
Η κατάσταση στη Μ. Ανατολή παραμένει τεταμένη. Η διεθνής σκηνή παρακολουθεί με αμείωτο ενδιαφέρον τις εξελίξεις, δεδομένου ότι οι επιπτώσεις της πολεμικής αυτής σύρραξης, είναι ικανές να προκαλέσουν σημαντικές ανακατατάξεις στο σύνολο της παγκόσμιας οικονομίας.
Ως απότοκο, το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς, προχώρησε στην παρουσίαση των τριγμών που έχουν προκληθεί ή αναμένονται να προκληθούν στο μέλλον, ελέω της σύγκρουσης Ισραήλ- Ιράν, αλλά και του φόβου μιας γενικευμένης σύρραξης στην περιοχή. Όπως επισημαίνει το ΕΒΕΠ, οι εκτιμώμενες άμεσες επιπτώσεις, είναι η απότομη αύξηση των τιμών πετρελαίου και φυσικού αερίου.
Η πιθανότητα και μόνο ενός ναυτικού αποκλεισμού στα Στενά του Ορμούζ, από όπου διέρχεται το 26% του παγκόσμιου πετρελαίου, είναι ικανή επιβαρύνει καύσιμα για μεταφορές, παραγωγή και θέρμανση, ειδικά στην ΕΕ, με πιθανή βραχυπρόθεσμη τιμή άνω των 80$ το βαρέλι και επανεμφάνιση πληθωριστικών πιέσεων. Οι επιπτώσεις στην περίπτωση ολικής παύσης της λειτουργίας, μιας τόσο κομβικής θαλάσσιας αρτηρίας, κρίνονται ανυπολόγιστες. Ωστόσο, όπως επισημαίνει η Drewry, το γεγονός αυτό φαντάζει εξαιρετικά «απίθανο»(“unlikely”), αν και όχι αδύνατον.
Στο εμπόριο και τις θαλάσσιες μεταφορές, οι επιπτώσεις, σύμφωνα με το ΕΒΕΠ, επικεντρώνονται στην άνοδο των ναύλων και ασφαλίστρων πλοίων, αυξάνοντας τα κόστη των logistics, τις εισαγωγές πρώτων υλών, σιτηρών και πετροχημικών. Το γεγονός αυτό επιβεβαιώνει και το Reuters. Σύμφωνα με δημοσίευμα της 16ης Ιουνίου, οι ναύλοι δεξαμενόπλοιων για τη μεταφορά πετρελαίου από τη Μέση Ανατολή στην Ασία έχουν ήδη αυξηθεί, ενώ αντίστοιχα οι ναυλώσεις πλοίων έχουν μειωθεί.
Σε ό,τι αφορά την ελληνική ναυτιλία, οι εκτιμήσεις του ΕΒΕΠ προβλέπουν άνοδο του λειτουργικού κόστους των εταιρειών, ύψους €300-500 εκατ., με εκτιμώμενη μείωση 1% στα έσοδα του ελληνόκτητου στόλου. Επιπροσθέτως, αναμένεται πλήγμα, τόσο στον κλάδο της κρουαζιέρας, όσο και γενικότερα στον τουρισμό, δεδομένου ότι η Ελλάδα ενδέχεται να θεωρηθεί ως «γειτονική ζώνη αστάθειας».
Τέλος, αξίζει να αναφερθεί ότι, οι εκτιμήσεις για τις συνολικές οικονομικές απώλειες της Ελλάδας, στο θεωρητικό σενάριο μιας τρίμηνης διάρκειας της πολεμικής έντασης, υπολογίζονται στα €2,1 – €2,6 δις και ποσοστιαία μείωση 1% στο ΑΕΠ της χώρας.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Η επέκταση των δραστηριοτήτων της JERA σε διεθνές επίπεδο συνεχίζεται με ταχύτατους ρυθμούς, με τον ιαπωνικό κολοσσό ενέργειας να πραγματοποιεί νέα «στάση», αυτή τη…
Η σταθερότητα φαίνεται να αποτελεί το νέο status quo της ναυλαγοράς των LPG carriers, καθώς την περασμένη εβδομάδα δεν σημειώθηκαν μεταβολές στους spot ναύλους.…
Δεκατρείς είναι πλέον οι εβδομάδες διαδοχικών απωλειών για τη ναυλαγορά των containerships, με τους spot ναύλους σε κορυφαίες εμπορικές γραμμές να ακολουθούν αντίρροπες τάσεις…
Επίσκεψη στα Ναυπηγεία Ελευσίνας της ONEX πραγματοποίησε ο Υπουργός Εσωτερικών των ΗΠΑ, Doug Burgum, τον οποίο υποδέχθηκε ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής της…
Η Γαλλία βιώνει μια κρίσιμη καμπή στην ιστορία της που ξεπερνά τα όρια της συνηθισμένης πολιτικής αστάθειας. Η πρόσφατη πτώση της κυβέρνησης Μπαϊρού, λόγω…
Καθώς οι κυρώσεις και οι δασμοί της Δύσης σε βάρος της Μόσχας «δίνουν και παίρνουν», η απροσδόκητη ευελιξία της Ρωσίας στην ανακατεύθυνση των εξαγωγών…
Μετά την άρση των κυρώσεων της αμερικανικής κυβέρνησης στο αργό της Βενεζουέλας, οι οποίες διήρκεσαν τέσσερις μήνες, οι πετρελαϊκές εξαγωγές της λατινοαμερικανικής χώρας έχουν…
Στον απόηχο της διμερούς εμπορικής συμφωνίας ΗΠΑ-Ιαπωνίας, η Χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου προετοιμάζεται για μια σημαντική αύξηση των εισαγωγών αμερικανικών προϊόντων ενέργειας. Συγκεκριμένα, την…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ