
Η κατάσταση στη Μ. Ανατολή παραμένει τεταμένη. Η διεθνής σκηνή παρακολουθεί με αμείωτο ενδιαφέρον τις εξελίξεις, δεδομένου ότι οι επιπτώσεις της πολεμικής αυτής σύρραξης, είναι ικανές να προκαλέσουν σημαντικές ανακατατάξεις στο σύνολο της παγκόσμιας οικονομίας.
Ως απότοκο, το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς, προχώρησε στην παρουσίαση των τριγμών που έχουν προκληθεί ή αναμένονται να προκληθούν στο μέλλον, ελέω της σύγκρουσης Ισραήλ- Ιράν, αλλά και του φόβου μιας γενικευμένης σύρραξης στην περιοχή. Όπως επισημαίνει το ΕΒΕΠ, οι εκτιμώμενες άμεσες επιπτώσεις, είναι η απότομη αύξηση των τιμών πετρελαίου και φυσικού αερίου.
Η πιθανότητα και μόνο ενός ναυτικού αποκλεισμού στα Στενά του Ορμούζ, από όπου διέρχεται το 26% του παγκόσμιου πετρελαίου, είναι ικανή επιβαρύνει καύσιμα για μεταφορές, παραγωγή και θέρμανση, ειδικά στην ΕΕ, με πιθανή βραχυπρόθεσμη τιμή άνω των 80$ το βαρέλι και επανεμφάνιση πληθωριστικών πιέσεων. Οι επιπτώσεις στην περίπτωση ολικής παύσης της λειτουργίας, μιας τόσο κομβικής θαλάσσιας αρτηρίας, κρίνονται ανυπολόγιστες. Ωστόσο, όπως επισημαίνει η Drewry, το γεγονός αυτό φαντάζει εξαιρετικά «απίθανο»(“unlikely”), αν και όχι αδύνατον.
Στο εμπόριο και τις θαλάσσιες μεταφορές, οι επιπτώσεις, σύμφωνα με το ΕΒΕΠ, επικεντρώνονται στην άνοδο των ναύλων και ασφαλίστρων πλοίων, αυξάνοντας τα κόστη των logistics, τις εισαγωγές πρώτων υλών, σιτηρών και πετροχημικών. Το γεγονός αυτό επιβεβαιώνει και το Reuters. Σύμφωνα με δημοσίευμα της 16ης Ιουνίου, οι ναύλοι δεξαμενόπλοιων για τη μεταφορά πετρελαίου από τη Μέση Ανατολή στην Ασία έχουν ήδη αυξηθεί, ενώ αντίστοιχα οι ναυλώσεις πλοίων έχουν μειωθεί.
Σε ό,τι αφορά την ελληνική ναυτιλία, οι εκτιμήσεις του ΕΒΕΠ προβλέπουν άνοδο του λειτουργικού κόστους των εταιρειών, ύψους €300-500 εκατ., με εκτιμώμενη μείωση 1% στα έσοδα του ελληνόκτητου στόλου. Επιπροσθέτως, αναμένεται πλήγμα, τόσο στον κλάδο της κρουαζιέρας, όσο και γενικότερα στον τουρισμό, δεδομένου ότι η Ελλάδα ενδέχεται να θεωρηθεί ως «γειτονική ζώνη αστάθειας».
Τέλος, αξίζει να αναφερθεί ότι, οι εκτιμήσεις για τις συνολικές οικονομικές απώλειες της Ελλάδας, στο θεωρητικό σενάριο μιας τρίμηνης διάρκειας της πολεμικής έντασης, υπολογίζονται στα €2,1 – €2,6 δις και ποσοστιαία μείωση 1% στο ΑΕΠ της χώρας.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Την περασμένη εβδομάδα η Κύπρος, βρέθηκε αντιμέτωπη με την δεύτερη καταστροφικότερη πυρκαγιά της σύγχρονης ιστορίας, σύμφωνα με τοπικά ΜΜΕ. Ο τραγικός απολογισμός της πυρκαγιάς…
Η Hellenic Advisory Committee του RINA πραγματοποίησε την ετήσια συνάντησή του, συγκεντρώνοντας πρωταγωνιστές και εμπειρογνώμονες του κλάδου, με σκοπό την προώθηση του διαλόγου για…
Στον απόηχο της συμφωνίας ΗΠΑ-Ινδονησίας, με επίκεντρο το διμερές εμπόριο των χωρών, πρόσφατη έκθεση της ναυλομεσιτικής MB Shipbrokers εστιάζει στον αντίκτυπο του εν λόγω…
Η τεχνολογία ενέργειας από κύματα, που αναπτύσσεται από την CorPower Ocean, προωθείται σημαντικά με την είσοδο δύο σημαντικών στρατηγικών επενδυτών, της Acario (του επενδυτικού…
Μια καινοτόμο πρωτοβουλία, που αναμένεται να συμβάλει στην επίλυση των ζητημάτων που απορρέουν από τον ανεφοδιασμό των πλοίων, ανακοίνωσαν πρόσφατα κορυφαίες ναυτιλιακές εταιρείες και…
Καθώς οι παγκόσμιες εμπορικές εντάσεις αυξάνονται, οι έλεγχοι των εξαγωγών έχουν καταστεί ισχυρό εργαλείο στη γεωπολιτική αντιπαλότητα, αναφέρει το πρακτορείο ειδήσεων Anadolu. Ως εκ…
Μικρή πτώση σημείωσε η παγκόσμια παραγωγή ακατέργαστου χάλυβα το α΄εξάμηνο του 2025, συγκριτικά με αυτό του περασμένου έτους. Ειδικότερα, σύμφωνα με στοιχεία του Worldsteel…
H πρόσφατη εξαγγελία Τραμπ για επιβολή δασμών ύψους 50% στα προϊόντα της Βραζιλίας έχει δημιουργήσει σοβαρούς τριγμούς στην αγορά της λατινοαμερικανικής χώρας, συμπεριλαμβανομένης και…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ