
Διαχρονικά, η ναυτιλιακή βιομηχανία επηρεάζεται άμεσα από τις διεθνείς οικονομικές εξελίξεις. Ωστόσο, η φύση της βιομηχανίας είναι τέτοια, που οι αναδιατάξεις των εμπορικών ροών επιδρούν σημαντικά στις ναυλαγορές.
Το γεγονός αυτό, τονίστηκε και στο πρόσφατο συνέδριο του Συνδέσμου Ελλήνων Ναυλομεσιτών (Hellenic Shipbrokers Association-HSA), ιδιαίτερα δε κατά τη διάρκεια του θεματικού πάνελ «Geopolitical Shifts: Adapting to new realities in Shipping». Στην εν λόγω συζήτηση, συντονιστής της οποίας ήταν ο Matthew Cox, Head of Benchmark Production Baltic Exchange, συμμετείχαν οι:
Απαντώντας στην εναρκτήρια ερώτηση του κ. Cox, οι ομιλητές υπογράμμισαν ομόφωνα πως η αβεβαιότητα είναι η μόνη σταθερά στη ναυτιλιακή βιομηχανία («uncertainty is the only certainty»), δεδομένου ότι μια μόνο μικρή αλλαγή, είναι ικανή να προκαλέσει σημαντικούς τριγμούς στο σύνολο του κλάδου. Σύμφωνα με τους συμμετέχοντες του πάνελ, οι αναταραχές μπορεί να έχουν θετικό αντίκτυπο στη ναυτιλία -όπως προαναφέρθηκε-, οι δασμοί όμως όχι.
Όπως τονίστηκε, η δασμολογική πολιτική Τραμπ όχι μόνο δε λειτουργεί προς όφελος του ναυτιλιακού επιχειρείν, αλλά πολύ περισσότερο ξυπνά άσχημες μνήμες από τη δεκαετία του 1930 και την παγκόσμια οικονομική κρίση, γνωστή ως «The Great Depression». Τότε, η άνευ προηγουμένου ύφεση, ήταν απαύγασμα της αλλαγής προέδρου στις ΗΠΑ και των δασμών που είχαν επιβληθεί, αναφέρθηκε χαρακτηριστικά.
Αναντίρρητα, ο εν εξελίξει εμπορικός «πόλεμος» έχει δημιουργήσει νέες πραγματικότητες μεταξύ των δύο μεγαλύτερων οικονομιών του κόσμου. Όπως αναδείχθηκε από τους ομιλητές, η Κίνα δεν εισάγει πλέον σιτηρά από τις ΗΠΑ. Ως εκ τούτου, έχει διεισδύσει σε άλλες αγορές και πιο συγκεκριμένα σε αυτή της Λ. Αμερικής και τη Βραζιλία. Μάλιστα, το τελευταίο διάστημα παρατηρείται πλήθος επενδύσεων της Κίνας στη χώρα του καφέ, με κύριο επίκεντρο την βελτιστοποίηση των λιμενικών υποδομών, ενώ, παράλληλα δεν είναι λίγες οι κινεζικές εταιρείες που έχουν αρχίσει να δραστηριοποιούνται στην περιοχή. Το γεγονός αυτό, προμηνύει πως οι κινεζικές επενδύσεις δεν έχουν ευκαιριακό χαρακτήρα, αλλά έχουν πραγματοποιηθεί με το βλέμμα στο μέλλον και τον ρόλο που θα παίξει η Βραζιλία στο θαλάσσιο εμπόριο ξηρών φορτίων εν μέσω πολιτικών εμπορικού προστατευτισμού από τις ΗΠΑ.
Τέλος, η σύσφιξη των διμερών σχέσεων Κίνας-Βραζιλίας, επηρεάζει άμεσα και τις ΗΠΑ. Οι συμμετέχοντες του πάνελ, κατέληξαν πως ο οι τελευταίες, οφείλουν να στραφούν στο πετρέλαιο και το φυσικό αέριο ούτως ώστε να αντισταθμίσουν τις απώλειες τους, από την απουσία των εξαγωγών σιτηρών προς τον ασιατικό γίγαντα.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Για πρώτη φορά φέτος, η αμερικανική κεντρική τράπεζα (Fed) μείωσε σήμερα τα επιτόκια κατά 25 μονάδες βάσεις, στο εύρος του 4% έως 4,25%, διατηρώντας…
Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Σεπτεμβρίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο αγγλικό τεύχος των…
Τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα των κινεζικών ναυπηγείων, έναντι των υπολοίπων, τόσο στην Ασία όσο και σε κάθε άλλη γωνιά του πλανήτη είναι δεδομένα. Μάλιστα, με…
Μια νέα καινοτομία υψηλής τεχνολογικής σημασίας για τους στόλους μεταφοράς υγραερίου εγκρίθηκε πρόσφατα από τον Lloyd’s Register (LR) στην HD Hyundai Heavy Industries (HHI)…
QatarEnergy και Samsung C&T’s Engineering & Construction Group (Samsung C&T) υπέγραψαν συμφωνία για την κατασκευή ενός μεγάλης κλίμακας φωτοβολταϊκού πάρκου στο Dukhan, 80 χλμ.…
Ο American Bureau of Shipping (ABS) δημοσίευσε πρόσφατα τη δεύτερη έκδοση της μελέτης «Emerging Battery Technologies in the Maritime Industry». Σε αυτήν προσφέρεται μια…
Υπό τη «σκιά» των επιπτώσεων των αμερικανικών δασμών στην οικονομία του Καναδά, η Οτάβα φαίνεται να έχει θέσει σε πρώτο πλάνο την ανάπτυξη έργων…
Χωρίς φρένο προχωρά, όπως όλα δείχνουν, η παραγωγή του αμερικανικού καλαμποκιού το τρέχον έτος. Ειδικότερα, σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters, η φετινή σοδειά θα…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ