
Στη νέα γενιά και στο μέλλον του κλάδου εστιάστηκε το Greener Shipping Summit με θέμα «Νέες τεχνολογίες και εκπαίδευση», το οποίο έλαβε χώρα στο Ίδρυμα Ευγενίδου την Τρίτη 1η Απριλίου 2025.
Η συγκεκριμένη εκδήλωση διοργανώθηκε από τη Newsfront/Naftiliaki υπό την αιγίδα της MAR.TEC.MA. Στο πρώτο πάνελ της ημερίδας, οι συμμετέχοντες έδωσαν έμφαση στην ενίσχυση της ναυτικής εκπαίδευσης, αλλά και στις δεξιότητες που πρέπει να διαθέτει ένας σύγχρονος επαγγελματίας που φιλοδοξεί να απασχοληθεί στη ναυτιλία.
Ο κ. Αλέξανδρος Αραμπατζόγλου, Vetting Manager της Latsco Marine Management, υπογράμμισε την ανάγκη χάραξης ξεκάθαρων πολιτικών από κάθε εταιρεία όσον αφορά τις δεξιότητες (soft και hard skills). Επιπλέον, τόνισε ότι κάθε εταιρεία θα χρειαστεί να αξιολογεί την πρόοδό της μέσω κατάλληλων μετρικών (KPIs). Ακόμα, σημείωσε ότι η ανάπτυξη δεξιοτήτων δεν αφορά μονάχα τη νέα γενιά, αλλά και επαγγελματίες του κλάδου ή ακόμα και τους ίδιους τους εκπαιδευτές.
Ο κ. Δημήτρης Φωκάς, Training Manager του Ομίλου Αγγελικούση, έδωσε έμφαση στις προκλήσεις που αναδύονται στην εποχή των πιστοποιητικών εκπαίδευσης. Σύμφωνα με τον ίδιο, το εκάστοτε πιστοποιητικό δεν αντανακλά απαραίτητα ούτε το επίπεδο της γνώσης που έχει αποκτήσει ο εκπαιδευόμενος ούτε τον τρόπο με τον οποίο έχει εκπαιδευτεί.
Συνεπώς, κατά τον κ. Φωκά, το «βάρος» πέφτει στις ναυτιλιακές επιχειρήσεις και η κουλτούρα ασφαλείας και βέλτιστων πρακτικών εξαρτάται άμεσα από τις πολιτικές που χαράσσει η εκάστοτε εταιρεία.
Παράλληλα, τόνισε την ανάγκη ευθυγράμμισης της βιομηχανίας με την ανάγκη των νέων, αναφέροντας χαρακτηριστικά τα ευρήματα έρευνας της INTERTANKO βάσει των οποίων οι νέοι ναυτικοί χαρακτηρίζουν κυριότερες ανάγκες την ύπαρξη μέντορα στο πλοίο καθώς και την πρόσβαση στο διαδίκτυο.
Από την πλευρά της, η κ. Βενετία Καλλιπολίτου, Cross Departmental HR & Training Manager του Ομίλου Τσάκου και πρόεδρος του Human Element Committee της INTERTANKO, εστιάστηκε στην STCW και στις αναθεωρήσεις που έπονται. Τόνισε ότι έχουν αναγνωριστεί εκατοντάδες κενά που αφορούν τη ναυτική εκπαίδευση, η αναθεώρηση των οποίων όμως αναμένεται να ολοκληρωθεί στις αρχές της επόμενης δεκαετίας.
Το γεγονός αυτό προκαλεί προβληματισμό, δεδομένου ότι η ναυτιλία διανύει μια εκτενή περίοδο σημαντικών αλλαγών, η οποία μάλιστα αναμένεται να συνεχιστεί. Οπότε, εωσότου υιοθετηθούν οι αναθεωρήσεις της STCW, υπάρχει κίνδυνος ένα μέρος αυτών να είναι παρωχημένες.
Στο μέτωπο της εκπαίδευσης των νέων, η κ. Καλλιπολίτου υποστήριξε ότι η ανάπτυξη των soft skills απαιτεί σχετική εκπαίδευση και στις ΑΕΝ αλλά και στα πανεπιστήμια.
Η κ. Κατερίνα Παλλά, Head of Global Marine Training του νηογνώμονα RINA, υπογράμμισε μεταξύ άλλων την ανάγκη αναγνώρισης των ξεχωριστών δεξιοτήτων που διαθέτουν οι νέοι της γενιάς Ζ. Η εξοικείωσή τους με την τεχνολογία τούς καθιστά ‒σε ορισμένα θέματα‒ κατάλληλους «εκπαιδευτές» για τις παλαιότερες γενιές.
Επιπλέον, σύμφωνα με την κ. Παλλά, όσο σημαντική και αν είναι η τεχνολογική πρόοδος και η αυτοματοποίηση λειτουργιών και διεργασιών, ο ανθρώπινος παράγοντας θα παραμείνει απαραίτητος. Η πρόοδος της τεχνολογίας παρέχει εργαλεία, όμως ο άνθρωπος είναι εκείνος που θα κληθεί να αντιμετωπίσει προκλήσεις, ο άνθρωπος είναι ο «problem solver».
Ο κ. Κωνσταντίνος Τριανταφύλλου, Head of Strategy and Development της HELMEPA, τόνισε την ανάγκη προσέγγισης των νέων τεχνολογιών με δεκτικότητα και ευελιξία.
Επιπλέον, στάθηκε στα ευρήματα έρευνας της HELMEPA, βάσει των οποίων κυριότερα soft skills αναδείχθηκαν η συνεργατικότητα και η κριτική σκέψη, ενώ χρειάζεται περαιτέρω πρόοδος όσον αφορά τη διαχείριση χρόνου αλλά και τη συναισθηματική ευφυΐα.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Μνημόνιο Συνεργασίας υπεγράφη σήμερα, 15 Μαΐου 2025, μεταξύ της εταιρείας ΘΡΙΑΣΙΟ ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ Α.Ε. (ΘΕΚ Α.Ε.) και της ONEX ELEFSIS PORT & INTEGRATED LOGISTICS…
Νέα δεδομένα δόθηκαν πρόσφατα στη δημοσιότητα στο Ηνωμένο Βασίλειο, σχετικά με την βύθιση του πολυτελούς σούπερ γιοτ «Bayesian». Το μήκους 56 μέτρων «Bayesian» βυθίστηκε…
Εκτός του διοικητικού συμβουλίου του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ Α.Ε.) βρέθηκε, την Τετάρτη 14 Μαΐου, ο επί πενταετία εκτελεστικός πρόεδρος της εταιρείας, Αθανάσιος Λιάγκος.…
Η επέκταση στην αμερικανική αγορά LNG βρίσκεται σε πρώτο πλάνο για τη Saudi Aramco, καθώς ο ενεργειακός κολοσσός ανακοίνωσε πρόσφατα mega-deal στις ΗΠΑ. Συγκεκριμένα,…
Η BIMCO εξέλεξε τον κ. Paul Pathy, Πρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο της Fednav, ως Πρόεδρο. Ο κ. Pathy εξελέγη κατά τη γενική συνέλευση του…
Ανάμεικτα είναι, μέχρι στιγμής φέτος, τα συναισθήματα για την αγορά πετρελαίου της Κίνας, παρά την άνοδο των εισαγωγών αργού. Σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters,…
Καθώς ολοένα και περισσότερα εμπορικά πλοία δέχονται κυρώσεις τους τελευταίους μήνες, η «μαύρη λίστα» επεκτείνεται δίχως σταματημό. Ειδικότερα, σύμφωνα με πρόσφατη ανάρτηση της Clarksons…
Καθώς το κλίμα αβεβαιότητας στην παγκόσμια οικονομία εντείνει την πίεση στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας, ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (IEA) εμφανίζεται αισιόδοξος για τις πωλήσεις…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ