένταξη και την ποικιλομορφία, έτσι ώστε το ναυτιλιακό μας εργατικό δυναμικό να παραμείνει ισχυρό, προσαρμόσιμο και παγκοσμίως ανταγωνιστικό.
Τελικά, η ναυτιλία ευδοκιμεί με τη συνεργασία. Είτε μέσω κοινής καινοτομίας, εναρμονισμένων κινήτρων είτε κοινών βέλτιστων πρακτικών, οι κυβερνήσεις και η ναυτιλία πρέπει να συνεργαστούν στενά. Η Κύπρος έχει δεσμευτεί να διαδραματίσει τον ρόλο της ως γέφυρα μεταξύ των περιοχών, ως φωνή για ρεαλιστικές λύσεις και ως εταίρος στη διαμόρφωση ενός πιο βιώσιμου και ανθεκτικού μέλλοντος για την παγκόσμια ναυτιλία.”
Ο Dr. Nikolas P. Tsakos, Founder & CEO – TEN LTD (NYSE: TEN) ; Chairman – INTERTANKO (2014-2018), τόνισε: “Παραδοσιακά, στο Λονδίνο χτυπά η καρδιά της ναυτιλίας. Φέτος, ο Όμιλος Τσάκος γιορτάζει 50 χρόνια σε αυτήν την πόλη. Ο πατέρας μου εγκατέστησε για πρώτη φορά την εταιρεία εδώ τη δεκαετία του 1970 και από τότε συνεχίζουμε να εξελισσόμαστε.
Σχεδόν 200 ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες χρησιμοποίησαν αυτήν την πόλη ως έδρα από τη δεκαετία του 1960 έως τη δεκαετία του 1990. Η Ελλάδα και το Λονδίνο είναι στενά συνδεδεμένες.
Ωστόσο, πρόσφατα, έχουν αναπτυχθεί και άλλοι ναυτιλιακοί κόμβοι όπως η Σιγκαπούρη, η Γενεύη και ο ομορφότερος από όλους, η Αθηναϊκή Ριβιέρα.
Οι βρετανικές αρχές πρέπει να καταβάλουν επιπλέον προσπάθειες όσον αφορά την επίλυση σημαντικών ζητημάτων, προκειμένου να διατηρήσουν την υπεροχή του Λονδίνου.
Σχετικά με το θέμα της πράσινης ναυτιλίας, ενώ υποστηρίζω πλήρως την ανάγκη για ενιαίες παγκόσμιες αποφάσεις, εξακολουθώ να εύχομαι οι αποφάσεις που θα ληφθούν να είναι ρεαλιστικές. Η ναυτιλία μεταφέρει το 80% των παγκόσμιων αγαθών και συμβάλλει σε λιγότερο από το 3% των παγκόσμιων εκπομπών άνθρακα, ωστόσο εξακολουθεί να λειτουργεί κάτω από το ραντάρ και πιστεύω ότι αξίζει περισσότερο σεβασμό για τον ζωτικό της ρόλο. Είναι σημαντικό να ληφθούν υπόψη οι ανησυχίες του κλάδου και να διασφαλιστεί ότι οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής είναι ενημερωμένοι για τα πρακτικά εμπόδια των καθημερινών δραστηριοτήτων.”
Η κα. Elina Papageorgiou, Global Strategic Growth Director & Vice President, Greece & Cyprus – Lloyd’s Register, συντονίστρια της συζήτησης, ανέφερε: “Ήταν μεγάλη τιμή να συντονίσω μια συζήτηση με τον Έλληνα Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Βασίλη Κικίλια, τη Μαρίνα Χατζημανώλη, Υφυπουργό Ναυτιλίας παρά τω Προέδρω της Κύπρου, και τον Δρ. Νικόλα Τσάκο, Ιδρυτή και Διευθύνοντα Σύμβουλο της Ten Ltd και Πρόεδρο της Intertanko (2014-2018).
Όλοι οι ομιλητές συμφώνησαν ότι για να πετύχουμε σε μια νέα εποχή και να επιτευχθούν οι στόχοι που έχουν τεθεί στην ναυτιλία για την απανθρακοποίηση, η συνεργασία μεταξύ Κυβερνήσεων και ναυτιλίας είναι απαραίτητη. Μόνο αντιμετωπίζοντας τις προκλήσεις σε παγκόσμιο επίπεδο μπορούμε να απαλλαγούμε από τις εκπομπές άνθρακα στο μέλλον, και οι ομιλητές επεσήμαναν τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς ως επιτυχημένα παραδείγματα μιας λειτουργικής στρατηγικής που αποφέρει αποτελέσματα.
Η συζήτηση εξέτασε επίσης το ευρύτερο ζήτημα της βιωσιμότητας, της διασφάλισης ότι υπάρχουν αρκετοί ναυτικοί για να υποστηρίξουν το παγκόσμιο εμπόριο μεσοπρόθεσμα, σημειώνοντας ότι πρέπει να δημιουργήσουμε μια ναυτιλία όπου οι άνθρωποι θέλουν να εργαστούν, όπου μπορούν να αναπτύξουν δεξιότητες και να έχουν δίκαιες συνθήκες διαβίωσης.
Επίσης, συζητήθηκαν οι προκλήσεις σχετικά με την εκπαίδευση για πλοία με μηδενικά – έως σχεδόν μηδενικά καύσιμα, προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι του ΙΜΟ. Όλοι αναγνώρισαν ότι αυτό είναι το κλειδί για ασφαλή και αποτελεσματικά ταξίδια σε μια νέα εποχή για τη ναυτιλία.
Τέλος, οι συμμετέχοντες συμφώνησαν ότι, ενώ εκδηλώσεις όπως η ναυτιλιακή εβδομάδα του Λονδίνου – LISW αποτελούν μια εξαιρετική ευκαιρία για τους ενδιαφερόμενους φορείς να συναντηθούν και να συζητήσουν αυτά τα ζητήματα, οι συζητήσεις αυτές θα πρέπει να απευθύνονται σε ευρύτερο κοινό, ώστε να ενημερωθεί ο κόσμος σχετικά με τον σημαντικό ρόλο της ναυτιλίας, κάτι που με τη σειρά του θα υποστηρίξει τις προσπάθειες του κλάδου για την απανθρακοποίηση.”
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Ο εξόριστος ηγέτης της Χαμάς στη Γάζα Χαλίλ αλ Χάγια ανακοίνωσε απόψε ότι η οργάνωση έλαβε εγγυήσεις από τις ΗΠΑ, τους Άραβες μεσολαβητές και…
Ο πολυδιάστατος ρόλος της Ελλάδας -μιας χώρας με τον μεγαλύτερο εμπορικό στόλο στον κόσμο- στη θαλάσσια ασφάλεια, αναδείχθηκε μέσα από την ομιλία του πρέσβη…
Το Μαζί για το Παιδί αναβάθμισε και ενίσχυσε 11 σχολεία στην Κάλυμνο, με την ευγενική υποστήριξη της Minerva Marine. Οι παρεμβάσεις εντάσσονται στο πρόγραμμα…
Η μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων στο μεγαλύτερο λιμάνι της Ευρώπης, το Ρότερνταμ, έχει ακινητοποιηθεί καθώς οι καβοδέτες ξεκίνησαν 48ωρη απεργία το μεσημέρι της Τετάρτης 8 Οκτωβρίου,…
Αναντίρρητα, η Κίνα αλλά και οι ΗΠΑ διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη νέων τεχνολογιών, με την Ευρώπη μέχρι στιγμής να κατέχει σημαντικά μικρότερο μερίδιο…
Η Airbus έσπασε ένα σημαντικό ρεκόρ στις 7 Οκτωβρίου, όταν ο τύπος αεροσκάφους της, A320, ξεπέρασε το Boeing 737 και έγινε το αεροσκάφος με…
Η διεθνής ναυτιλιακή κοινότητα βρίσκεται εν αναμονή της έναρξης ισχύος των νέων λιμενικών τελών του Εμπορικού Αντιπροσώπου των ΗΠΑ (USTR), που στοχεύουν στην ανατροπή…
Το τελευταίο διάστημα, η ναυτιλιακή βιομηχανία, πέρα από τις εξελίξεις γύρω από τα λιμενικά τέλη, έχει στρέψει το ενδιαφέρον της στην επερχόμενη συνεδρίαση της…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ