
Η συσχέτιση του orderbook και, κατά συνέπεια, της μελλοντικής προσφοράς πλοίων με τους ναύλους και τις αξίες συχνά συνιστά αντικείμενο παρατήρησης και μελέτης για τους ναυτιλιακούς αναλυτές.
Η αγορά των Capesizes αποτελεί ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα του τρόπου με τον οποίο η δραστηριότητα στο orderbook, ή η έλλειψή της, επηρεάζει τα κέρδη των πλοίων και τις αξίες των περιουσιακών στοιχείων με την πάροδο του χρόνου. Σύμφωνα με δεδομένα της Veson Nautical, οι αγοραπωλησίες Capesizes φέτος έχουν διαμορφωθεί σε μόλις 46, καταγράφοντας μείωση 48% σε σχέση με τις 89 το ίδιο διάστημα πέρυσι. Η μέση ηλικία των πλοίων που πωλήθηκαν αυξήθηκε από 12 έτη πέρυσι σε 16 φέτος, γεγονός που υποδηλώνει επιβράδυνση της ανανέωσης του στόλου.
Τα επίπεδα διαλύσεων παραμένουν σε πολύ χαμηλά επίπεδα, με μόνο δύο Capesizes να έχουν διαλυθεί μέχρι στιγμής φέτος, παρά το γεγονός ότι ο στόλος των bulkers συνεχίζει να γερνάει. Εάν οι ναύλοι για τα συμβόλαια χρονοναύλωσης μειωθούν περαιτέρω, το ενδεχόμενο να αυξηθούν οι διαλύσεις φαντάζει πιθανό. Οι αξίες των περιουσιακών στοιχείων βρίσκονται ήδη υπό πίεση: από τις αρχές του β΄ τριμήνου του 2025, οι αξίες των Capes όλων των ηλικιακών ομάδων έχουν μειωθεί, με την πιο απότομη πτώση (3,62%) να παρατηρείται στα πλοία ηλικίας 20 ετών.
Οι ναύλοι για τα συμβόλαια ενός έτους είναι σήμερα λίγο κάτω από τα $19.000/ημέρα, μειωμένοι κατά περίπου 22% σε σχέση με πέρυσι. Παρόλο που η επαναδρομολόγηση πλοίων μακριά από την Ερυθρά Θάλασσα έχει προσθέσει κάποια στήριξη στα τονομίλια, το κλίμα παραμένει επιφυλακτικό λόγω της οικονομικής αβεβαιότητας, αποτέλεσμα των δασμών.
Ταυτόχρονα, το βιβλίο παραγγελιών συνεχίζει να συρρικνώνεται. Οι νέες παραγγελίες για Capesizes είναι μειωμένες κατά 33% περίπου σε ετήσια βάση, με μόλις 18 πλοία να έχουν παραγγελθεί μέχρι στιγμής για το 2025 ‒ εκ των οποίων περίπου το 61% κατασκευάζεται σε κινεζικά ναυπηγεία. Αυτή η μείωση της δραστηριότητας των νεότευκτων πλοίων, σε συνδυασμό με την αδύναμη S&P αγορά και την αγορά διαλύσεων, υποδηλώνει μια περιορισμένη προσφορά μελλοντικά.
Συνοπτικά, οι ιστορικές τάσεις στο orderbook παραμένουν ένας από τους πιο σαφείς δείκτες για το πού κατευθύνονται οι ναύλοι. Για τα Capesizes, η απότομη πτώση των νέων παραγγελιών που παρατηρήθηκε κατά το προηγούμενο έτος δεν έχει μεταφραστεί σε άνοδο των ναύλων, κυρίως λόγω των ασθενέστερων παραγόντων ζήτησης και των περιορισμένων διαλύσεων πλοίων. Όμως, καθώς οι επιπτώσεις των μειωμένων παραγγελιών και της περιορισμένης ανανέωσης του στόλου αρχίζουν να αποδίδουν, η πίεση στην πλευρά της προσφοράς είναι πιθανό να αυξηθεί, αναδεικνύοντας την αξία της χρήσης των ιστορικών τάσεων του orderbook για την πρόβλεψη των μεταβολών τόσο στους ναύλους όσο και στις αξίες των περιουσιακών στοιχείων.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Τάσεις σταθερότητας καταγράφονται στη ναυλαγορά των LPG carriers, με τους ναύλους των VLGCs να παραμένουν σε παρεμφερή επίπεδα, σε εβδομαδιαία βάση, την εβδομάδα με…
Η πλωτή μονάδα αποθήκευσης και επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU) με την ονομασία «Energos Eskimo» απέπλευσε την Τετάρτη 4 Ιουνίου από το λιμάνι της…
Το Συμβούλιο Υπουργών Μεταφορών της ΕΕ κατέληξε σε συμφωνία την Πέμπτη 5 Ιουνίου, για την αναθεώρηση των δικαιωμάτων των επιβατών αεροπορικών μεταφορών και την…
Ανάπτυξη 2,2% καταγράφηκε στην ελληνική οικονομία το α’ τρίμηνο του 2025 σε σύγκριση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2024, ενώ σε σχέση με το…
Τη δημιουργία του «NLS Port-La-Nouvelle», του πρώτου λιμενικού σταθμού διαχείρισης αυτοκινήτων του Ομίλου Neptune, που θα λειτουργήσει στο λιμάνι του Port-La-Nouvelle, στη Νότια Γαλλία…
Σε συναγερμό βρίσκεται ο κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ευρώπη, ελέω των πρόσφατων περιορισμών στις εξαγωγές σπάνιων μεταλλευμάτων από την Κίνα, η οποία ελέγχει περίπου…
Στην ενίσχυση της ανάπτυξης της ναυπηγικής βιομηχανίας εστιάζει η Μαδρίτη, καθώς η ισπανική κυβέρνηση ανακοίνωσε την παράταση προγράμματος οικονομικής στήριξης για τα εγχώρια ναυπηγεία.…
Σε ιστορικά υψηλά επίπεδα οδεύουν οι παγκόσμιες ενεργειακές επενδύσεις το 2025, παρά την οικονομική αβεβαιότητα και τις συνεχιζόμενες γεωπολιτικές εντάσεις σε διεθνές επίπεδο. Συγκεκριμένα,…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ