
Ο «ψυχρός πόλεμος» ΗΠΑ-Κίνας είναι ήδη εδώ, έχουν προειδοποιήσει πολλάκις γεωπολιτικοί αναλυτές τα τελευταία έτη, και με τη ναυτιλία πλέον να βρίσκεται στο μάτι του κυκλώνα. Πιο συγκεκριμένα, η Ουάσιγκτον αποφάσισε να επεκτείνει τη «μαύρη λίστα» της με κινεζικά νομικά πρόσωπα, συμπεριλαμβάνοντας τον μεγαλύτερο ναυπηγικό κολοσσό παγκοσμίως αλλά και τη μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία της Κίνας.
Ειδικότερα, βάσει δημοσιεύματος του Bloomberg, στην ανανεωμένη blacklist των ΗΠΑ φιλοξενούνται πλέον η China State Shipping Corporation, η οποία έχει δεκάδες αν όχι εκατοντάδες θυγατρικές εταιρείες (ναυπηγεία), αλλά και η Cosco Shipping Holdings. Οι εταιρείες αυτές, καθώς και η China Shipbuilding Trading Co., πλέον θεωρούνται για το Πεντάγωνο των ΗΠΑ στρατιωτικές εταιρείες.
Πάντως, το ότι συμπεριλήφθηκαν στην περιβόητη blacklist δεν συνεπάγεται άμεσα κάποιο μειονέκτημα για τις εταιρείες αυτές. Έμμεσα, όμως, αποθαρρύνει αμερικανικές εταιρείες, ίσως ακόμα και διεθνείς, από το να διατηρούν εμπορικές σχέσεις μαζί τους.
Η εστίαση των ΗΠΑ στη ναυτιλία δεν είναι τυχαία. Τα περασμένα έτη, ο καθοριστικός ρόλος λιμένων και πλοίων για την ευρυθμία της παγκόσμιας οικονομίας αναδείχθηκε σε σημαντικό βαθμό. Την ίδια ώρα, η πρωτοκαθεδρία της Κίνας στη ναυπηγική βιομηχανία και ίσως σύντομα ευρύτερα στη ναυτιλία είναι γεγονός. Από την άλλη, ειδικά η ναυπηγική βιομηχανία αλλά και η ναυτιλιακή ευρύτερα στην Κίνα έχουν συρρικνωθεί σημαντικά.
Τα προαναφερθέντα ωθούν την Ουάσιγκτον σε έκτακτα μέτρα, δηλαδή σε μια προσπάθεια περιορισμού του ρυθμού ταχύτατης ανάπτυξης της Κίνας στις συγκεκριμένες βιομηχανίες. Σαφώς, η κόντρα των δύο χωρών είναι ακόμα περισσότερο εστιασμένη στον κλάδο της τεχνολογίας, με τα μικροκυκλώματα να αποτελούν μήλον της έριδος.
Η αντίδραση του Πεκίνου
Η κινεζική αντίδραση ήταν άμεση και έντονη. Όπως αναφέρει σε δημοσίευμά του το ΑΠΕ-ΜΠΕ, η Κίνα εξέφρασε την κατηγορηματική αντίθεσή της στο γεγονός ότι έντεκα κινεζικές εταιρείες και θεσμοί περιελήφθησαν στον αμερικανικό κατάλογο ελέγχου εξαγωγών, με την αιτιολογία ότι σχετίζονται με τις κινεζικές ένοπλες δυνάμεις.
Το υπουργείο δήλωσε ότι θα λάβει τα απαραίτητα μέτρα για να «διαφυλάξει» τα νόμιμα δικαιώματα και συμφέροντα των κινεζικών οντοτήτων.
Εξάλλου, το Πεκίνο χαρακτήρισε τις Ηνωμένες Πολιτείες «εξαιρετικά ανεύθυνες», επειδή «υποψιάζονται αβάσιμα» πως υπάρχουν κίνδυνοι για την ασφάλεια των πληροφοριών από τα κινεζικά συστήματα μη επανδρωμένων εναέριων οχημάτων.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Ένταση επικράτησε χθες βράδυ στο πλοίο «Knossos Palace» της MINOAN LINES, όταν δεν πραγματοποιήθηκε η προγραμματισμένη ενδιάμεση στάση στο λιμάνι του Αδάμαντα στη Μήλο,…
Ένα χρόνο νωρίτερα, έως το τέλος του 2026, μεταθέτει η Επιτροπή την απαγόρευση εισαγωγής ρωσικού υγροποιημένου φυσικού αερίου σε χώρες της ΕΕ, σύμφωνα με…
Συνεχίζονται οι διχογνωμίες εντός της ναυτιλιακής κοινότητας ενόψει της υιοθέτησης του IMO Net Zero Framework τον ερχόμενο Οκτώβριο. Σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters, μια…
Το παγκόσμιο ενεργειακό τοπίο διαμορφώνεται σήμερα από μια μείξη γεωπολιτικών και οικονομικών παραγόντων, με την πρόσφατη έκθεση της ναυλομεσιτικής Inermodal να επιχειρεί να ρίξει…
Τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο κλάδος της ναυτιλίας μικρών αποστάσεων, με ορίζοντα την ενεργειακή μετάβαση, ανέδειξαν, τόσο o Πρόεδρος της Ένωσης Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων…
Σημαντικές απώλειες κατέγραψε σε εβδομαδιαία βάση η ναυλαγορά των containerships, με τους spot ναύλους να υποχωρούν για 14η διαδοχική εβδομάδα. Συγκεκριμένα, ο δείκτης World…
Μια πρόσφατη εξέλιξη που σηματοδοτεί ένα ακόμα βήμα προς την εμπορική αξιοποίηση της αμμωνίας ως εναλλακτικού ναυτιλιακού καυσίμου ήρθε από τη συνεργασία των Kawasaki…
Στην έκθεση Gastech 2025, που διεξήχθη στο Μιλάνο, η Samsung Heavy Industries (SHI) ανακοίνωσε την πρώτη παγκοσμίως έγκριση τύπου (AiP) για υιοθέτηση πυρηνικού αντιδραστήρα…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ