
Το υψηλό orderbook και συνεπώς τα περιορισμένα slots στα διεθνή ναυπηγεία έχουν αποτελέσει καθοριστικό παράγοντα στη διατήρηση των αξιών των bulk carriers και των δεξαμενόπλοιων σε υψηλά επίπεδα. Ακόμα και εντός μιας περιόδου σημαντικών προκλήσεων για τη ναυλαγορά, οι αξίες δεν υποχωρούν με την ίδια ταχύτητα.
Ειδικότερα, βάσει πρόσφατης έκθεσης της ναυλομεσιτικής Allied, τόσο για τα bulk carriers όσο και για τα δεξαμενόπλοια, το κόστος παραγγελίας, η αξία αγοράς πλοίων πέντε ετών καθώς και εκείνη δέκα ετών παρέμειναν σε υψηλότερα επίπεδα καθ’ όλο το 2024 έναντι του 2023.
Ενδεικτικά, το κόστος παραγγελίας ενός Capesize το 2024 ήταν κατά μέσο όρο $71,4 εκατ. το 2024 (έναντι $63,6 εκατ. το 2023), ενώ στα τέλη Δεκεμβρίου 2024 διαμορφωνόταν στα $76 εκατ. Επιπλέον, βάσει της Allied, το κόστος απόκτησης ενός Panamax στη second-hand αγορά ήταν κατά μέσο όρο $36,6 εκατ. το 2024 (έναντι $32,5 εκατ. το 2023) και στα τέλη του έτους διαμορφώθηκε στα $34 εκατ. (γεγονός που αναδεικνύει μια διόρθωση σε σύγκριση ίσως με τις αυξημένες τιμές του καλοκαιριού του 2024). Ακόμα, το κόστος απόκτησης ενός Supramax 10 ετών διαμορφώθηκε κατά μέσο όρο στα $26,1 εκατ. το 2024 (έναντι $20 εκατ. το 2023), ενώ στα τέλη του έτους ανήλθε σε $23,25 εκατ.
Παράλληλα, παρόμοια είναι και η εικόνα στα δεξαμενόπλοια: το κόστος παραγγελίας ενός VLCC διαμορφώθηκε πέρσι κατά μέσο όρο στα $129 εκατ. (έναντι $125,2 εκατ. το 2023 – παρέμεινε στα $129 εκατ. στα τέλη του έτους). Την ίδια ώρα, βάσει της Allied, το κόστος απόκτησης ενός Aframax πέντε ετών διαμορφώθηκε κατά μέσο όρο στα $72,8 εκατ. το 2024 (έναντι $65,1 εκατ. το 2023 ‒ $67 εκατ. στα τέλη του 2024). Από την άλλη, το κόστος απόκτησης ενός MR ηλικίας 10 ετών ανήλθε κατά μέσο όρο στα $37,4 εκατ. το 2024 (έναντι $33,2 εκατ. το 2023 ‒ $32 εκατ. στα τέλη του έτους).
Εν κατακλείδι, παρατηρείται μια σταδιακή υποχώρηση των αξιών των πλοίων, η οποία συνάδει με την υποτονικότητα της ναυλαγοράς έναντι των επιπέδων που είχαν καταγραφεί τα προηγούμενα έτη.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Τα Ναυπηγεία της ΟΝΕΧ στη Σύρο επισκέφθηκε το Σάββατο 18/10/2025 ο Υπουργός Ανάπτυξης κ. Τάκης Θεοδωρικάκος, όπου τον υποδέχθηκε ο Γενικός Διευθυντής, κ. Γιάννης…
Αεροσκάφος μεταφοράς φορτίου που εκτελούσε πτήση από το Ντουμπάι βγήκε από τον διάδρομο κατά την προσγείωσή του στο διεθνές αεροδρόμιο του Χονγκ Κονγκ και…
Ανεξάρτητα από τις έντονες προσπάθειες για μια καθαρή ενεργειακή μετάβαση σε παγκόσμιο επίπεδο μέσω των ΑΠΕ, η χρήση θερμικού άνθρακα ‒και κατ’ επέκταση η…
Η εμπιστοσύνη των πλοιοκτητών στα ναυπηγεία της Κίνας διαφαίνεται αμείωτη. Πρόσφατα, η γερμανική ναυτιλιακή εταιρεία TT-Line υπέγραψε με το ναυπηγείο CMI Jinling Shipyard επιστολή…
Ύστερα από διαπραγματεύσεις η φήφιση του IMO Net-Zero Framework αναβλήθηκε για ένα έτος. Υπενθυμίζεται ότι, τόσο η Ελλάδα, όσο και η Κύπρος ήταν ανάμεσα…
Ο κ. Ιωάννης Ν. Κοτζιάς, Πρόεδρος του Συνδέσμου Ελλήνων Ναυλομεσιτών (Hellenic Shipbrokers Association – HSA), συναντήθηκε με την Υφυπουργό Ναυτιλίας της Κυπριακής Δημοκρατίας, κα…
Ανάμεικτα ήταν τα συναισθήματα στη ναυλαγορά των LNG carriers την τελευταία εβδομάδα, με τους ναύλους ανατολικά και δυτικά του Σουέζ να καταγράφουν αντίρροπες μεταβολές.…
Η αμερικανική κυβέρνηση επέμεινε ότι οι περιορισμοί τους οποίους επέβαλε το Πεκίνο στις εξαγωγές σπάνιων γαιών θα έχουν αρνητικές συνέπειες για όλον τον κόσμο…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ