
Σημαντική πτώση 39%, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι, σημείωσαν κατά τους πρώτους επτά μήνες του έτους οι διά θαλάσσης εισαγωγές παράγωγων προϊόντων πετρελαίου (CPP) στη Νιγηρία, αγγίζοντας τα 230.000 βαρέλια/ημέρα.
Η πτώση αυτή ακολουθεί την πτώση 19% που καταγράφηκε το 2024 και αποδίδεται κυρίως στην έναρξη λειτουργίας του διυλιστηρίου Dangote πέρυσι, του οποίου η παραγωγική ικανότητα έως τον περασμένο Ιούνιο είχε διαμορφωθεί σε 550.000 βαρέλια/ημέρα.
Σύμφωνα με δεδομένα της BIMCO, οι εισαγωγές παράγωγων προϊόντων πετρελαίου από τη Βόρεια Ευρώπη κατέγραψαν την υψηλότερη μείωση. Το 2022-2023, πριν από την έναρξη λειτουργίας της μονάδας Dangote, η Νιγηρία εισήγαγε κατά μέσο όρο 271.000 βαρέλια/ημέρα ετησίως από τη Βόρεια Ευρώπη, που αντιπροσώπευε το 60% των συνολικών θαλάσσιων εισαγωγών διυλισμένων προϊόντων πετρελαίου της Νιγηρίας. «Το 2025, οι εν λόγω εισαγωγές έχουν πέσει στα 48.000 βαρέλια/ημέρα, αντιπροσωπεύοντας το 21% των συνολικών εισαγωγών», τονίζει ο Niels Rasmussen, επικεφαλής ναυτιλιακός αναλυτής της BIMCO.
Αυτές οι εξελίξεις υπογραμμίζουν την αποτελεσματικότητα του διυλιστηρίου Dangote στη δημιουργία εγχώριας προσφοράς CPP, μειώνοντας την εξάρτηση της αφρικανικής χώρας από τις εισαγωγές. Παρά την πρόοδο αυτή, οι διαταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα έχουν εμποδίσει το διυλιστήριο να βασίζεται αποκλειστικά στο νιγηριανό αργό πετρέλαιο, καθιστώντας απαραίτητη τη χρήση εισαγόμενου αργού. Κατά συνέπεια, οι εισαγωγές αργού πετρελαίου της Νιγηρίας έχουν αυξηθεί σημαντικά, από αμελητέους όγκους το 2022-2023 σε 179.000 βαρέλια/ημέρα από την αρχή του έτους, φτάνοντας τα 434.000 βαρέλια/ημέρα τον Ιούλιο του 2025. Περίπου τα δύο τρίτα των εισαγωγών από την αρχή του έτους προέρχονταν από τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Η Kpler παρατήρησε ότι, τον Ιούλιο, οι εισαγωγές αμερικανικού αργού πετρελαίου του διυλιστηρίου ξεπέρασαν για πρώτη φορά τη χρήση εγχώριου αργού πετρελαίου. Σημειώνεται ότι το αμερικανικό αργό προσφέρει πλεονεκτήματα όπως βελτιωμένη ασφάλεια εφοδιασμού, υψηλότερες αποδόσεις και συχνά πιο ανταγωνιστικές τιμές σε σύγκριση με το νιγηριανό αργό. Ως αποτέλεσμα, οι εξαγωγές αργού πετρελαίου της Νιγηρίας παραμένουν σταθερές το 2025, παρά την αύξηση της παραγωγής CPP στο διυλιστήριο Dangote.
«Σύμφωνα με υψηλόβαθμα στελέχη του Dangote, το διυλιστήριο αναμένει να μεταβεί εξ ολοκλήρου σε αργό πετρέλαιο τοπικής προέλευσης πριν από το τέλος του έτους. Επιπλέον, οι αναμενόμενες βελτιώσεις στην αποδοτικότητα της επεξεργασίας θα αυξήσουν την παραγωγική ικανότητα της μονάδας σε 700.000 βαρέλια/ημέρα μέχρι το τέλος του 2025. Ως συνέπεια, αυτή η εξέλιξη θα μπορούσε να θέσει τέλος στον όγκο αργού πετρελαίου που έχει υποστηρίξει τα Suezmaxes και τα VLCCs και να μειώσει περαιτέρω τις εισαγωγές CPP που μεταφέρονται από δεξαμενόπλοια Handysize και MR», ισχυρίζεται ο Rasmussen.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Απώλειες κατέγραψε η ναυλαγορά των LNG carriers την περασμένη εβδομάδα, με τους ναύλους να υποχωρούν ελαφρά. Σύμφωνα με έκθεση της ναυλομεσιτικής Fearnleys, το κόστος…
«Ανοιχτή πληγή» αποτελεί η δασμολογική πολιτική των ΗΠΑ (και) για την παγκόσμια αγορά πετροχημικών, η οποία προσπαθεί ακόμη να ανακάμψει από τους σκοπέλους των…
Στον «πυρετό» της ανάπτυξης λιμενικών υποδομών της ασιατικής υποηπείρου εντάσσεται πλέον και το Μπανγκλαντές, με το πλάνο της χώρας για τη δημιουργία λιμένα βαθέων…
Ένα σημαντικό ορόσημο στην πορεία αποανθρακοποίησης του κλάδου της κρουαζιέρας κατεγράφη πρόσφατα στα ναυπηγεία της ιταλικής Fincantieri. Συγκεκριμένα, βάσει σχετικής ανάρτησης στα μέσα κοινωνικής…
Η πορεία της ναυτιλιακής βιομηχανίας προς την αποανθρακοποίηση συνιστά ένα από τα πλέον φλέγοντα ζητήματα που απασχολούν τη διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα. Στο πλαίσιο αυτό,…
Τη σκυτάλη από τον πρόεδρο Τραμπ παίρνει το Μεξικό αναφορικά με την επιβολή δασμών, καθώς ανακοίνωσε δασμούς ύψους 50% στις εισαγωγές αυτοκινήτων από την…
Η επέκταση των δραστηριοτήτων της JERA σε διεθνές επίπεδο συνεχίζεται με ταχύτατους ρυθμούς, με τον ιαπωνικό κολοσσό ενέργειας να πραγματοποιεί νέα «στάση», αυτή τη…
Η σταθερότητα φαίνεται να αποτελεί το νέο status quo της ναυλαγοράς των LPG carriers, καθώς την περασμένη εβδομάδα δεν σημειώθηκαν μεταβολές στους spot ναύλους.…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ