
Την υιοθέτηση ενός μηχανισμού τιμολόγησης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου (GHG) για την επίτευξη μηδενικών εκπομπών και την ενίσχυση της χρήσης καυσίμων με μηδενικό ή σχεδόν μηδενικό ανθρακικό αποτύπωμα από τη διεθνή ναυτιλία προτείνουν 47 χώρες και το International Chamber of Shipping (ICS).
Την πρόταση που υποβλήθηκε στον ΙΜΟ υποστηρίζουν σημαντικά ναυτιλιακά κράτη (Ελλάδα, Ιαπωνία, Νότια Κορέα και Ηνωμένο Βασίλειο) και κορυφαία νηολόγια όπως οι Μπαχάμες, η Λιβερία, οι Νήσοι Μάρσαλ, ο Παναμάς, όλα τα κράτη της ΕΕ (και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή), όπως επίσης και αφρικανικές χώρες, όπως η Νιγηρία και η Κένυα, καθώς και μικρά νησιωτικά αναπτυσσόμενα κράτη από την Καραϊβική και τον Ειρηνικό.
Η κοινή υποβολή των κυβερνήσεων καθορίζει συγκλίνον ρυθμιστικό κείμενο για τροποποιήσεις της σύμβασης MARPOL του ΙΜΟ, οι οποίες θα απαιτούν από τις ναυτιλιακές εταιρείες που διαχειρίζονται πλοία σε διεθνείς πλόες να καταβάλλουν εισφορές για τα αέρια του θερμοκηπίου ανά τόνο εκπεμπόμενου CO₂e σε ένα νέο «Ταμείο Εφαρμογής της Στρατηγικής του ΙΜΟ για τα αέρια του θερμοκηπίου».
Ο βασικός σκοπός αυτής της υποχρεωτικής χρέωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου θα είναι να μειωθεί η διαφορά κόστους μεταξύ των καυσίμων με μηδενικές/σχεδόν μηδενικές εκπομπές (όπως η πράσινη μεθανόλη, η αμμωνία και το υδρογόνο) και των συμβατικών ναυτιλιακών καυσίμων, ώστε να δοθούν κίνητρα για την ταχύτερη υιοθέτηση των πράσινων πηγών ενέργειας.
Η πρόταση θα εξεταστεί σε μια κρίσιμη συνεδρίαση του ΙΜΟ τον Φεβρουάριο. Εάν οι τροποποιήσεις της MARPOL εγκριθούν από τον ΙΜΟ τον Απρίλιο του 2025, θα πρέπει να τεθούν σε ισχύ σε παγκόσμιο επίπεδο στις αρχές του 2027, ενώ η συλλογή ετήσιων συνεισφορών για τα αέρια του θερμοκηπίου από τα πλοία θα αρχίσει το 2028.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Ένταση επικράτησε χθες βράδυ στο πλοίο «Knossos Palace» της MINOAN LINES, όταν δεν πραγματοποιήθηκε η προγραμματισμένη ενδιάμεση στάση στο λιμάνι του Αδάμαντα στη Μήλο,…
Το παγκόσμιο ενεργειακό τοπίο διαμορφώνεται σήμερα από μια μείξη γεωπολιτικών και οικονομικών παραγόντων, με την πρόσφατη έκθεση της ναυλομεσιτικής Inermodal να επιχειρεί να ρίξει…
Τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο κλάδος της ναυτιλίας μικρών αποστάσεων, με ορίζοντα την ενεργειακή μετάβαση, ανέδειξαν, τόσο o Πρόεδρος της Ένωσης Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων…
Σημαντικές απώλειες κατέγραψε σε εβδομαδιαία βάση η ναυλαγορά των containerships, με τους spot ναύλους να υποχωρούν για 14η διαδοχική εβδομάδα. Συγκεκριμένα, ο δείκτης World…
Μια πρόσφατη εξέλιξη που σηματοδοτεί ένα ακόμα βήμα προς την εμπορική αξιοποίηση της αμμωνίας ως εναλλακτικού ναυτιλιακού καυσίμου ήρθε από τη συνεργασία των Kawasaki…
Στην έκθεση Gastech 2025, που διεξήχθη στο Μιλάνο, η Samsung Heavy Industries (SHI) ανακοίνωσε την πρώτη παγκοσμίως έγκριση τύπου (AiP) για υιοθέτηση πυρηνικού αντιδραστήρα…
Ισχυρό πλήγμα υπέστη η αυστραλιανή εταιρεία φυσικού αερίου Santos, μετά το «ναυάγιο» της εξαγοράς της από κοινοπραξία με επικεφαλής τον κολοσσό ADNOC. Συγκεκριμένα, την…
Η προσφορά χωρητικότητας των δεξαμενόπλοιων, σε γενικό πλαίσιο, βρίσκεται σε σχετικά υψηλά επίπεδα, ενώ παράλληλα επεκτείνεται με ταχείς ρυθμούς, ιδίως αν λάβει κανείς υπόψη…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ