
Ο «ψυχρός πόλεμος» ΗΠΑ-Κίνας είναι ήδη εδώ, έχουν προειδοποιήσει πολλάκις γεωπολιτικοί αναλυτές τα τελευταία έτη, και με τη ναυτιλία πλέον να βρίσκεται στο μάτι του κυκλώνα. Πιο συγκεκριμένα, η Ουάσιγκτον αποφάσισε να επεκτείνει τη «μαύρη λίστα» της με κινεζικά νομικά πρόσωπα, συμπεριλαμβάνοντας τον μεγαλύτερο ναυπηγικό κολοσσό παγκοσμίως αλλά και τη μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία της Κίνας.
Ειδικότερα, βάσει δημοσιεύματος του Bloomberg, στην ανανεωμένη blacklist των ΗΠΑ φιλοξενούνται πλέον η China State Shipping Corporation, η οποία έχει δεκάδες αν όχι εκατοντάδες θυγατρικές εταιρείες (ναυπηγεία), αλλά και η Cosco Shipping Holdings. Οι εταιρείες αυτές, καθώς και η China Shipbuilding Trading Co., πλέον θεωρούνται για το Πεντάγωνο των ΗΠΑ στρατιωτικές εταιρείες.
Πάντως, το ότι συμπεριλήφθηκαν στην περιβόητη blacklist δεν συνεπάγεται άμεσα κάποιο μειονέκτημα για τις εταιρείες αυτές. Έμμεσα, όμως, αποθαρρύνει αμερικανικές εταιρείες, ίσως ακόμα και διεθνείς, από το να διατηρούν εμπορικές σχέσεις μαζί τους.
Η εστίαση των ΗΠΑ στη ναυτιλία δεν είναι τυχαία. Τα περασμένα έτη, ο καθοριστικός ρόλος λιμένων και πλοίων για την ευρυθμία της παγκόσμιας οικονομίας αναδείχθηκε σε σημαντικό βαθμό. Την ίδια ώρα, η πρωτοκαθεδρία της Κίνας στη ναυπηγική βιομηχανία και ίσως σύντομα ευρύτερα στη ναυτιλία είναι γεγονός. Από την άλλη, ειδικά η ναυπηγική βιομηχανία αλλά και η ναυτιλιακή ευρύτερα στην Κίνα έχουν συρρικνωθεί σημαντικά.
Τα προαναφερθέντα ωθούν την Ουάσιγκτον σε έκτακτα μέτρα, δηλαδή σε μια προσπάθεια περιορισμού του ρυθμού ταχύτατης ανάπτυξης της Κίνας στις συγκεκριμένες βιομηχανίες. Σαφώς, η κόντρα των δύο χωρών είναι ακόμα περισσότερο εστιασμένη στον κλάδο της τεχνολογίας, με τα μικροκυκλώματα να αποτελούν μήλον της έριδος.
Η αντίδραση του Πεκίνου
Η κινεζική αντίδραση ήταν άμεση και έντονη. Όπως αναφέρει σε δημοσίευμά του το ΑΠΕ-ΜΠΕ, η Κίνα εξέφρασε την κατηγορηματική αντίθεσή της στο γεγονός ότι έντεκα κινεζικές εταιρείες και θεσμοί περιελήφθησαν στον αμερικανικό κατάλογο ελέγχου εξαγωγών, με την αιτιολογία ότι σχετίζονται με τις κινεζικές ένοπλες δυνάμεις.
Το υπουργείο δήλωσε ότι θα λάβει τα απαραίτητα μέτρα για να «διαφυλάξει» τα νόμιμα δικαιώματα και συμφέροντα των κινεζικών οντοτήτων.
Εξάλλου, το Πεκίνο χαρακτήρισε τις Ηνωμένες Πολιτείες «εξαιρετικά ανεύθυνες», επειδή «υποψιάζονται αβάσιμα» πως υπάρχουν κίνδυνοι για την ασφάλεια των πληροφοριών από τα κινεζικά συστήματα μη επανδρωμένων εναέριων οχημάτων.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Η εμπιστοσύνη των πλοιοκτητών στα ναυπηγεία της Κίνας διαφαίνεται αμείωτη. Πρόσφατα, η γερμανική ναυτιλιακή εταιρεία TT-Line υπέγραψε με το ναυπηγείο CMI Jinling Shipyard επιστολή…
Ύστερα από διαπραγματεύσεις η φήφιση του IMO Net-Zero Framework αναβλήθηκε για ένα έτος. Υπενθυμίζεται ότι, τόσο η Ελλάδα, όσο και η Κύπρος ήταν ανάμεσα…
Ο κ. Ιωάννης Ν. Κοτζιάς, Πρόεδρος του Συνδέσμου Ελλήνων Ναυλομεσιτών (Hellenic Shipbrokers Association – HSA), συναντήθηκε με την Υφυπουργό Ναυτιλίας της Κυπριακής Δημοκρατίας, κα…
Ανάμεικτα ήταν τα συναισθήματα στη ναυλαγορά των LNG carriers την τελευταία εβδομάδα, με τους ναύλους ανατολικά και δυτικά του Σουέζ να καταγράφουν αντίρροπες μεταβολές.…
Σημαντικές αναταραχές υφίσταται ο λιμένας της Αμβέρσας-Μπριζ, καθώς η απεργία των πλοηγών έχει φέρει τα πάνω κάτω στις παραδόσεις πετρελαίου στον βελγικό λιμένα. Σύμφωνα…
Η νοτιοκορεατική Hanwha Ocean βρίσκεται στο στόχαστρο του Πεκίνου, το οποίο κατηγορεί τον ναυπηγικό κολοσσό για συμμετοχή στην πρόσφατη έρευνα των ΗΠΑ με στόχο…
Ένα υγραεριοφόρο πλοίο με σημαία Καμερούν εξέπεμψε σήμα κινδύνου έπειτα από έκρηξη που σημειώθηκε σε αυτό την ώρα που έπλεε στα ανοικτά των ακτών…
Η Κάλυμνος αποτελεί τον κατεξοχήν ναυτότοπο του Νοτιοανατολικού Αιγαίου. Ένα νησί με πλούσια θαλασσινή παράδοση και μεγάλη ιστορία στον χώρο της ναυτοσύνης. Ένας δωρικός…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ