
Τα τελευταία χρόνια, η ναυτιλία αντιμετωπίζει μια ανησυχητική αύξηση περιστατικών πυρκαγιάς σε πλοία μεταφοράς οχημάτων και εμπορευματοκιβωτίων, με τα στατιστικά να καταγράφουν ιστορικά υψηλά. Από τις Ro-Ro μεταφορές έως τα containerships, οι φλόγες αποτελούν έναν από τους πλέον επίμονους και επικίνδυνους κινδύνους, τροφοδοτούμενο από παράγοντες όπως οι μπαταρίες ιόντων λιθίου και τα μη δηλωμένα επικίνδυνα φορτία. Οι ειδικοί προειδοποιούν ότι χωρίς αυστηρότερα μέτρα πρόληψης, εκπαίδευση πληρωμάτων και βελτίωση στη διαχείριση φορτίων, η απειλή για ανθρώπινες ζωές, περιουσίες και το περιβάλλον θα παραμείνει.
Allianz: Τα εσφαλμένα δηλωμένα φορτία βασική αιτία πυρκαγιών στη ναυτιλία
Τα εσφαλμένα δηλωμένα φορτία παραμένουν η κύρια αιτία πυρκαγιών σε πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση Safety and Shipping Review 2025 της Allianz Commercial, παρά τις προσπάθειες πρόληψης και τις νέες τεχνολογικές λύσεις.
Μάλιστα, σύμφωνα με την Allianz, αν και η τεχνολογία συμβάλλει στον εντοπισμό λανθασμένων δηλώσεων, μεγάλο μέρος των περιστατικών αποδίδεται στην έλλειψη γνώσεων από μεταφορείς και εξαγωγείς. Το 2024 καταγράφηκε ο υψηλότερος αριθμός πυρκαγιών της τελευταίας δεκαετίας σε όλους τους τύπους πλοίων, με το 30% των περιστατικών να αφορά πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, αυτοκινήτων και Ro-Ro.
Η πολυπλοκότητα στην κατάσβεση και διάσωση, σε συνδυασμό με το μέγεθος των σύγχρονων πλοίων, καθιστά την αντιμετώπιση ακόμη πιο δύσκολη, ειδικά στην εποχή της αυξανόμενης μεταφοράς ηλεκτρικών οχημάτων και μπαταριών λιθίου.
Σύμφωνα με την Allianz Commercial, το 2024 καταγράφηκαν 250 περιστατικά πυρκαγιάς σε πλοία όλων των τύπων, αυξημένα κατά 20% σε σχέση με το 2023 και ο υψηλότερος αριθμός της τελευταίας δεκαετίας.
Από αυτά, περίπου 75 περιστατικά— αφορούσαν πλοία μεταφοράς οχημάτων (Ro-Ro, PCC, PCTC). Οι πυρκαγιές σε πλοία τύπου roll-on/roll-off αυξήθηκαν από 11 το 2023 σε 16 το 2024.
Το 2025, μέχρι στιγμής, έχουν σημειωθεί τουλάχιστον τρία σοβαρά περιστατικά σε μεγάλα Ro-Ro. Οι ειδικοί προειδοποιούν ότι οι μπαταρίες ιόντων λιθίου και τα μη δηλωμένα επικίνδυνα φορτία παραμένουν κρίσιμοι παράγοντες κινδύνου, απαιτώντας αυστηρότερα μέτρα πρόληψης και καλύτερη διαχείριση φορτίων.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Η επίσκεψη της Α.Ε. του Πρέσβη της Δημοκρατίας της Κορέας στην Ελλάδα, κ. Τζου-σογκ Λιμ (Juseong Lim), στα Ναυπηγεία του Ομίλου ΟΝΕΧ στην Ελευσίνα,…
Στη σύλληψη του 34χρονου πλοιάρχου, υπηκόου Τουρκίας, φορτηγού πλοίου σημαίας Barbados, προχώρησαν χθες στελέχη του Λιμενικού Σταθμού Μαντουδίου. Ο πλοίαρχος κατηγορείται για παράβαση του…
«Η Σύμη τίμησε χθες έναν γλυκό και ευγενικό άνθρωπο, που συνδέθηκε με τον τόπο και τη νησιωτικότητα. Ο Νεκτάριος Σαντορινιός τίμησε το νησί του…
«Με το δεξί» εκκίνησε ο Σεπτέμβριος για τις τιμές του πετρελαίου, καθώς οι αυξανόμενες γεωπολιτικές εντάσεις φαίνεται να αντισταθμίζουν – προς ώρας – τις…
Η τεχνολογία των κινητών μονάδων αποθήκευσης ενέργειας σε μορφή κοντέινερ, γνωστών ως ZESpacks, αποτελεί ένα από τα πιο καινοτόμα βήματα για τη μετάβαση της…
Ο Ρώσος πρόεδρος Βλαντίμιρ Πούτιν, αφού συνομίλησε με τον Σι Τζινπίνγκ της Κίνας και τον Ναρέντρα Μόντι της Ινδίας, δήλωσε τη ότι για να…
Σε αναζήτηση στέρεου εδάφους βρίσκεται (ακόμη) η εγχώρια αγορά καυσίμων της Ρωσίας, με τη Μόσχα να προχωρά σε παράταση της προσωρινής παύσης των εξαγωγών…
Σε 8,6% διαμορφώθηκε το ποσοστό της ανεργίας το Β΄ τρίμηνο 2025 σύμφωνα με την Έρευνα Εργατικού Δυναμικού που ανακοίνωσε σήμερα η ΕΛΣΤΑΤ. Συγκεκριμένα, σύμφωνα…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ