
Σημαντική πτώση 39%, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι, σημείωσαν κατά τους πρώτους επτά μήνες του έτους οι διά θαλάσσης εισαγωγές παράγωγων προϊόντων πετρελαίου (CPP) στη Νιγηρία, αγγίζοντας τα 230.000 βαρέλια/ημέρα.
Η πτώση αυτή ακολουθεί την πτώση 19% που καταγράφηκε το 2024 και αποδίδεται κυρίως στην έναρξη λειτουργίας του διυλιστηρίου Dangote πέρυσι, του οποίου η παραγωγική ικανότητα έως τον περασμένο Ιούνιο είχε διαμορφωθεί σε 550.000 βαρέλια/ημέρα.
Σύμφωνα με δεδομένα της BIMCO, οι εισαγωγές παράγωγων προϊόντων πετρελαίου από τη Βόρεια Ευρώπη κατέγραψαν την υψηλότερη μείωση. Το 2022-2023, πριν από την έναρξη λειτουργίας της μονάδας Dangote, η Νιγηρία εισήγαγε κατά μέσο όρο 271.000 βαρέλια/ημέρα ετησίως από τη Βόρεια Ευρώπη, που αντιπροσώπευε το 60% των συνολικών θαλάσσιων εισαγωγών διυλισμένων προϊόντων πετρελαίου της Νιγηρίας. «Το 2025, οι εν λόγω εισαγωγές έχουν πέσει στα 48.000 βαρέλια/ημέρα, αντιπροσωπεύοντας το 21% των συνολικών εισαγωγών», τονίζει ο Niels Rasmussen, επικεφαλής ναυτιλιακός αναλυτής της BIMCO.
Αυτές οι εξελίξεις υπογραμμίζουν την αποτελεσματικότητα του διυλιστηρίου Dangote στη δημιουργία εγχώριας προσφοράς CPP, μειώνοντας την εξάρτηση της αφρικανικής χώρας από τις εισαγωγές. Παρά την πρόοδο αυτή, οι διαταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα έχουν εμποδίσει το διυλιστήριο να βασίζεται αποκλειστικά στο νιγηριανό αργό πετρέλαιο, καθιστώντας απαραίτητη τη χρήση εισαγόμενου αργού. Κατά συνέπεια, οι εισαγωγές αργού πετρελαίου της Νιγηρίας έχουν αυξηθεί σημαντικά, από αμελητέους όγκους το 2022-2023 σε 179.000 βαρέλια/ημέρα από την αρχή του έτους, φτάνοντας τα 434.000 βαρέλια/ημέρα τον Ιούλιο του 2025. Περίπου τα δύο τρίτα των εισαγωγών από την αρχή του έτους προέρχονταν από τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Η Kpler παρατήρησε ότι, τον Ιούλιο, οι εισαγωγές αμερικανικού αργού πετρελαίου του διυλιστηρίου ξεπέρασαν για πρώτη φορά τη χρήση εγχώριου αργού πετρελαίου. Σημειώνεται ότι το αμερικανικό αργό προσφέρει πλεονεκτήματα όπως βελτιωμένη ασφάλεια εφοδιασμού, υψηλότερες αποδόσεις και συχνά πιο ανταγωνιστικές τιμές σε σύγκριση με το νιγηριανό αργό. Ως αποτέλεσμα, οι εξαγωγές αργού πετρελαίου της Νιγηρίας παραμένουν σταθερές το 2025, παρά την αύξηση της παραγωγής CPP στο διυλιστήριο Dangote.
«Σύμφωνα με υψηλόβαθμα στελέχη του Dangote, το διυλιστήριο αναμένει να μεταβεί εξ ολοκλήρου σε αργό πετρέλαιο τοπικής προέλευσης πριν από το τέλος του έτους. Επιπλέον, οι αναμενόμενες βελτιώσεις στην αποδοτικότητα της επεξεργασίας θα αυξήσουν την παραγωγική ικανότητα της μονάδας σε 700.000 βαρέλια/ημέρα μέχρι το τέλος του 2025. Ως συνέπεια, αυτή η εξέλιξη θα μπορούσε να θέσει τέλος στον όγκο αργού πετρελαίου που έχει υποστηρίξει τα Suezmaxes και τα VLCCs και να μειώσει περαιτέρω τις εισαγωγές CPP που μεταφέρονται από δεξαμενόπλοια Handysize και MR», ισχυρίζεται ο Rasmussen.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Η Αφρική αγκαλιάζει μια νέα γενιά υποθαλάσσιας τεχνολογίας, με την εγκατάσταση των πρώτων ROV XLX EVO III της Forum Energy Technologies (FET) στα έργα…

Θετικά είναι τα «σήματα» που εκπέμπει το τελευταίο διάστημα η ναυλαγορά των containerships, με τους spot ναύλους να σημειώνουν άνοδο για δεύτερη διαδοχική εβδομάδα.…

Ο όμιλος Grimaldi, μέσω ανάρτησής του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ανακοίνωσε τη στρατηγική συνεργασία του (Cooperation Framework Agreement ‒ CFA) με την China Merchants…

Η νέα τεχνολογία ηλεκτροκαυσίμων (eFuels) κάνει ένα ακόμα βήμα προς την εμπορική της ωρίμανση, καθώς η Liquid Wind και η Umeå Energi ολοκλήρωσαν όλες…

Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ δήλωσε ότι όλες οι εμπορικές συνομιλίες με τον Καναδά τερματίστηκαν μετά από αυτό «δόλια διαφήμιση» -όπως την αποκάλεσε-…

Υψηλές είναι οι βλέψεις της Airbus για τον διεθνή στόλο αεροσκαφών μεταφοράς εμπορευμάτων. Συγκεκριμένα, ο κατασκευαστής αεροσκαφών εκτιμά ότι, σε βάθος εικοσαετίας, ο στόλος…

Τα ναυπηγεία της Ασίας διαδραματίζουν αδιαμφισβήτητα πρωταγωνιστικό ρόλο στο ταμπλό της παγκόσμιας ναυπηγικής βιομηχανίας. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με δεδομένα της Alphaliner, τα ναυπηγεία της Κίνας,…

Tα πρώτα «απόνερα» των αμοιβαίων λιμενικών τελών ΗΠΑ-Κίνας φαίνεται να έφτασαν στους κόλπους της διεθνούς ναυτιλίας, εγείροντας ανησυχίες για τον αντίκτυπό τους στο παγκόσμιο…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ