
Δεδομένα για το παγκόσμιο εμπόριο και τον αντίκτυπο των δασμών παρουσίασε η UNCTAD μέσω του Global Trade Update.
Σύμφωνα με τα δεδομένα της UNCTAD, τα δύο τρίτα του εμπορίου πραγματοποιούνται χωρίς δασμούς λόγω διακρατικών εμπορικών συμφωνιών. Στον αντίποδα, τα επίπεδα δασμών που εφαρμόζονται στο υπόλοιπο διεθνές εμπόριο είναι συχνά πολύ υψηλά, με σημαντικές διαφορές μεταξύ των διαφορετικών κλάδων. Η γεωργία παραμένει ιδιαίτερα προστατευμένη, η μεταποίηση εξακολουθεί να αντιμετωπίζει εμπορικούς φραγμούς σε βασικούς κλάδους, ενώ οι πρώτες ύλες γενικά επωφελούνται από χαμηλούς δασμούς. Ακόμη, οι αναπτυσσόμενες χώρες αντιμετωπίζουν υψηλότερους δασμούς που περιορίζουν την πρόσβαση στις διεθνείς αγορές. Εν τω μεταξύ, τα κλωστοϋφαντουργικά προϊόντα και τα είδη ένδυσης εξακολουθούν να υπόκεινται σε μερικούς από τους υψηλότερους δασμούς (οι εισαγωγικοί δασμοί προσεγγίζουν κατά μέσο όρο το 6%), περιορίζοντας την ανταγωνιστικότητα των αναπτυσσόμενων χωρών σε αυτούς τους κλάδους, σημειώνει η UNCTAD.
Από τα βασικά ευρήματα του μηνιαίου report είναι ότι η κλιμάκωση των δασμών αποθαρρύνει τις αναπτυσσόμενες οικονομίες να εξάγουν αγαθά προστιθέμενης αξίας, εμποδίζοντας την εκβιομηχάνιση. Πρόκειται για την πρακτική της εφαρμογής υψηλότερων δασμών στα τελικά προϊόντα από ό,τι στις πρώτες ύλες ή στις ενδιάμεσες εισροές. Σχεδιασμένη για την προστασία των εγχώριων βιομηχανιών, αυτή η δασμολογική δομή αποθαρρύνει επίσης τη μεταποίηση σε χώρες που παράγουν πρώτες ύλες, δημιουργώντας αντικίνητρο για την ανέλιξη της αλυσίδας αξίας.
Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι η αξία του εμπορίου το 2024 αυξήθηκε κατά 3,7% ή $1,2 τρισ., στα $33 τρισ., ενώ ανάπτυξη σημειώθηκε σε όλες τις γεωγραφικές περιοχές, με εξαίρεση την Κεντρική Ασία και την Ευρώπη.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Απριλίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο τεύχος των Ναυτικών…
Τις τροποποιήσεις της MLC που ενέκρινε πρόσφατα ο Διεθνής Οργανισμός Εργασίας (ILO), αναγνωρίζοντας επισήμως πλέον τους ναυτικούς ως key workers, χαιρετίζει η INTERCARGO. Σύμφωνα…
Συνέχεια στο μπαράζ διεθνών συνεργειών με επίκεντρο την αποανθρακοποίηση της ευρωπαϊκής βιομηχανίας έδωσαν πρόσφατα το Ηνωμένο Βασίλειο και η ιταλική εταιρεία ενέργειας Eni. Ειδικότερα,…
Σε αναθεώρηση του ASBATANKVOY, του ειδικού ναυλοσυμφώνου για τις ναυλώσεις δεξαμενόπλοιων, προχώρησαν BIMCO και Association of Ship Brokers & Agents (USA) Inc. (ASBA). Η…
Η τεχνολογία μεταφοράς υγρού υδρογόνου βρίσκεται στο επίκεντρο νέας διεθνούς συνεργασίας μεταξύ του Lloyd’s Register (LR) και του Εθνικού Πανεπιστημίου του Πουσάν (PNU) στη…
Θλίψη σκόρπισε η είδηση της απώλειας 47χρονης ναυτικού στο λιμάνι της Πάτρας, όταν παρασύρθηκε από φορτηγό κατά την έξοδό της από E/Γ-Ο/Γ πλοίο. Η…
H Αμερικανική Ακτοφυλακή (USCG) με πρόσφατη ανακοίνωσή της, υπενθύμισε στη ναυτιλιακή βιομηχανία, τα αυτονόητα. Ότι τα ανταλλακτικά αλλά και τα αναλώσιμα στα διάφορα συστήματα…
Ο συνδυασμός προηγμένων συστημάτων διαχείρισης ενέργειας με τεχνολογίες πρόωσης που διαθέτουν ελάχιστο ή και μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα αποτελεί πλέον κρίσιμο και αναγκαίο βήμα για…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ