
Στους πρώτους δεσμευτικούς στόχους της ναυτιλίας, για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα πλοία, συμφώνησε σήμερα ο ΙΜΟ. Σε σχετική ανακοίνωση, το Global Maritime Forum τονίζει ότι ο ναυτιλιακός κλάδος είναι πλέον ο πρώτος κλάδος με διεθνώς δεσμευτικούς στόχους για τη μείωση των εκπομπών, ως αποτέλεσμα εποικοδομητικών συζητήσεων μεταξύ των κρατών μελών του ΙΜΟ.
Δεδομένων των συνεχιζόμενων γεωπολιτικών εντάσεων και των εμπορικών διαταραχών, αυτή η δεσμευτική συμφωνία αποτελεί παράδειγμα συνεργασίας των κρατών μελών για τον στόχο μείωσης του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της ναυτιλίας.
«Αν και οι στόχοι αποτελούν ένα βήμα προς τα εμπρός, θα πρέπει να βελτιωθούν αν πρόκειται να προωθήσουν την ταχεία αλλαγή καυσίμων που θα επιτρέψει την αποανθρακοποίηση της ναυτιλίας έως το 2050. Ενώ επικροτούμε την πρόοδο που έχει σημειωθεί, η επίτευξη των στόχων θα απαιτήσει άμεσες και αποφασιστικές επενδύσεις στην τεχνολογία και τις υποδομές πράσινων καυσίμων. Ο ΙΜΟ θα έχει ευκαιρίες να καταστήσει τους κανονισμούς αυτούς πιο αποτελεσματικούς με την πάροδο του χρόνου, ενώ οι εθνικές και περιφερειακές πολιτικές πρέπει επίσης να δώσουν προτεραιότητα στα κλιμακούμενα e-fuels και στις υποδομές που απαιτούνται για τη μακροπρόθεσμη απεξάρτηση από τις ανθρακούχες εκπομπές», σημειώνει ο Jesse Fahnestock, Director, Decarbonisation του Global Maritime Forum.
Τα κράτη μέλη συμφώνησαν σε μια δέσμη τεχνικών και οικονομικών μέτρων, συμπεριλαμβανομένου ενός Global Fuel Standard που θέτει στόχους μείωσης της έντασης των αερίων του θερμοκηπίου για κάθε έτος έως το 2035 και penalties σε περίπτωση αποτυχίας επίτευξης των στόχων. Τα μέτρα θέτουν επίσης σε εφαρμογή ένα σύστημα εμπορίας πιστωτικών μονάδων μέσω του οποίου τα πλοία με χαμηλότερες εκπομπές μπορούν να παράγουν πιστωτικές μονάδες που θα πωλούνται στους ιδιοκτήτες πλοίων με υψηλότερες εκπομπές ρύπων. Τα έσοδα που θα προκύψουν από τα penalties θα χρησιμοποιηθούν για τη χρηματοδότηση ενός μηχανισμού επιβράβευσης για καύσιμα μηδενικών και σχεδόν μηδενικών εκπομπών και μπορούν ενδεχομένως να υποστηρίξουν μια δίκαιη και ισότιμη μετάβαση, αναφέρει το Global Maritime Forum.
Στην ανακοίνωση σημειώνεται επίσης ότι τα συμφωνηθέντα μέτρα ενδέχεται να μην είναι από μόνα τους αρκετά ισχυρά για να υλοποιήσουν τη στρατηγική του ΙΜΟ. «Οι στόχοι έντασης των αερίων του θερμοκηπίου δημιουργούν αβεβαιότητα ως προς το κατά πόσον θα επιτευχθεί η στρατηγική για τη μείωση των εκπομπών για το 2030 και το 2040. Όπως έχουν σχεδιαστεί επί του παρόντος, τα μέτρα είναι απίθανο να είναι επαρκή για να δώσουν κίνητρα για την ταχεία ανάπτυξη e-fuels». Στο πλαίσιο αυτό, καταλήγει η ανακοίνωση, η υποστήριξη εθνικών περιφερειακών πολιτικών κρίνεται αναγκαία.
O γενικός γραμματέας του ICS, Guy Platten ανέφερε: «Η σημερινή ημέρα ελπίζουμε να μείνει στην ιστορία για τον κλάδο μας. Η ναυτιλία θα είναι ο πρώτος τομέας που θα έχει ένα παγκόσμια συμφωνημένο carbon price, κάτι για το οποίο η ICS έχει ταχθεί υπέρ από την COP 26 το 2021, όταν ο κλάδος συμφώνησε σε έναν στόχο καθαρού μηδενικού ισοζυγίου για το 2050.
»Η ναυτιλία βρίσκεται πλέον στην πρώτη γραμμή των προσπαθειών για την ταχεία απεξάρτηση από τον άνθρακα για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης. Οι κυβερνήσεις έχουν πλέον προωθήσει μια ολοκληρωμένη συμφωνία, η οποία, αν και δεν είναι τέλεια από κάθε άποψη, ελπίζουμε πολύ ότι θα υιοθετηθεί επίσημα αργότερα φέτος. Εκ μέρους του κλάδου θα ήθελα να ευχαριστήσω τα κράτη μέλη και τον ΙΜΟ για την εξαιρετική σκληρή δουλειά τους για την επίτευξη αυτής της συμφωνίας σε δύσκολες πολιτικές συνθήκες».
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Θλίψη σκόρπισε η είδηση της απώλειας 47χρονης ναυτικού στο λιμάνι της Πάτρας, όταν παρασύρθηκε από φορτηγό κατά την έξοδό της από E/Γ-Ο/Γ πλοίο. Η…
H Αμερικανική Ακτοφυλακή (USCG) με πρόσφατη ανακοίνωσή της, υπενθύμισε στη ναυτιλιακή βιομηχανία, τα αυτονόητα. Ότι τα ανταλλακτικά αλλά και τα αναλώσιμα στα διάφορα συστήματα…
Ο συνδυασμός προηγμένων συστημάτων διαχείρισης ενέργειας με τεχνολογίες πρόωσης που διαθέτουν ελάχιστο ή και μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα αποτελεί πλέον κρίσιμο και αναγκαίο βήμα για…
Το αναθεωρημένο πλαίσιο για την επιβολή τελών σε ναυπηγημένα στην Κίνα πλοία κατέστη γνωστό την περασμένη εβδομάδα. Καθώς η αντίστροφη μέτρηση για τον Οκτώβριο…
Σε μερικώς πτωτική πορεία βρίσκεται η ναυλαγορά των containerships, με τον σχετικό δείκτη της Drewry, WCI, να διαμορφώνεται στα $2.157/FEU την εβδομάδα με πέρας…
Σε νέες στρατηγικές κινήσεις προχώρησε πρόσφατα ο μαλαισιανός κολοσσός Petronas. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση, η Petronas προέβη στην υπογραφή έντεκα μνημονίων συνεργασίας (MoUs),…
Οι λιμένες της Αυστραλίας φαίνεται να κεντρίζουν το ενδιαφέρον του δισεκατομμυριούχου Γκαουτάμ Αντάνι, καθώς ο ινδικός όμιλος Adani επεκτείνει δυναμικά την παρουσία του στο…
Την άμεση διερεύνηση του τραγικού δυστυχήματος στο λιμάνι της Πάτρας όπου μια 47χρονη επίκουρος ναυτικός επιβατηγού πλοίου έχασε τη ζωή της όταν παρασύρθηκε θανάσιμα…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ