
Με το πόδι στο… φρένο είναι οι παραγγελίες πλοίων τους πρώτους τέσσερις μήνες του 2025, με το επενδυτικό ενδιαφέρον να είναι μειωμένο φέτος σε σχέση με τα δύο προηγούμενα χρόνια.
Είναι χαρακτηριστικό ότι το εν λόγω διάστημα οι παραγγελίες διαμορφώθηκαν σε 439, δηλαδή σε χαμηλό τεσσάρων ετών. Το ίδιο διάστημα πέρσι οι παραγγελίες πλοίων είχαν διαμορφωθεί σε 980 και το 2023 σε 809.
Μέσα σε αυτό το ευρύτερο τοπίο δισταγμού, οι Έλληνες πλοιοκτήτες συνεχίζουν να ξεχωρίζουν – όχι λόγω του μεγάλου αριθμού παραγγελιών, αλλά με τις στρατηγικές προσεγγίσεις τους. Οι Έλληνες πλοιοκτήτες υιοθετούν μια ιδιαίτερα επιλεκτική επενδυτική στρατηγική, μετατοπίζοντας τη δραστηριότητά προς εναρμονισμένα με τους κανονισμούς ναυπηγεία. Αυτή η ανακατεύθυνση όχι μόνο μετριάζει τον γεωπολιτικό κίνδυνο, αλλά σηματοδοτεί επίσης μια σαφή και σκόπιμη στρατηγική στάση. Η κατανομή των επενδύσεων ανά τύπο πλοίου και η γεωγραφική προτίμηση των ναυπηγείων αντικατοπτρίζουν μια σταθερή δέσμευση για μακροπρόθεσμη λειτουργική και εμπορική αξία, ακόμη και σε ένα έτος μειωμένης συνολικής δραστηριότητας.
Οι παραγγελίες ελληνικών συμφερόντων μειώθηκαν από 112 πλοία πέρυσι σε 65 στο τους πρώτους τέσσερις μήνες του 2025. Ωστόσο, παρά τον χαμηλότερο αριθμό, το μερίδιο των Ελλήνων πλοιοκτητών αυξήθηκε σημαντικά – από 11,5% το 2024 σε 15,8% το 2025. Η σύνθεση αυτών των ελληνικών παραγγελιών αποκαλύπτει μια εστιασμένη συγκέντρωση του σε δύο κύριους τομείς: τα δεξαμενόπλοια, τα οποία αποτελούν το 49% των παραγγελιών, και τα containerships, που αντιπροσωπεύουν το 43%. Αξίζει να σημειωθεί ότι υπάρχει σχεδόν πλήρης απουσία νέων παραγγελιών για bulkers και των gas carriers. Ενδιαφέρον παρουσιάζει η πτώση του επενδυτικού ενδιαφέροντος για πλοία μεταφοράς LNG που ιστορικά αντιπροσώπευαν ένα σημαντικό μερίδιο των ελληνικών παραγγελιών, ιδίως στα νοτιοκορεατικά ναυπηγεία. Η στρατηγική αυτή στροφή υπογραμμίζει την αυξανόμενη επιφυλακτικότητα των επενδυτών απέναντι στους κινδύνους υπερπροσφοράς που αντιμετωπίζει η αγορά του LNG, με το orderbook να αγγίζει το 50% του υφιστάμενου στόλου.
Αναφορικά με τη γεωγραφική κατανομή των παραγγελιών, η Κίνα διατηρεί επί του παρόντος ένα μικρό προβάδισμα έναντι της Ελλάδας, έχοντας προβεί σε 69 παραγγελίες νέων πλοίων κατά τους τέσσερις πρώτους μήνες του 2025. Το μερίδιο των Κινέζων πλοιοκτητών στις παραγγελίες ανέρχεται στο 15,7% – ελαφρώς αυξημένο από το 14,8% πέρυσι, αν και με σημαντικά χαμηλότερο αριθμό πλοίων (146). Οι Κινέζοι πλοιοκτήτες συνεχίζουν να δείχνουν προτίμηση στα δεξαμενόπλοια, τα οποία αποτελούν το 52% των παραγγελιών τους, ακολουθούμενα από τα bulkers με 13% και τα containerships με 16%. Ακολουθούν οι ιαπωνικών συμφερόντων παραγγελίες οι οποίες έχουν διαμορφωθεί σε 23 φέτος. Κατά συνέπεια το μερίδιο αγοράς των Ιαπώνων ανέρχεται σε 5,2%.
Πηγή: Αllied Shipbroking
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Κυβερνοεπίθεση με στόχο πάροχο υπηρεσιών για συστήματα ελέγχου (check-in) εισιτηρίων και διαβατηρίων και επιβίβασης προκάλεσε προβλήματα λειτουργίας σε ορισμένα μεγάλα ευρωπαϊκά αεροδρόμια, περιλαμβανομένων αυτών…
«Χαμόγελα» στις τάξεις των πλοιοκτητών δεξαμενόπλοιων έχει προκαλέσει το ράλι των ναύλων των VLCCs, οι οποίοι «εκτοξεύτηκαν» στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων δύο ετών.…
Στον απόηχο των εμπορικών αναταράξεων, με αφορμή τη δασμολογική πολιτική που χαράσσει η αμερικανική κυβέρνηση, ο λιμένας του Λος Άντζελες κατέγραψε ρεκόρ διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων…
Σε τροχιά «roller coaster» έχει περιέλθει τους τελευταίους μήνες η αγορά LPG της Κίνας, η οποία αναζητά ισορροπία ανάμεσα στις επιπτώσεις του δασμολογικού «πολέμου»…
Καθώς η Chevron επιταχύνει τις προσπάθειες περικοπής των δαπανών της, αρκετά από τα περιουσιακά στοιχεία της αμερικανικής εταιρείας στην περιοχή Ασίας-Ειρηνικού βγαίνουν «στο σφυρί».…
Ιστορία έγραψε η CMA CGM στο Μπρισμπέιν της Αυστραλίας. Συγκεκριμένα, το πλοίο της «CMA CGM Abu Dhabi» κατέγραψε ένα ασυνήθιστο ρεκόρ: φόρτωσε ταυτόχρονα 15…
Ένταση επικράτησε χθες βράδυ στο πλοίο «Knossos Palace» της MINOAN LINES, όταν δεν πραγματοποιήθηκε η προγραμματισμένη ενδιάμεση στάση στο λιμάνι του Αδάμαντα στη Μήλο,…
Ένα χρόνο νωρίτερα, έως το τέλος του 2026, μεταθέτει η Επιτροπή την απαγόρευση εισαγωγής ρωσικού υγροποιημένου φυσικού αερίου σε χώρες της ΕΕ, σύμφωνα με…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ