
Σημαντική πτώση 39%, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι, σημείωσαν κατά τους πρώτους επτά μήνες του έτους οι διά θαλάσσης εισαγωγές παράγωγων προϊόντων πετρελαίου (CPP) στη Νιγηρία, αγγίζοντας τα 230.000 βαρέλια/ημέρα.
Η πτώση αυτή ακολουθεί την πτώση 19% που καταγράφηκε το 2024 και αποδίδεται κυρίως στην έναρξη λειτουργίας του διυλιστηρίου Dangote πέρυσι, του οποίου η παραγωγική ικανότητα έως τον περασμένο Ιούνιο είχε διαμορφωθεί σε 550.000 βαρέλια/ημέρα.
Σύμφωνα με δεδομένα της BIMCO, οι εισαγωγές παράγωγων προϊόντων πετρελαίου από τη Βόρεια Ευρώπη κατέγραψαν την υψηλότερη μείωση. Το 2022-2023, πριν από την έναρξη λειτουργίας της μονάδας Dangote, η Νιγηρία εισήγαγε κατά μέσο όρο 271.000 βαρέλια/ημέρα ετησίως από τη Βόρεια Ευρώπη, που αντιπροσώπευε το 60% των συνολικών θαλάσσιων εισαγωγών διυλισμένων προϊόντων πετρελαίου της Νιγηρίας. «Το 2025, οι εν λόγω εισαγωγές έχουν πέσει στα 48.000 βαρέλια/ημέρα, αντιπροσωπεύοντας το 21% των συνολικών εισαγωγών», τονίζει ο Niels Rasmussen, επικεφαλής ναυτιλιακός αναλυτής της BIMCO.
Αυτές οι εξελίξεις υπογραμμίζουν την αποτελεσματικότητα του διυλιστηρίου Dangote στη δημιουργία εγχώριας προσφοράς CPP, μειώνοντας την εξάρτηση της αφρικανικής χώρας από τις εισαγωγές. Παρά την πρόοδο αυτή, οι διαταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα έχουν εμποδίσει το διυλιστήριο να βασίζεται αποκλειστικά στο νιγηριανό αργό πετρέλαιο, καθιστώντας απαραίτητη τη χρήση εισαγόμενου αργού. Κατά συνέπεια, οι εισαγωγές αργού πετρελαίου της Νιγηρίας έχουν αυξηθεί σημαντικά, από αμελητέους όγκους το 2022-2023 σε 179.000 βαρέλια/ημέρα από την αρχή του έτους, φτάνοντας τα 434.000 βαρέλια/ημέρα τον Ιούλιο του 2025. Περίπου τα δύο τρίτα των εισαγωγών από την αρχή του έτους προέρχονταν από τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Η Kpler παρατήρησε ότι, τον Ιούλιο, οι εισαγωγές αμερικανικού αργού πετρελαίου του διυλιστηρίου ξεπέρασαν για πρώτη φορά τη χρήση εγχώριου αργού πετρελαίου. Σημειώνεται ότι το αμερικανικό αργό προσφέρει πλεονεκτήματα όπως βελτιωμένη ασφάλεια εφοδιασμού, υψηλότερες αποδόσεις και συχνά πιο ανταγωνιστικές τιμές σε σύγκριση με το νιγηριανό αργό. Ως αποτέλεσμα, οι εξαγωγές αργού πετρελαίου της Νιγηρίας παραμένουν σταθερές το 2025, παρά την αύξηση της παραγωγής CPP στο διυλιστήριο Dangote.
«Σύμφωνα με υψηλόβαθμα στελέχη του Dangote, το διυλιστήριο αναμένει να μεταβεί εξ ολοκλήρου σε αργό πετρέλαιο τοπικής προέλευσης πριν από το τέλος του έτους. Επιπλέον, οι αναμενόμενες βελτιώσεις στην αποδοτικότητα της επεξεργασίας θα αυξήσουν την παραγωγική ικανότητα της μονάδας σε 700.000 βαρέλια/ημέρα μέχρι το τέλος του 2025. Ως συνέπεια, αυτή η εξέλιξη θα μπορούσε να θέσει τέλος στον όγκο αργού πετρελαίου που έχει υποστηρίξει τα Suezmaxes και τα VLCCs και να μειώσει περαιτέρω τις εισαγωγές CPP που μεταφέρονται από δεξαμενόπλοια Handysize και MR», ισχυρίζεται ο Rasmussen.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Με γνώμονα την καθετοποίηση των δραστηριοτήτων του, ο νοτιοκορεατικός ναυπηγικός κολοσσός HD Korea Shipbuilding & Offshore Engineering (HD KSOE) προχώρησε πρόσφατα σε νέα στρατηγική…
Σκοπέλους φαίνεται να συναντά το μεγαλύτερο εταιρικό deal στην ιστορία της Αυστραλίας, καθώς η εξαγορά της εταιρείας φυσικού αερίου Santos από κοινοπραξία με επικεφαλής…
Με αφορμή σειρά περιστατικών πυρκαγιών που εκδηλώθηκαν το τρέχον έτος 2025 σε πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και οχημάτων, η Ελληνική Ένωση Πλοιοκτητών Ρυμουλκών, Ναυαγοσωστικών, Αντιρρυπαντικών…
Η αμμωνία αναδεικνύεται σταδιακά ως ένα από τα πλέον υποσχόμενα καύσιμα μηδενικών εκπομπών, με τη Mitsui O.S.K. Lines (MOL) και την ITOCHU Corporation να…
Η πολιτεία της Ουάσιγκτον προχωρά σε μια ιστορική ανανέωση του στόλου της, επενδύοντας σε τρία νέα υβριδικά-ηλεκτρικά ferries, που συνδυάζουν τεχνολογίες αιχμής για τη…
Το αμερικανικό καλαμπόκι, βασικό γεωργικό αγαθό για όλο τον κόσμο, σημείωσε κορυφαίους όγκους εξαγωγών διά θαλάσσης από τις ΗΠΑ το 2025. Βάσει δεδομένων της…
Οι λιμενικές αρχές της Τουρκίας έχουν αρχίσει -ανεπισήμως- να ζητούν από ναυτιλιακούς πράκτορες επιστολές στις οποίες να δηλώνουν ότι τα πλοία δεν συνδέονται με…
Καμία ουσιαστική μεταβολή δεν κατεγράφη πρόσφατα στη ναυλαγορά των LNG carriers. Σύμφωνα με έκθεση της ναυλομεσιτικής Fearnleys, το κόστος ναύλωσης ενός MEGI/XDF LNG carrier,…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ