
Η κατάσταση στη Μ. Ανατολή παραμένει τεταμένη. Η διεθνής σκηνή παρακολουθεί με αμείωτο ενδιαφέρον τις εξελίξεις, δεδομένου ότι οι επιπτώσεις της πολεμικής αυτής σύρραξης, είναι ικανές να προκαλέσουν σημαντικές ανακατατάξεις στο σύνολο της παγκόσμιας οικονομίας.
Ως απότοκο, το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς, προχώρησε στην παρουσίαση των τριγμών που έχουν προκληθεί ή αναμένονται να προκληθούν στο μέλλον, ελέω της σύγκρουσης Ισραήλ- Ιράν, αλλά και του φόβου μιας γενικευμένης σύρραξης στην περιοχή. Όπως επισημαίνει το ΕΒΕΠ, οι εκτιμώμενες άμεσες επιπτώσεις, είναι η απότομη αύξηση των τιμών πετρελαίου και φυσικού αερίου.
Η πιθανότητα και μόνο ενός ναυτικού αποκλεισμού στα Στενά του Ορμούζ, από όπου διέρχεται το 26% του παγκόσμιου πετρελαίου, είναι ικανή επιβαρύνει καύσιμα για μεταφορές, παραγωγή και θέρμανση, ειδικά στην ΕΕ, με πιθανή βραχυπρόθεσμη τιμή άνω των 80$ το βαρέλι και επανεμφάνιση πληθωριστικών πιέσεων. Οι επιπτώσεις στην περίπτωση ολικής παύσης της λειτουργίας, μιας τόσο κομβικής θαλάσσιας αρτηρίας, κρίνονται ανυπολόγιστες. Ωστόσο, όπως επισημαίνει η Drewry, το γεγονός αυτό φαντάζει εξαιρετικά «απίθανο»(“unlikely”), αν και όχι αδύνατον.
Στο εμπόριο και τις θαλάσσιες μεταφορές, οι επιπτώσεις, σύμφωνα με το ΕΒΕΠ, επικεντρώνονται στην άνοδο των ναύλων και ασφαλίστρων πλοίων, αυξάνοντας τα κόστη των logistics, τις εισαγωγές πρώτων υλών, σιτηρών και πετροχημικών. Το γεγονός αυτό επιβεβαιώνει και το Reuters. Σύμφωνα με δημοσίευμα της 16ης Ιουνίου, οι ναύλοι δεξαμενόπλοιων για τη μεταφορά πετρελαίου από τη Μέση Ανατολή στην Ασία έχουν ήδη αυξηθεί, ενώ αντίστοιχα οι ναυλώσεις πλοίων έχουν μειωθεί.
Σε ό,τι αφορά την ελληνική ναυτιλία, οι εκτιμήσεις του ΕΒΕΠ προβλέπουν άνοδο του λειτουργικού κόστους των εταιρειών, ύψους €300-500 εκατ., με εκτιμώμενη μείωση 1% στα έσοδα του ελληνόκτητου στόλου. Επιπροσθέτως, αναμένεται πλήγμα, τόσο στον κλάδο της κρουαζιέρας, όσο και γενικότερα στον τουρισμό, δεδομένου ότι η Ελλάδα ενδέχεται να θεωρηθεί ως «γειτονική ζώνη αστάθειας».
Τέλος, αξίζει να αναφερθεί ότι, οι εκτιμήσεις για τις συνολικές οικονομικές απώλειες της Ελλάδας, στο θεωρητικό σενάριο μιας τρίμηνης διάρκειας της πολεμικής έντασης, υπολογίζονται στα €2,1 – €2,6 δις και ποσοστιαία μείωση 1% στο ΑΕΠ της χώρας.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Εν μέσω ριζικών αλλαγών στο πεδίο των ανακυκλώσεων πλοίων, με την έναρξη της ισχύος της Σύμβασης του Χονγκ Κονγκ, ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η δραστηριότητα…
Σοβαρό ένοπλο επεισόδιο σημειώθηκε στη νότια Ερυθρά Θάλασσα, όταν ομάδα ενόπλων που επέβαινε σε μικρά σκάφη εξαπέλυσε, σύμφωνα με πληροφορίες, επίθεση σε υπό ελληνικό…
Ιδιαίτερα μεγάλη «βουτιά» σημείωσαν οι ναύλοι των LPG carriers, και ειδικά εκείνοι των πλοίων μεγαλύτερης μεταφορικής ικανότητας. Συγκεκριμένα, βάσει πρόσφατης έκθεσης της ναυλομεσιτικής Fearnleys,…
Τα ναυπηγεία Tsuneishi Shipbuilding της Ιαπωνίας αποφάσισαν να εξαγοράσουν όλες τις μετοχές του ναυπηγικού ομίλου Mitsui E&S Shipbuilding, ενώ αναμένεται να τον μετατρέψουν σε…
Στο πλαίσιο της στρατηγικής ενίσχυσης της παρουσίας της στην ευρωπαϊκή αγορά διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων, η νοτιοκορεατική HMM προανήγγειλε νέα σημαντική επένδυση στον λιμένα Algeciras της…
Η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA), που εκπροσωπεί τη συντριπτική πλειοψηφία της παγκόσμιας βιομηχανίας κρουαζιέρας, ανακοίνωσε τη δέσμευσή της να συνεργαστεί με την ελληνική…
Συνέντευξη του Καπτ. Παναγιώτη Γιγή, Προέδρου της ΠΕΠΕΝ
Σε χαμηλά επίπεδα εξακολουθούν να κυμαίνονται οι ναύλοι των LNG carriers, με την προηγούμενη εβδομάδα να ολοκληρώνεται με τάσεις σταθερότητας. Ειδικότερα, βάσει πρόσφατης έκθεσης…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ