Συνέντευξη του Χρήστου Σπανού, Προέδρου και Διευθύνοντος Συμβούλου της Dodekanisos Seaways

Συνέντευξη του Χρήστου Σπανού, Προέδρου και Διευθύνοντος Συμβούλου της Dodekanisos Seaways
Συνέντευξη του Χρήστου Σπανού, Προέδρου και Διευθύνοντος Συμβούλου της Dodekanisos Seaways
Η ελληνική ακτοπλοΐα βρίσκεται σήμερα αντιμέτωπη με ένα σύνθετο πλέγμα προκλήσεων, που εκτείνεται από τις πιέσεις για πράσινη μετάβαση και την ανάγκη εκσυγχρονισμού των λιμενικών υποδομών μέχρι την εποχικότητα του τουρισμού και τον έντονο ανταγωνισμό.
Σε αυτό το απαιτητικό περιβάλλον, ο κ. Χρήστος Σπανός, επικεφαλής της Dodekanisos Seaways, μιας πρότυπης περιφερειακής ναυτιλιακής εταιρείας, μιλά για τη στρατηγική ανάπτυξης που ακολουθεί στο ρευστό αυτό περιβάλλον, τα εμπόδια της πράσινης μετάβασης, την ανάγκη για προσέλκυση νέων ναυτικών και το μέλλον των μικρομεσαίων επιχειρήσεων στον ακτοπλοϊκό χάρτη της χώρας. Με λόγο ειλικρινή και τεκμηριωμένο, ο κ. Σπανός αναδεικνύει τις ιδιαιτερότητες αλλά και τις δυνατότητες της ελληνικής νησιωτικότητας, αναγνωρίζοντας τον ρόλο των τοπικών κοινωνιών και την ανάγκη για στοχευμένες παρεμβάσεις που θα διασφαλίσουν βιωσιμότητα, ποιότητα και σύνδεση-όχι μόνο γεωγραφική, αλλά και οικονομική και κοινωνική.
1. Πόσο εύκολο είναι για μια ελληνική περιφερειακή ναυτιλιακή εταιρεία να συμβαδίζει με τις ευρωπαϊκές απαιτήσεις για πράσινη μετάβαση;
Η πράσινη μετάβαση στη ναυτιλία αποτελεί μια πολύπλοκη πρόκληση που, υπό τις παρούσες συνθήκες και τεχνολογικούς περιορισμούς, δεν μπορεί να θεωρηθεί άμεσα εφαρμόσιμη επιλογή. Το βασικό εμπόδιο έγκειται στην έλλειψη τεχνολογικά ώριμων και οικονομικά βιώσιμων εναλλακτικών καυσίμων.
Οι πρωτοβουλίες που παρατηρούνται στην Ευρωπαϊκή Ένωση και διεθνώς περιορίζονται κυρίως σε πιλοτικά προγράμματα έρευνας και ανάπτυξης, χωρίς να προσφέρουν ολοκληρωμένες λύσεις, που να διασφαλίζουν την αποδοτική λειτουργία και αξιοπιστία των πλοίων στην καθημερινή τους δραστηριότητα.
Στην τρέχουσα συγκυρία, το Υδρογονωμένο Φυτικό Έλαιο (HVO) αναδεικνύεται ως η μοναδική άμεσα εφαρμόσιμη λύση για την περιβαλλοντική αναβάθμιση του στόλου ταχυπλόων και θαλαμηγών. Το HVO προσφέρει σημαντική μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, της τάξεως του 60-90%. Ωστόσο, το διπλάσιο κόστος του σε σύγκριση με το συμβατικό ντίζελ αποτελεί σημαντικό εμπόδιο στην ευρεία υιοθέτησή του από τον κλάδο.
2.Συχνά γίνεται λόγος για την ανάγκη αναβάθμισης των λιμενικών υποδομών της χώρας, προκειμένου να μην τίθεται σε κίνδυνο η ασφάλεια ναυτικών και επιβατών. Ποιο είναι το αίτημά σας προς την πολιτεία για το συγκεκριμένο ζήτημα;
Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση του Σώματος Πλοιάρχων, καταγράφονται εκτενώς σημαντικές ελλείψεις και δυσλειτουργίες στις λιμενικές υποδομές της χώρας. Αναφορικά με τις χερσαίες εγκαταστάσεις, παρατηρείται σοβαρή έλλειψη βασικών υποδομών εξυπηρέτησης επιβατών, συμπεριλαμβανομένων προστατευτικών στεγάστρων και εγκαταστάσεων υγιεινής. Ιδιαίτερα κρίσιμη κρίνεται η απουσία σύγχρονων τερματικών σταθμών (Terminals), οι οποίοι θα επέτρεπαν την ομαλή διεκπεραίωση των διαδικασιών ελέγχου επιβίβασης (check-in) και την απαραίτητη ταυτοποίηση των επιβατών προ της επιβίβασής τους στα πλοία, διασφαλίζοντας έτσι υψηλότερο επίπεδο ασφάλειας και αποτελεσματικότερη διαχείριση της επιβατικής κίνησης.
Απόσπασμα από τη συνέντευξη του κ. Χρήστου Σπανού στο τεύχος Ιουλίου-Αυγούστου 2025 των Ναυτικών Χρονικών. Διαβάστε περισσότερα πατώντας εδώ.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Ένα υγραεριοφόρο πλοίο με σημαία Καμερούν εξέπεμψε σήμα κινδύνου έπειτα από έκρηξη που σημειώθηκε σε αυτό την ώρα που έπλεε στα ανοικτά των ακτών…
Η Κάλυμνος αποτελεί τον κατεξοχήν ναυτότοπο του Νοτιοανατολικού Αιγαίου. Ένα νησί με πλούσια θαλασσινή παράδοση και μεγάλη ιστορία στον χώρο της ναυτοσύνης. Ένας δωρικός…
Η αγορά του βωξίτη βρίσκεται αναντίρρητα σε «καλό φεγγάρι», με τη Γουινέα να διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο σε αυτό. Όπως μάλιστα αναφέρει δημοσίευμα του Reuters,…
To πρώτο της φορτίο αργού πετρελαίου στη Συρία απέστειλε η Σαουδική Αραβία, συμβάλλοντας στη ‒μετά τον πόλεμο‒ ανάκαμψή της. Σύμφωνα με δεδομένα της MarineTrafffic,…
Η Pacific Basin Shipping προχώρησε σε στρατηγικές κινήσεις ένεκα των αμερικανικών λιμενικών τελών, που έχουν προκαλέσει αναταράξεις στη ναυτιλιακή βιομηχανία. «Έχουμε λάβει προληπτικά μέτρα…
Νέες απώλειες κατέγραψαν πρόσφατα οι ναύλοι των VLGCs, σε αντίθεση με εκείνους των LPG carriers μικρότερης μεταφορικής ικανότητας, που παρέμειναν σταθεροί. Ειδικότερα, σύμφωνα με…
Κίνα και Ρωσία σκοπεύουν να αυξήσουν τη μεταξύ τους εμπορευματική κίνηση από το Βόρεια Πέρασμα σε 20 εκατ. τόνους έως το 2030, δήλωσε πρόσφατα…
Το σύνολο της ναυτιλιακής βιομηχανίας είχε στρέψει το ενδιαφέρον του στη χθεσινή συνεδρίαση της MEPC το Λονδίνο, όπου τα κράτη-μέλη του IMO συνεδρίαζαν για…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ