
Σε περιβάλλον διεθνούς αναταραχής λόγω του εμπορικού πολέμου που έχουν πυροδοτήσει οι δασμοί του Αμερικανού Προέδρου, Ντόναλντ Τραμπ, η ΕΚΤ καλείται να λάβει αποφάσεις για τα επιτόκια την τρέχουσα εβδομάδα.
Σύμφωνα με πληροφορίες από ευρωπαϊκές πηγές, ως βασικό σενάριο στο τραπέζι παραμένει η νέα μείωση των επιτοκίων που, εάν τελικά αποφασιστεί, δεν πρόκειται να υπερβεί τις 0,25 μονάδες. Η ΕΚΤ τηρεί στάση αναμονής σχετικά με τις επιπτώσεις στην Ευρωζώνη από την δασμολογική καταιγίδα που εξαπέλυσε ο Αμερικανός Πρόεδρος, οι οποίες αυτή τη στιγμή δεν μπορούν να εκτιμηθούν καθώς όλα θα κριθούν από το αποτέλεσμα των διαπραγματεύσεων μεταξύ Ευρώπης και ΗΠΑ στο διάστημα των επόμενων τριών μηνών. Ωστόσο, τα σενάρια για μία δυσμενή εξέλιξη του εμπορικού πολέμου βρίσκονται στην πρώτη γραμμή των συζητήσεων στο επιτελείο της ΕΚΤ που παραμένει σε επιφυλακή για κάθε ενδεχόμενο.
Με βάση τα δεδομένα που έχουν διαμορφωθεί στην Ευρωζώνη, η Φρανκφούρτη και οι ευρωπαϊκές πρωτεύουσες ανησυχούν περισσότερο για τις εξελίξεις στο μέτωπο της ανάπτυξης. Η ευρωπαϊκή οικονομία εξασθενεί και αναμένεται να δεχθεί ισχυρό πλήγμα αν επιβεβαιωθούν τα χειρότερα σενάρια σχετικά με τους αμερικανικούς δασμούς. Οι εκτιμήσεις για το 2025 δείχνουν για την Ευρωζώνη ρυθμό ανάπτυξης 0,9%, ποσοστό που θα προσγειωθεί σε ακόμη χαμηλότερα επίπεδα αν δεν υπάρξει θετική έκβαση στις διαπραγματεύσεις μεταξύ της ΕΕ και των ΗΠΑ.
Ωστόσο η άμεση ανταπόκριση του Αμερικανού Προέδρου να δώσει περιθώριο 90 ημερών για συζητήσεις μετά την παρέμβαση του Έλληνα πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, για μια λύση «win-win» μεταξύ ΕΕ και ΗΠΑ στο μέτωπο των δασμών, αφήνει περιθώρια αισιοδοξίας ότι μπορεί να υπάρξει τελικά συμφωνία μεταξύ των δύο πλευρών με τις λιγότερες δυνατές επιπτώσεις για την ευρωπαϊκή πλευρά. Η ευρωπαϊκή κατεύθυνση στο μέτωπο των δασμών, την οποία εξέφρασε ο Έλληνας πρωθυπουργός προβλέπει την εξάντληση όλων περιθωρίων στις διαπραγματεύσεις για μια συμφωνία που θα αποδεχθούν και τα δύο μέρη. Η Ευρώπη είναι έτοιμη να διαπραγματευτεί πριν προχωρήσει σε οποιαδήποτε απόφαση διαμήνυσαν οι Βρυξέλλες. Η πρόεδρος της Κομισιόν Ούρσουλα Φον ντερ Λαινεν ανακοίνωσε επίσης το πάγωμα για 90 ημέρες του πακέτου δασμών που είχε εξαγγείλει τις προηγούμενες ημέρες προκειμένου να δοθεί χρόνος για διαπραγματεύσεις.
Στο μέτωπο του πληθωρισμού, με βάση τα δεδομένα που έχει στη διάθεσή της η ΕΚΤ, η πορεία παραμένει καθοδική. Αυτή τη στιγμή δεν φαίνεται να είναι το βασικότερο θέμα προβληματισμού για τη Φρανκφούρτη. Τα στοιχεία δείχνουν ότι ο πληθωρισμός εξακολουθεί να μειώνεται και ότι μέσα στο έτος, εάν δεν διαταραχθεί η πορεία αυτή, θα προσεγγίσει το 2% που είναι ο βασικός στόχος της ΕΚΤ. Αντίθετα υπάρχει έντονος προβληματισμός για την πορεία της οικονομίας στην Ευρωζώνη και ιδιαίτερα για τις αρνητικές εξελίξεις στην γερμανική οικονομία. Η μεγαλύτερη οικονομία της Ευρωζώνης κατρακύλησε σε ύφεση τα δύο προηγούμενα χρόνια (2023-2024) ενώ οι προβλέψεις δείχνουν για φέτος οριακή ανάπτυξη. Αυτή η παράμετρος φαίνεται ότι βαρύνει περισσότερο τη ζυγαριά των αποφάσεων της ΕΚΤ σε ότι αφορά τη μείωση των επιτοκίων.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Το λιμάνι του Μπέλφαστ φιλοξένησε την πρώτη τελετή ονοματοδοσίας πλοίου, μετά από δύο δεκαετίες, με 200 προσκεκλημένους να δίνουν το «παρών». Το «Stena Futura»,…

Η παγκόσμια παραγωγή ακατέργαστου χάλυβα σημείωσε κάμψη για δεύτερο συνεχόμενο μήνα τον Οκτώβριο, οδηγούμενη εκ νέου από την επιβράδυνση της κινεζικής παραγωγής. Συγκεκριμένα, σύμφωνα…

Μεταβολές καταγράφονται στη ναυλαγορά των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στο κατώφλι του 2026. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με δεδομένα της Xeneta, την εβδομάδα που μας πέρασε, οι…

Η εισαγωγή του νέου Port Community System (PCS) από την DP World στο λιμάνι της Μομπάσα αποτελεί ένα σημαντικό βήμα για τον ψηφιακό μετασχηματισμό…

Ένα σημαντικό ορόσημο στην πορεία επέκτασης του στόλου της σημείωσε πρόσφατα η Norwegian Car Carriers (NOCC), με τον όμιλο να γιορτάζει τα «βαφτίσια» ενός…

Τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς χημικών προϊόντων αποτελούν το έναυσμα για τη σύσταση μιας νέας συμμαχίας στη Βόρεια Ευρώπη. Πιο συγκεκριμένα, η Odfjell SE και η…

Οι ιαπωνικές αρχές ενέκριναν, στις 21 Νοεμβρίου, την επανεκκίνηση του μεγαλύτερου πυρηνικού εργοστασίου παγκοσμίως, για πρώτη φορά μετά την καταστροφική πυρηνική κρίση της Φουκουσίμα…

Αύξηση 0,4% σημείωσε η δύναμη του ελληνικού εμπορικού στόλου τον Σεπτέμβριο εφέτος σε σύγκριση με την αντίστοιχη δύναμη του Σεπτεμβρίου 2024, ενώ αύξηση επίσης…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ