
Ο «ψυχρός πόλεμος» ΗΠΑ-Κίνας είναι ήδη εδώ, έχουν προειδοποιήσει πολλάκις γεωπολιτικοί αναλυτές τα τελευταία έτη, και με τη ναυτιλία πλέον να βρίσκεται στο μάτι του κυκλώνα. Πιο συγκεκριμένα, η Ουάσιγκτον αποφάσισε να επεκτείνει τη «μαύρη λίστα» της με κινεζικά νομικά πρόσωπα, συμπεριλαμβάνοντας τον μεγαλύτερο ναυπηγικό κολοσσό παγκοσμίως αλλά και τη μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία της Κίνας.
Ειδικότερα, βάσει δημοσιεύματος του Bloomberg, στην ανανεωμένη blacklist των ΗΠΑ φιλοξενούνται πλέον η China State Shipping Corporation, η οποία έχει δεκάδες αν όχι εκατοντάδες θυγατρικές εταιρείες (ναυπηγεία), αλλά και η Cosco Shipping Holdings. Οι εταιρείες αυτές, καθώς και η China Shipbuilding Trading Co., πλέον θεωρούνται για το Πεντάγωνο των ΗΠΑ στρατιωτικές εταιρείες.
Πάντως, το ότι συμπεριλήφθηκαν στην περιβόητη blacklist δεν συνεπάγεται άμεσα κάποιο μειονέκτημα για τις εταιρείες αυτές. Έμμεσα, όμως, αποθαρρύνει αμερικανικές εταιρείες, ίσως ακόμα και διεθνείς, από το να διατηρούν εμπορικές σχέσεις μαζί τους.
Η εστίαση των ΗΠΑ στη ναυτιλία δεν είναι τυχαία. Τα περασμένα έτη, ο καθοριστικός ρόλος λιμένων και πλοίων για την ευρυθμία της παγκόσμιας οικονομίας αναδείχθηκε σε σημαντικό βαθμό. Την ίδια ώρα, η πρωτοκαθεδρία της Κίνας στη ναυπηγική βιομηχανία και ίσως σύντομα ευρύτερα στη ναυτιλία είναι γεγονός. Από την άλλη, ειδικά η ναυπηγική βιομηχανία αλλά και η ναυτιλιακή ευρύτερα στην Κίνα έχουν συρρικνωθεί σημαντικά.
Τα προαναφερθέντα ωθούν την Ουάσιγκτον σε έκτακτα μέτρα, δηλαδή σε μια προσπάθεια περιορισμού του ρυθμού ταχύτατης ανάπτυξης της Κίνας στις συγκεκριμένες βιομηχανίες. Σαφώς, η κόντρα των δύο χωρών είναι ακόμα περισσότερο εστιασμένη στον κλάδο της τεχνολογίας, με τα μικροκυκλώματα να αποτελούν μήλον της έριδος.
Η αντίδραση του Πεκίνου
Η κινεζική αντίδραση ήταν άμεση και έντονη. Όπως αναφέρει σε δημοσίευμά του το ΑΠΕ-ΜΠΕ, η Κίνα εξέφρασε την κατηγορηματική αντίθεσή της στο γεγονός ότι έντεκα κινεζικές εταιρείες και θεσμοί περιελήφθησαν στον αμερικανικό κατάλογο ελέγχου εξαγωγών, με την αιτιολογία ότι σχετίζονται με τις κινεζικές ένοπλες δυνάμεις.
Το υπουργείο δήλωσε ότι θα λάβει τα απαραίτητα μέτρα για να «διαφυλάξει» τα νόμιμα δικαιώματα και συμφέροντα των κινεζικών οντοτήτων.
Εξάλλου, το Πεκίνο χαρακτήρισε τις Ηνωμένες Πολιτείες «εξαιρετικά ανεύθυνες», επειδή «υποψιάζονται αβάσιμα» πως υπάρχουν κίνδυνοι για την ασφάλεια των πληροφοριών από τα κινεζικά συστήματα μη επανδρωμένων εναέριων οχημάτων.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Η καινοτομία γύρω από τη μεταφορά υγροποιημένου διοξειδίου του άνθρακα (LCO₂) και συνθετικής μεθανόλης (e-methanol) εισέρχεται σε νέα εποχή, με την παρουσίαση του πρώτου…
Μια πρωτοποριακή τεχνολογία, που επιτρέπει την ανακύκλωση του αερίου BOG (Boil-Off Gas) από πλοία που καταναλώνουν υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) κατά τη διάρκεια της…
Η νέα τεχνολογία τροφοδοσίας καυσίμου αμμωνίας ecoFGSS-FLEX, που αναπτύχθηκε εσωτερικά από την LGE, θέτει νέα πρότυπα στην ασφαλή και αποδοτική χρήση της αμμωνίας ως…
Προ των πυλών βρίσκονται οι νέες αυξήσεις στην παραγωγή πετρελαίου του OPEC+, καθώς τα μέλη του Οργανισμού συμφώνησαν να επιταχύνουν την άρση των περικοπών…
Η Ευρωπαϊκή Ένωση θα μειώσει τις εισαγωγές ουκρανικών σιτηρών και ζάχαρης έως και 80% για να αντιμετωπίσει τις ανησυχίες των αγροτών της, σύμφωνα με…
Με αμείωτο ρυθμό συνεχίζεται η επέκταση του στόλου της CMA CGM, με τον γαλλικό κολοσσό να σπάει πρόσφατα το φράγμα των 4 εκατ. TEUs…
Ο πρώτος γύρος των έμμεσων διαπραγματεύσεων ανάμεσα σε αντιπροσωπείες της κυβέρνησης του Ισραήλ και του παλαιστινιακού ισλαμιστικού κινήματος Χαμάς ολοκληρώθηκε χωρίς αποτέλεσμα. Υπενθυμίζεται ότι…
Εν μέσω ριζικών αλλαγών στο πεδίο των ανακυκλώσεων πλοίων, με την έναρξη της ισχύος της Σύμβασης του Χονγκ Κονγκ, ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η δραστηριότητα…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ