
Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ αξίωσε το Σάββατο 26 Απριλίου να επιτρέπεται στα αμερικανικά πλοία – στρατιωτικά και εμπορικά – η δωρεάν διέλευση από τις διώρυγες του Παναμά και του Σουέζ.
«Έχω ζητήσει από τον υπουργό Εξωτερικών Μάρκο Ρούμπιο να το φροντίσει αμέσως», έγραψε ο Τραμπ σε ανάρτησή του στην πλατφόρμα Truth Social.
Αφού επαναλάμβανε επί μήνες την αξίωσή του να αναλάβουν οι ΗΠΑ τον έλεγχο της Διώρυγας του Παναμά, ο Αμερικανός Πρόεδρος βάζει πλέον στο κάδρο και τη Διώρυγα του Σουέζ, άλλη μια στρατηγικής σημασίας οδό για το παγκόσμιο εμπόριο.
Η Διώρυγα του Παναμά είναι ένας τεχνητός δίαυλος που επιτρέπει στα πλοία να κινούνται πιο γρήγορα μεταξύ Ατλαντικού και Ειρηνικού ωκεανού. Περίπου το 40% των αμερικανικών εμπορευματοκιβωτίων διέρχεται κάθε χρόνο από τη Διώρυγα του Παναμά.
Οι ΗΠΑ, που έφτιαξαν τη διώρυγα η οποία λειτουργεί από το 1914, παρέδωσαν τον έλεγχό της στον Παναμά το 1999. Όμως μετά την επιστροφή του στον Λευκό Οίκο ο Τραμπ έχει απειλήσει να ανακτήσει τον έλεγχό της, χωρίς να αποκλείει τη χρήση βίας, με τη δικαιολογία ότι βρίσκεται υπό τον έλεγχο του Πεκίνου.
Στις αρχές Απριλίου, οι ΗΠΑ έλαβαν άδεια από τον Παναμά να αναπτύξουν στρατιωτική δύναμη γύρω από τη διώρυγα.
Η Διώρυγα του Σουέζ, η οποία ελέγχεται από την Αίγυπτο από το 1956, εξυπηρετούσε περίπου το 10% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου μέχρι που οι αντάρτες Χούθι της Υεμένης άρχισαν να εξαπολύουν επιθέσεις εναντίον πλοίων, ισχυριζόμενοι ότι ενεργούσαν σε ένδειξη «αλληλεγγύης» προς τους Παλαιστινίους στη Λωρίδα της Γάζας.
Ένοπλες δυνάμεις των ΗΠΑ και συμμάχων τους παρενέβησαν σε μια προσπάθεια να διαφυλάξουν την ασφάλεια της διεθνούς ναυσιπλοΐας. Ωστόσο, πολλές εταιρείες επέλεξαν να παρακάμψουν αυτήν τη θαλάσσια οδό και να κάνουν τον γύρο της Αφρικής, μειώνοντας δραστικά μια ζωτικής σημασίας πηγή συναλλάγματος για την Αίγυπτο, η οποία έχει βυθιστεί στη χειρότερη οικονομική κρίση της ιστορίας της.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Στα χέρια της Δικαιοσύνης είναι η άμεση διερεύνηση ύποπτων υποθέσεων διασύνδεσης μελών ΜΚΟ με διακινητές προσφύγων- μεταναστών στο βόρειο Αιγαίο, επισήμανε ο Υπουργός Ναυτιλίας…
Καθώς η ενεργειακή μετάβαση της ναυτιλίας παραμένει ύψιστη προτεραιότητα με ορίζοντα το 2050, οι πρωτοβουλίες με στόχο την αποανθρακοποίηση των αλυσίδων εφοδιασμού εντείνονται. Ειδικότερα,…
Πρωτοπόροι παραμένουν οι Έλληνες πλοιοκτήτες στο παγκόσμιο ναυτιλιακό γίγνεσθαι, με τον τομέα νέων τεχνολογιών και προηγμένων πλοίων να μην αποτελεί εξαίρεση. Ειδικότερα, σύμφωνα με…
Το λιμάνι του Πειραιά ενισχύει περαιτέρω τη στρατηγική θέση του ως κέντρου διαμετακόμισης αυτοκινήτων στην Ανατολική Μεσόγειο, με την πρώτη προσέγγιση του MV COSCO…
Τελευταία Ενημέρωση: Δευτέρα 28 Απριλίου – 18.20 Οι πυροσβέστες συνεχίζουν σήμερα τις προσπάθειες πλήρους κατάσβεσης της τεράστιας πυρκαγιάς που μαίνεται από το Σάββατο στο…
Βασικός πυλώνας της παγκόσμιας οικονομικής ανάπτυξης παραμένουν οι οικογενειακές επιχειρήσεις, με τις 500 μεγαλύτερες να παράγουν έσοδα 8,8 τρισ. δολ., σημειώνοντας αύξηση 10% σε…
Το Hinnøy, το νέο ferry μηδενικών εκπομπών που ναυπηγήθηκε από την Cemre Shipyard για λογαριασμό της Torghatten Nord, αποτελεί ένα από τα πιο προηγμένα…
Αύξηση 0,9% σημείωσε η δύναμη του ελληνικού εμπορικού στόλου τον Φεβρουάριο εφέτος σε σύγκριση με την αντίστοιχη δύναμη του Φεβρουαρίου 2024, έναντι μείωσης 0,1%…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ