
H «Γαλάζια Οικονομία» διαθέτει σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης τα επόμενα χρόνια στη χώρα μας, υπό την προϋπόθεση οι τομείς της θα ενισχύσουν τις προσπάθειες τους για να μειώσουν το περιβαλλοντικό και κλιματικό τους αποτύπωμα, υποστήριξε, μεταξύ άλλων, ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος Γιάννης Στουρνάρας μιλώντας την Τετάρτη 23 Οκτωβρίου στο πλαίσιο εκδήλωσης που διοργανώνεται από τον Δήμο Πειραιά σε συνεργασία με το Blue Innovators of Piraeus.
Για παράδειγμα η υπεραλίευση και οι μη βιώσιμες αλιευτικές πρακτικές εξακολουθούν να αποτελούν απειλή για τους θαλάσσιους πόρους, οδηγώντας δυνητικά σε εξάντληση των αποθεμάτων και καταστροφή του οικοσυστήματος.
Με τον όρο «γαλάζια οικονομία» εννοούμε τις οικονομικές δραστηριότητες που πραγματοποιούνται στη θάλασσα και στις ακτές, όπως η αλιεία και η υδατοκαλλιέργεια, η υπεράκτια άντληση πετρελαίου και φυσικού αερίου, η υπεράκτια αιολική ενέργεια, η ωκεάνια ενέργεια, η αφαλάτωση, η ναυτιλία και οι θαλάσσιες μεταφορές και ο θαλάσσιος και παράκτιος τουρισμός.
Στον ορισμό της Γαλάζιας Οικονομίας περιλαμβάνονται επίσης και οι δραστηριότητες που είναι συναφείς με τις προαναφερόμενες, διότι χρησιμοποιούν προϊόντα ή/και παράγουν προϊόντα και υπηρεσίες για αυτές. Τέτοιες είναι π.χ. η μεταποίηση αλιευμάτων, η θαλάσσια βιοτεχνολογία, η ναυπήγηση και επισκευή πλοίων, οι λιμενικές δραστηριότητες, οι θαλάσσιες επικοινωνίες, ο θαλάσσιος εξοπλισμός, η θαλάσσια ασφάλιση και η θαλάσσια επιτήρηση
Η «Γαλάζια Οικονομία» συμβάλλει σημαντικά στην ελληνική οικονομία, λαμβάνοντας υπόψη το νησιωτικό χαρακτήρα της χώρας και τη μεγάλη ακτογραμμή της, ενώ κλάδοι όπως η ναυτιλία, η λιμενική δραστηριότητα, ο παράκτιος τουρισμός, αλλά και η αλιεία έχουν σημαντική συμβολή στην απασχόληση και στην προστιθέμενη αξία. Σύμφωνα με στοιχεία του 2021, οι κλάδοι που εντάσσονται στην Γαλάζια Οικονομία απασχολούν περίπου 446.000 εργαζόμενους (11,4% του εργατικού δυναμικού σε επίπεδο χώρας) και παράγουν περίπου 6,5 δισ. ευρώ σε Ακαθάριστη Προστιθέμενη Αξία (4,1% της συνολικής ΑΠΑ).
Μεταξύ των κλάδων που περιλαμβάνονται στη Γαλάζια Οικονομία, τη μεγαλύτερη συμβολή στην απασχόληση έχει ο παράκτιος τουρισμός, καθώς το 2021 απασχολούσε το 83% των εργαζομένων στη Γαλάζια Οικονομία. Οι απασχολούμενοι στον κλάδο «θαλάσσιοι έμβιοι πόροι» ανέρχονται στο 8% του εργατικού δυναμικού της Γαλάζιας Οικονομίας, ενώ τα μερίδια των υπόλοιπων κλάδων είναι πολύ μικρά.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, μεταξύ των χωρών της ΕΕ, η Ελλάδα βρίσκεται στην 5η και 2η θέση αντίστοιχα ως προς τη συμβολή του παράκτιου τουρισμού στην ΑΠΑ και στην απασχόληση, σύμφωνα με στοιχεία του 2021. Σημαντικά συμβάλλουν επίσης οι θαλάσσιοι έμβιοι πόροι και οι θαλάσσιες μεταφορές στην απασχόληση (όπου η Ελλάδα κατατάσσεται 6η στην ΕΕ και για τους δύο κλάδους).
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή (ΕΕ) εξετάζει το ενδεχόμενο να θέσει επιπλέον περιορισμούς στις εισαγωγές ρωσικών ορυκτών καυσίμων από ευρωπαϊκές επιχειρήσεις. Μάλιστα, δεν αποσκοπεί απλώς στην…
Ισχυρό είναι ήδη το πλήγμα των εμπορικών εντάσεων ανάμεσα στο Πεκίνο και την Ουάσιγκτον για την Boeing, καθώς η εταιρεία κατασκευής αεροσκαφών αντιμετωπίζει σημαντικά…
Καθώς η Κίνα «βλέπει» την εγχώρια κατανάλωση να επιβραδύνεται και ενώ η πίεση εντείνεται από τη δασμολογική πολιτική των ΗΠΑ, το Πεκίνο στρέφεται στη…
Αισθητά είναι ήδη τα «απόνερα» των εμπορικών τριβών μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας στη ναυτιλία τακτικών γραμμών, καθώς οι liner κολοσσοί βλέπουν ήδη τις αποστολές…
Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Απριλίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο τεύχος των Ναυτικών…
Τις τροποποιήσεις της MLC που ενέκρινε πρόσφατα ο Διεθνής Οργανισμός Εργασίας (ILO), αναγνωρίζοντας επισήμως πλέον τους ναυτικούς ως key workers, χαιρετίζει η INTERCARGO. Σύμφωνα…
Συνέχεια στο μπαράζ διεθνών συνεργειών με επίκεντρο την αποανθρακοποίηση της ευρωπαϊκής βιομηχανίας έδωσαν πρόσφατα το Ηνωμένο Βασίλειο και η ιταλική εταιρεία ενέργειας Eni. Ειδικότερα,…
Σε αναθεώρηση του ASBATANKVOY, του ειδικού ναυλοσυμφώνου για τις ναυλώσεις δεξαμενόπλοιων, προχώρησαν BIMCO και Association of Ship Brokers & Agents (USA) Inc. (ASBA). Η…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ