
Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ αξίωσε το Σάββατο 26 Απριλίου να επιτρέπεται στα αμερικανικά πλοία – στρατιωτικά και εμπορικά – η δωρεάν διέλευση από τις διώρυγες του Παναμά και του Σουέζ.
«Έχω ζητήσει από τον υπουργό Εξωτερικών Μάρκο Ρούμπιο να το φροντίσει αμέσως», έγραψε ο Τραμπ σε ανάρτησή του στην πλατφόρμα Truth Social.
Αφού επαναλάμβανε επί μήνες την αξίωσή του να αναλάβουν οι ΗΠΑ τον έλεγχο της Διώρυγας του Παναμά, ο Αμερικανός Πρόεδρος βάζει πλέον στο κάδρο και τη Διώρυγα του Σουέζ, άλλη μια στρατηγικής σημασίας οδό για το παγκόσμιο εμπόριο.
Η Διώρυγα του Παναμά είναι ένας τεχνητός δίαυλος που επιτρέπει στα πλοία να κινούνται πιο γρήγορα μεταξύ Ατλαντικού και Ειρηνικού ωκεανού. Περίπου το 40% των αμερικανικών εμπορευματοκιβωτίων διέρχεται κάθε χρόνο από τη Διώρυγα του Παναμά.
Οι ΗΠΑ, που έφτιαξαν τη διώρυγα η οποία λειτουργεί από το 1914, παρέδωσαν τον έλεγχό της στον Παναμά το 1999. Όμως μετά την επιστροφή του στον Λευκό Οίκο ο Τραμπ έχει απειλήσει να ανακτήσει τον έλεγχό της, χωρίς να αποκλείει τη χρήση βίας, με τη δικαιολογία ότι βρίσκεται υπό τον έλεγχο του Πεκίνου.
Στις αρχές Απριλίου, οι ΗΠΑ έλαβαν άδεια από τον Παναμά να αναπτύξουν στρατιωτική δύναμη γύρω από τη διώρυγα.
Η Διώρυγα του Σουέζ, η οποία ελέγχεται από την Αίγυπτο από το 1956, εξυπηρετούσε περίπου το 10% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου μέχρι που οι αντάρτες Χούθι της Υεμένης άρχισαν να εξαπολύουν επιθέσεις εναντίον πλοίων, ισχυριζόμενοι ότι ενεργούσαν σε ένδειξη «αλληλεγγύης» προς τους Παλαιστινίους στη Λωρίδα της Γάζας.
Ένοπλες δυνάμεις των ΗΠΑ και συμμάχων τους παρενέβησαν σε μια προσπάθεια να διαφυλάξουν την ασφάλεια της διεθνούς ναυσιπλοΐας. Ωστόσο, πολλές εταιρείες επέλεξαν να παρακάμψουν αυτήν τη θαλάσσια οδό και να κάνουν τον γύρο της Αφρικής, μειώνοντας δραστικά μια ζωτικής σημασίας πηγή συναλλάγματος για την Αίγυπτο, η οποία έχει βυθιστεί στη χειρότερη οικονομική κρίση της ιστορίας της.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Κυβερνοεπίθεση με στόχο πάροχο υπηρεσιών για συστήματα ελέγχου (check-in) εισιτηρίων και διαβατηρίων και επιβίβασης προκάλεσε προβλήματα λειτουργίας σε ορισμένα μεγάλα ευρωπαϊκά αεροδρόμια, περιλαμβανομένων αυτών…
«Χαμόγελα» στις τάξεις των πλοιοκτητών δεξαμενόπλοιων έχει προκαλέσει το ράλι των ναύλων των VLCCs, οι οποίοι «εκτοξεύτηκαν» στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων δύο ετών.…
Στον απόηχο των εμπορικών αναταράξεων, με αφορμή τη δασμολογική πολιτική που χαράσσει η αμερικανική κυβέρνηση, ο λιμένας του Λος Άντζελες κατέγραψε ρεκόρ διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων…
Σε τροχιά «roller coaster» έχει περιέλθει τους τελευταίους μήνες η αγορά LPG της Κίνας, η οποία αναζητά ισορροπία ανάμεσα στις επιπτώσεις του δασμολογικού «πολέμου»…
Καθώς η Chevron επιταχύνει τις προσπάθειες περικοπής των δαπανών της, αρκετά από τα περιουσιακά στοιχεία της αμερικανικής εταιρείας στην περιοχή Ασίας-Ειρηνικού βγαίνουν «στο σφυρί».…
Ιστορία έγραψε η CMA CGM στο Μπρισμπέιν της Αυστραλίας. Συγκεκριμένα, το πλοίο της «CMA CGM Abu Dhabi» κατέγραψε ένα ασυνήθιστο ρεκόρ: φόρτωσε ταυτόχρονα 15…
Ένταση επικράτησε χθες βράδυ στο πλοίο «Knossos Palace» της MINOAN LINES, όταν δεν πραγματοποιήθηκε η προγραμματισμένη ενδιάμεση στάση στο λιμάνι του Αδάμαντα στη Μήλο,…
Ένα χρόνο νωρίτερα, έως το τέλος του 2026, μεταθέτει η Επιτροπή την απαγόρευση εισαγωγής ρωσικού υγροποιημένου φυσικού αερίου σε χώρες της ΕΕ, σύμφωνα με…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ