
Σε σκοπέλους συνεχίζει να πέφτει το μεγαλεπήβολο project Neom της Σαουδικής Αραβίας.
Δημοσίευμα της Wall Street Journal αποκαλύπτει ότι το πρώτο στάδιο της φουτουριστικής πόλης-οράματος του Πρίγκιπα Διαδόχου του θρόνου της Σαουδικής Αραβίας, Mohammed bin Salman bin Abdulaziz Al Saud, είχε αρχικό προϋπολογισμό $1,3 δισ., ο οποίος πλέον έχει εκτιναχθεί στα $4 δισ. Μάλιστα, σε ειδική εκδήλωση για το πρώτο στάδιο του project, αίσθηση προκάλεσε η απουσία του Σαουδάραβα Πρίγκιπα.
Από την έναρξή του, το 2017, για το project έχουν δαπανηθεί περισσότερα από $50 δισ., ενώ κάποιες «τολμηρές» ιδέες, όπως ένα χιονοδρομικό κέντρο στην έρημο και μια γραμμική πόλη μήκους 170 χλμ., δύσκολα θα πραγματοποιηθούν.
Η Wall Street Journal αποκαλύπτει εκτεταμένη οικονομική χειραγώγηση εντός της ηγεσίας της Neom. Σύμφωνα με εσωτερικούς ελέγχους, τα στελέχη, με τη βοήθεια οικονομικών συμβούλων, είχαν χρησιμοποιήσει υπερβολικά αισιόδοξες οικονομικές προβλέψεις για να δικαιολογήσουν την εκτίναξη του κόστους. Ο έλεγχος έκανε λόγο για «εσκεμμένη χειραγώγηση» των αριθμών από «ορισμένα μέλη της διοίκησης». Παρουσίαση υψηλόβαθμων στελεχών του Νeom το 2023 εκτιμούσε ότι το θέρετρο θα απαιτήσει $8,8 τρισ. ‒ περισσότερο από 25 φορές τον ετήσιο προϋπολογισμό της Σαουδικής Αραβίας. Αν αναλογιστεί κανείς ότι η πρώτη φάση, που θα διαρκέσει μέχρι το 2035, αναμένεται να κοστίσει $370 δισ., γίνεται σαφές ότι ο αρχικός εκτιμώμενος προϋπολογισμός δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.
Την ίδια ώρα, Σαουδάραβες αξιωματούχοι ανέμεναν ότι το Neom θα προσελκύσει ξένες επενδύσεις. Εντούτοις, τα δεδομένα δείχνουν ότι οι άμεσες ξένες επενδύσεις στο Βασίλειο είναι απογοητευτικά χαμηλές και το 2023 διαμορφώθηκαν σε $26 δισ., ενώ ο στόχος για το 2030 είναι στα $100 δισ.
Οι επενδυτές παραμένουν σκεπτικοί, δεδομένης της πολυπλοκότητας του project και του ρυθμιστικού περιβάλλοντος της Σαουδικής Αραβίας, ενώ το ΔΝΤ υπογραμμίζει την ανάγκη μεγαλύτερης διαφάνειας στις δαπάνες που σχετίζονται με έργα αστικής ανάπλασης. To Neom αποτελεί τη ναυαρχίδα του Οράματος 2030, του σχεδίου διαφοροποίησης της σαουδαραβικής οικονομίας από το πετρέλαιο.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Η βελτίωση του επενδυτικού κλίματος στην αγορά των containerships τον περασμένο Μάιο είχε ως αποτέλεσμα έξι εισηγμένες liner εταιρείες να καταγράψουν κεφαλαιοποίηση ύψους $10…
Τα κράτη μέλη της ΕΕ ενέκριναν την Πέμπτη 12 Ιουνίου, κανονισμό που επιβάλλει πρόσθετους δασμούς σε όλες τις εισαγωγές γεωργικών προϊόντων και ορισμένων λιπασμάτων…
Στις 4 Ιουνίου, στο πλαίσιο της διεθνούς ναυτιλιακής έκθεσης Nor-Shipping στο Όσλο, η Yanmar τίμησε τη Franman στο περίπτερό της, για την εξαιρετική συνεργασία…
Σε μια συνεργασία-ορόσημο που θα αναμορφώσει τις πρακτικές ασφάλειας στις εργασίες μεταφοράς από πλοίο σε πλοίο (STS), η DYNAMARINe και η James Fisher Fendercare…
Μείωση 6,9% σημείωσε το έλλειμμα του εμπορικού ισοζυγίου της χώρας τον Απρίλιο του 2025, με την αξία τόσο των εξαγωγών όσο και των εισαγωγών…
Την ανιούσα παίρνει εδώ και αρκετά χρόνια η παγκόσμια διυλιστική δυναμικότητα, τάση όμως που φαίνεται ότι θα ανατραπεί, καθώς ένας σημαντικός αριθμός διυλιστηρίων στον…
Το τελευταίο διάστημα καταγράφεται έντονη κινητικότητα στον σχεδιασμό και στην ανάπτυξη πλοίων για τη μεταφορά υγροποιημένου διοξειδίου του άνθρακα (LCO₂). Η εντατικοποίηση της παγκόσμιας…
Ο γερμανικός κολοσσός της ναυτιλίας τακτικών γραμμών Hapag-Lloyd ολοκλήρωσε ένα ακόμα ναυπηγικό πρόγραμμα. Ειδικότερα, σύμφωνα με ανάρτηση της εταιρείας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, η…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ