
Τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο κλάδος της ναυτιλίας μικρών αποστάσεων, με ορίζοντα την ενεργειακή μετάβαση, ανέδειξαν, τόσο o Πρόεδρος της Ένωσης Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων (ΕΕΝΜΑ), κ. Χαράλαμπος Σημαντώνης, όσο και τα ευρήματα της νέας μελέτης του ΙΟΒΕ, σε εκδήλωση που έλαβε χώρα στο Ίδρυμά Ευγενίδου, την Πέμπτη 18 Σεπτεμβρίου.
Την εκδήλωση τίμησαν με την παρουσία τους εκπρόσωποι της Πολιτείας, της ακαδημαϊκής κοινότητας, του διπλωματικού σώματος, όπως και φορέων και οργανισμών της ναυτιλίας, μεταξύ των οποίων, ο Υπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, Γιάννης Κεφαλογιάννης, η Υπουργός Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, Δόμνα Μιχαηλίδου, ο Υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Στέφανος Γκίκας, ο Υφυπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, Κώστας Κατσαφάδος, ο Πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, Γιώργος Αλεξανδράτος, η Πρόεδρος της WISTA International και Γενική Γραμματέας της ΕΕΝΜΑ, Έλπη Πετράκη, ο Πρόεδρος του ΕΛΙΝΤ και μέλος ΔΣ της ΕΕΝΜΑ, Νίκος Λιάπης, ο Αρχηγός του Λιμενικού Σώματος-Ελληνικής Ακτοφυλακής, Αντιναύαρχος Τρύφων Κοντιζάς, κ.ά. Xαιρετισμό απηύθυναν ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Στέφανος Γκίκας, ο εκπρόσωπος του υπουργού Ανάπτυξης, Γεώργιος Λαρίσης, και ο πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, Γεώργιος Αλεξανδράτος.
Πιο συγκεκριμένα, το ΙΟΒΕ, εκπόνησε και παρουσίασε τη νέα μελέτη «Ναυτιλία Μικρών Αποστάσεων – Τάσεις, προκλήσεις και επίδραση στην Ελληνική οικονομία», αναδεικνύοντας τον οικονομικό αντίκτυπο του κλάδου για την ελληνική οικονομία, καθώς και τις σοβαρές προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο κλάδος αναφορικά με την πράσινη μετάβαση.
Σύμφωνα με τα ευρήματα της μελέτης, το οικονομικό αποτύπωμα της θαλάσσιας μεταφοράς φορτίων (χωρίς τις διεθνείς μεταφορές της ποντοπόρου ναυτιλίας), το 2023, ανήλθε σε 914 εκατ. ευρώ στο ΑΕΠ, στηρίζοντας 8,3 χιλιάδες θέσεις πλήρους απασχόλησης, ενώ η συνεισφορά στα δημόσια έσοδα εκτιμάται σε 207 εκατ. ευρώ.
Η Ελλάδα κατατάσσεται 8η στην ΕΕ των 27, με το 6,7% του συνολικού όγκου φορτίων της ευρωπαϊκής ναυτιλίας μικρών αποστάσεων να διακινείται μέσω του εγχώριου κλάδου, στοιχείο που αναδεικνύει τον στρατηγικό της ρόλο τόσο για την ελληνική όσο και για την ευρωπαϊκή αγορά.
Αναφορικά με την πράσινη μετάβαση του στόλου, σύμφωνα με τη μελέτη, το ετήσιο κόστος συμμόρφωσης με τα νέα μέτρα εκτιμάται σε €225 εκατ. το 2030. Το γεγονός αυτό, αναμένεται να οδηγήσει σε αύξηση ναύλων ως 39% και απώλεια εσόδων €140 εκατ..
Από την μεριά του, ο κ. Σημαντώνης, υπογράμμισε πως από το 2004, έχει παρατηρηθεί μείωση του στόλου φορτηγών κατά 32% και δεξαμενόπλοιων κατά 42% περίπου, σε ό,τι αφορά τις εθνικές μεταφορές. Ταυτόχρονα, ένα ακόμη σημαντικό ζήτημα αποτελούν τα υπερήλικα πλοία, καθώς όπως ανέφερε το μεγαλύτερο μέρος αυτών είναι άνω των 30 ετών.
Το παρωχημένο νομοθετικό πλαίσιο σε συνδυασμό με τους ανωτέρω παράγοντες, λειτουργούν ως κατασταλτικός παράγοντας ανάπτυξης για τον κλάδο του short sea shipping, γεγονός που έχει οδηγήσει την ΕΕΝΜΑ να κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου αναφορικά με το μέλλον του κλάδου.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Έργα ύψους 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ σε επτά άξονες, δρομολογούνται προκειμένου να υλοποιηθεί το σχέδιο για τη διαχείριση του νερού έτσι ώστε η χώρα να…

Την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης της αναγέννησης των ελληνικών ναυπηγείων και τη μετάβαση στη δεύτερη, πιο απαιτητική φάση μετασχηματισμού τους σε περιφερειακό ενεργειακό και…

Στο 1,7% μειώθηκε ο ετήσιος πληθωρισμός στην Ελλάδα τον Οκτώβριο από 1,8% τον Σεπτέμβριο, σύμφωνα με προκαταρκτικά στοιχεία της Eurostat. Στην Ευρωζώνη, ο πληθωρισμός…

Ενθαρρυντικά μηνύματα εκπέμπει η Βραζιλία προς την αγορά των Capesizes, καθώς η παραγωγή σιδηρομεταλλεύματος της χώρας συνεχίζει την ανοδική της πορεία με «οδηγό» τη…

Η τεχνολογία της υπεράκτιας αιολικής ενέργειας, που θεωρείται ένας από τους πλέον κρίσιμους πυλώνες της παγκόσμιας ενεργειακής μετάβασης, δέχεται ισχυρό πλήγμα στις Ηνωμένες Πολιτείες.…

Η τεχνολογία του υγρού υδρογόνου αναδεικνύεται ως ο πλέον υποσχόμενος πυλώνας για τη μετάβαση προς ένα καθαρότερο ενεργειακό μέλλον, και η Ευρώπη κάνει τώρα…

Διόλου ενθαρρυντικά δεν είναι τα μηνύματα του τριμηνιαίου δείκτη Seafarers Happiness Index για την ευημερία των ναυτικών, με τις συνεχείς αναταράξεις να έχουν αποτελέσει…

Καθώς η ναυπηγική βιομηχανία εξελίσσεται σε σημείο σύγκλισης Ουάσιγκτον και Σεούλ, οι συμπράξεις ανάμεσα σε κορυφαίες ναυπηγικές εταιρείες των δύο χωρών βαίνουν με ταχύτατους…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ