
Στη νέα γενιά και στο μέλλον του κλάδου εστιάστηκε το Greener Shipping Summit με θέμα «Νέες τεχνολογίες και εκπαίδευση», το οποίο έλαβε χώρα στο Ίδρυμα Ευγενίδου την Τρίτη 1η Απριλίου 2025.
Η συγκεκριμένη εκδήλωση διοργανώθηκε από τη Newsfront/Naftiliaki υπό την αιγίδα της MAR.TEC.MA. Στο πρώτο πάνελ της ημερίδας, οι συμμετέχοντες έδωσαν έμφαση στην ενίσχυση της ναυτικής εκπαίδευσης, αλλά και στις δεξιότητες που πρέπει να διαθέτει ένας σύγχρονος επαγγελματίας που φιλοδοξεί να απασχοληθεί στη ναυτιλία.
Ο κ. Αλέξανδρος Αραμπατζόγλου, Vetting Manager της Latsco Marine Management, υπογράμμισε την ανάγκη χάραξης ξεκάθαρων πολιτικών από κάθε εταιρεία όσον αφορά τις δεξιότητες (soft και hard skills). Επιπλέον, τόνισε ότι κάθε εταιρεία θα χρειαστεί να αξιολογεί την πρόοδό της μέσω κατάλληλων μετρικών (KPIs). Ακόμα, σημείωσε ότι η ανάπτυξη δεξιοτήτων δεν αφορά μονάχα τη νέα γενιά, αλλά και επαγγελματίες του κλάδου ή ακόμα και τους ίδιους τους εκπαιδευτές.
Ο κ. Δημήτρης Φωκάς, Training Manager του Ομίλου Αγγελικούση, έδωσε έμφαση στις προκλήσεις που αναδύονται στην εποχή των πιστοποιητικών εκπαίδευσης. Σύμφωνα με τον ίδιο, το εκάστοτε πιστοποιητικό δεν αντανακλά απαραίτητα ούτε το επίπεδο της γνώσης που έχει αποκτήσει ο εκπαιδευόμενος ούτε τον τρόπο με τον οποίο έχει εκπαιδευτεί.
Συνεπώς, κατά τον κ. Φωκά, το «βάρος» πέφτει στις ναυτιλιακές επιχειρήσεις και η κουλτούρα ασφαλείας και βέλτιστων πρακτικών εξαρτάται άμεσα από τις πολιτικές που χαράσσει η εκάστοτε εταιρεία.
Παράλληλα, τόνισε την ανάγκη ευθυγράμμισης της βιομηχανίας με την ανάγκη των νέων, αναφέροντας χαρακτηριστικά τα ευρήματα έρευνας της INTERTANKO βάσει των οποίων οι νέοι ναυτικοί χαρακτηρίζουν κυριότερες ανάγκες την ύπαρξη μέντορα στο πλοίο καθώς και την πρόσβαση στο διαδίκτυο.
Από την πλευρά της, η κ. Βενετία Καλλιπολίτου, Cross Departmental HR & Training Manager του Ομίλου Τσάκου και πρόεδρος του Human Element Committee της INTERTANKO, εστιάστηκε στην STCW και στις αναθεωρήσεις που έπονται. Τόνισε ότι έχουν αναγνωριστεί εκατοντάδες κενά που αφορούν τη ναυτική εκπαίδευση, η αναθεώρηση των οποίων όμως αναμένεται να ολοκληρωθεί στις αρχές της επόμενης δεκαετίας.
Το γεγονός αυτό προκαλεί προβληματισμό, δεδομένου ότι η ναυτιλία διανύει μια εκτενή περίοδο σημαντικών αλλαγών, η οποία μάλιστα αναμένεται να συνεχιστεί. Οπότε, εωσότου υιοθετηθούν οι αναθεωρήσεις της STCW, υπάρχει κίνδυνος ένα μέρος αυτών να είναι παρωχημένες.
Στο μέτωπο της εκπαίδευσης των νέων, η κ. Καλλιπολίτου υποστήριξε ότι η ανάπτυξη των soft skills απαιτεί σχετική εκπαίδευση και στις ΑΕΝ αλλά και στα πανεπιστήμια.
Η κ. Κατερίνα Παλλά, Head of Global Marine Training του νηογνώμονα RINA, υπογράμμισε μεταξύ άλλων την ανάγκη αναγνώρισης των ξεχωριστών δεξιοτήτων που διαθέτουν οι νέοι της γενιάς Ζ. Η εξοικείωσή τους με την τεχνολογία τούς καθιστά ‒σε ορισμένα θέματα‒ κατάλληλους «εκπαιδευτές» για τις παλαιότερες γενιές.
Επιπλέον, σύμφωνα με την κ. Παλλά, όσο σημαντική και αν είναι η τεχνολογική πρόοδος και η αυτοματοποίηση λειτουργιών και διεργασιών, ο ανθρώπινος παράγοντας θα παραμείνει απαραίτητος. Η πρόοδος της τεχνολογίας παρέχει εργαλεία, όμως ο άνθρωπος είναι εκείνος που θα κληθεί να αντιμετωπίσει προκλήσεις, ο άνθρωπος είναι ο «problem solver».
Ο κ. Κωνσταντίνος Τριανταφύλλου, Head of Strategy and Development της HELMEPA, τόνισε την ανάγκη προσέγγισης των νέων τεχνολογιών με δεκτικότητα και ευελιξία.
Επιπλέον, στάθηκε στα ευρήματα έρευνας της HELMEPA, βάσει των οποίων κυριότερα soft skills αναδείχθηκαν η συνεργατικότητα και η κριτική σκέψη, ενώ χρειάζεται περαιτέρω πρόοδος όσον αφορά τη διαχείριση χρόνου αλλά και τη συναισθηματική ευφυΐα.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Η τεχνολογία τηλεχειρισμού και τεχνητής νοημοσύνης κάνει ένα αποφασιστικό άλμα στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, καθώς η ADNOC Logistics & Services (ADNOC L&S) παρουσιάζει τα…

Η νέα γενιά δίχρονων κινητήρων αμμωνίας ME-LGIA της Everllence αποτελεί ένα τεχνολογικό άλμα για τη ναυτική πρόωση, συνδυάζοντας την αρχή Diesel με εξελιγμένη τεχνολογία…

Ο αντιστράτηγος Ιωάννης Μπούρας, γενικός διευθυντής της Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων (ΓΔΑΕΕ), και ο Pierre Éric Pommellet, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Naval Group,…

Υπεγράφη η δήλωση προθέσεων μεταξύ της ΔΕΠΑ Εμπορίας και της Naftogaz για την προμήθεια αμερικανικού LNG στην Ουκρανία ήδη από τον Δεκέμβριο του 2025…

Ένα σημαντικό ορόσημο έλαβε χώρα για τη μεγάλη επένδυση στην αποθήκευση CO2 στον Πρίνο, καθώς με την Α. Π.: ΥΠΕΝ/ΔΙΠΑ/97416/6779 απόφαση του Υπουργείου Περιβάλλοντος…

Η Γαλλία υπέγραψε το Jeddah Amendment to the Djibouti Code of Conduct (DCoC-JA), μια περιφερειακή πρωτοβουλία για την καταπολέμηση της πειρατείας, των ένοπλων ληστειών…

Σημαντικές οικονομικές επιβαρύνσεις αντιμετωπίζουν πλέον οι πλοιοκτήτες που δραστηριοποιούνται σε λιμάνια της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς το λειτουργικό τους κόστος αυξάνεται αισθητά σε σχέση με…

Οι δράσεις για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης επιβραδύνονται, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση του ΟΟΣΑ (Climate Action Monitor 2025), η οποία καταγράφει την…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ