
Αναντίρρητα, η ναυτιλιακή βιομηχανία βιώνει μια περίοδο έντονων προκλήσεων. Τα όρια που έχουν θέσει οι ευρωπαϊκοί κανονισμοί για την αποανθρακοποίηση επιτάσσουν την ανάγκη στροφής του κλάδου προς εναλλακτικές μορφές πρόωσης των πλοίων.
Σε αυτό το πλαίσιο, την Πέμπτη 27 Μαρτίου 2025 πραγματοποιήθηκε συζήτηση στρογγυλής τραπέζης, προκειμένου να εξεταστεί το ενδεχόμενο εισαγωγής ηλεκτρικών πλοίων στη γραμμή Σαλαμίνας-Πειραιά.
Η συγκεκριμένη διαβούλευση, η οποία έλαβε χώρα στο Δημαρχιακό Μέγαρο Σαλαμίνας, εντάσσεται στο πλαίσιο του έργου ELECTRA-GR, που χρηματοδοτείται από την ΕΟΧ και επικεντρώνεται στην ηλεκτροκίνηση ακτοπλοϊκών πλοίων στην Ελλάδα και στη βιώσιμη μετάβαση του συστήματος θαλάσσιων μεταφορών με τη χρήση ηλεκτρικών και υβριδικών πλοίων. Βασικός στόχος είναι η αξιοποίηση της νορβηγικής τεχνογνωσίας σε συνδυασμό με την ελληνική εμπειρία για την ανάπτυξη ενός βιώσιμου μοντέλου θαλάσσιων μεταφορών.
Σκοπός της διαβούλευσης ήταν η καταγραφή και η ανάλυση των προκλήσεων, των πιθανών λύσεων και των απόψεων των συμμετεχόντων σχετικά με την εισαγωγή ηλεκτρικών πλοίων στη γραμμή Πέραμα-Παλούκια. Η διαδικασία περιλάμβανε δύο γύρους συζητήσεων και ψηφοφοριών, υπό τον συντονισμό της επιστημονικά υπεύθυνης του έργου, καθηγήτριας Μαρίας Λεκάκου. Στον δεύτερο γύρο, τον συντονισμό ανέλαβε ο κ. Γιάννης Κατσούνης, ενώ τα επιστημονικά ευρήματα παρουσίασε ο κ. Γεώργιος Στεργιόπουλος.
Συμπερασματικά, η διαβούλευση ανέδειξε σημαντικά εμπόδια και πιθανές λύσεις για τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση στη γραμμή Πέραμα-Παλούκια. Ενώ η πλειοψηφία των συμμετεχόντων αναγνωρίζουν τη μεγάλη σημασία των ηλεκτρικών πλοίων, η πραγματοποίηση της μετάβασης εντός πενταετίας παραμένει αμφίβολη, κυρίως λόγω της έλλειψης κινήτρων, ρυθμιστικού πλαισίου και χρηματοδότησης. Οι λύσεις που προκρίθηκαν επικεντρώνονται στη δημιουργία εθνικής στρατηγικής, χρηματοδοτικών μηχανισμών και υποστηρικτικών πολιτικών, ώστε να διευκολυνθεί η μετάβαση στη βιώσιμη ναυτιλία
Αξίζει να αναφερθεί ότι στη συζήτηση συμμετείχε και η Πρεσβεία της Νορβηγίας, μέσω των εκπροσώπων της, Christian Grotnes Halvorsen και Ole Martin Myrbekk. Η χώρα της Σκανδιναβίας πρωτοπορεί στον συγκεκριμένο κλάδο και ο υποστηρικτικός της ρόλος επί του θέματος κρίνεται βαρυσήμαντος. Μεταξύ άλλων, δήλωσαν πως η Νορβηγία θα είναι υποστηρικτική στην εκτέλεση του έργου και θα παράσχει την απαιτούμενη τεχνογνωσία. Επισήμαναν ότι η επιλογή της γραμμής έχει προοπτική και, με την υπάρχουσα τεχνολογία, είναι δυνατές οι επόμενες κινήσεις. Επιπροσθέτως, ανέφεραν ότι το σημαντικό δεν είναι μόνο η κατασκευή ενός ηλεκτροκίνητου πλοίου, αλλά και η άρτια οργάνωση των απαραίτητων διαδικασιών για τη δρομολόγησή του καθώς και συνέργειες με τις υποδομές.
Πέραν της Πρεσβείας της Νορβηγίας, στη διαβούλευση συμμετείχαν ενεργά στελέχη εταιρειών και φορέων του ναυτιλιακού κλάδου. Επιγραμματικά, παρέστησαν εκπρόσωποι από τις HEMEXPO, WIMA, PPA, ΣΕΝΑΒΙ, ΟΛΠ, την Κοινοπραξία Ε/Γ-Ο/Γ Σαλαμίνας, καθώς και από τις εταιρείες CRS LIKNOSS και Hydrus Engineering.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Ο συνδυασμός προηγμένων συστημάτων διαχείρισης ενέργειας με τεχνολογίες πρόωσης που διαθέτουν ελάχιστο ή και μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα αποτελεί πλέον κρίσιμο και αναγκαίο βήμα για…
Το αναθεωρημένο πλαίσιο για την επιβολή τελών σε ναυπηγημένα στην Κίνα πλοία κατέστη γνωστό την περασμένη εβδομάδα. Καθώς η αντίστροφη μέτρηση για τον Οκτώβριο…
Σε μερικώς πτωτική πορεία βρίσκεται η ναυλαγορά των containerships, με τον σχετικό δείκτη της Drewry, WCI, να διαμορφώνεται στα $2.157/FEU την εβδομάδα με πέρας…
Σε νέες στρατηγικές κινήσεις προχώρησε πρόσφατα ο μαλαισιανός κολοσσός Petronas. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση, η Petronas προέβη στην υπογραφή έντεκα μνημονίων συνεργασίας (MoUs),…
Οι λιμένες της Αυστραλίας φαίνεται να κεντρίζουν το ενδιαφέρον του δισεκατομμυριούχου Γκαουτάμ Αντάνι, καθώς ο ινδικός όμιλος Adani επεκτείνει δυναμικά την παρουσία του στο…
Την άμεση διερεύνηση του τραγικού δυστυχήματος στο λιμάνι της Πάτρας όπου μια 47χρονη επίκουρος ναυτικός επιβατηγού πλοίου έχασε τη ζωή της όταν παρασύρθηκε θανάσιμα…
47χρονη ημεδαπής καταγωγής ναυτικός μέλος πληρώματος Ε/Γ-Ο/Γ σημαίας Ιταλίας τραυματίστηκε θανάσιμα κατά τη διαδικασία φορτοεκφορτώσης τράκτορα με επικαθήμενο στο λιμάνι της Πάτρας.
Το Πακιστάν έκλεισε σήμερα τον εναέριο χώρο του για όλα τα ινδικά αεροσκάφη, μια σημαντική εξέλιξη που διέκοψε πολλές διεθνείς πτήσεις και έφερε τα…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ