
Τον αντίκτυπο των περιοριστικών μέτρων στη Διώρυγα του Παναμά στα bulk carriers εξετάζει σε νέα της ανάλυση η BIMCO.
Ειδικότερα, οι περιορισμοί στις ημερήσιες διελεύσεις πλοίων από τη Διώρυγα του Παναμά είχαν ως αποτέλεσμα οι διελεύσεις bulk carriers να μειωθούν κατά 74% μεταξύ Ιανουαρίου-Απριλίου 2024. Το ίδιο χρονικό διάστημα, οι διανυθείσες αποστάσεις για ολοκληρωμένα ταξίδια στα επηρεαζόμενα routes αυξήθηκαν κατά 31%, ενώ ο μεταφερόμενος όγκος κατέγραψε ετήσια πτώση 25%. Ακόμη, σύμφωνα με τον ναυτιλιακό αναλυτή της BIMCO Filipe Gouveia, η ζήτηση εκφρασμένη σε τονομίλια μειώθηκε κατά 1%.
Ο μέγιστος επιτρεπόμενος αριθμός πλοίων που διέρχονται από τη Διώρυγα του Παναμά έχει περάσει από σαράντα κύματα, λόγω της ξηρασίας στην περιοχή, και πλέον έχει διαμορφωθεί σε 32. Σε αντίθεση για παράδειγμα με τα containerships, που πραγματοποιούν τακτικά δρομολόγια, τα bulk carriers φαίνεται να έχουν επηρεαστεί σημαντικά από τα μέτρα της Αρχής της Διώρυγας. Πολλοί διαχειριστές πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου επέλεξαν να αλλάξουν δρομολόγια και να πλεύσουν γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας ή το Ακρωτήριο Χορν, επιμηκύνοντας τις αποστάσεις πλεύσης και συνεπώς τη ζήτηση.
«Εάν οι διανυθείσες αποστάσεις δεν είχαν αυξηθεί, ο χαμηλότερος όγκος φορτίου θα συνεπαγόταν μείωση των τονομιλίων κατά 2% για τους μικρότερους τύπους bulkers», σημειώνει ο Gouveia. Aκόμη, τονίζει ότι στην περίπτωση αυτή και οι ναύλοι για τα μικρότερα bulkers θα δέχονταν πτωτικές πιέσεις, ενώ δεν θα είχε καταγραφεί άλμα 20-30% στους επιμέρους δείκτες του Baltic Exchange μεταξύ Ιανουαρίου και Απριλίου.
Οι χαμηλότερες ροές σιτηρών από τις ΗΠΑ προς την Ανατολική Ασία ήταν ο κύριος λόγος για τον οποίο ο όγκος των φορτίων μειώθηκε κατά την περίοδο αυτή. Η Κίνα αγόρασε περισσότερα σιτηρά από τη Βραζιλία, τα οποία συνήθως μεταφέρονται γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας. Τα σιτηρά αντιπροσωπεύουν σήμερα το 34% του φορτίου που περνά από τη Διώρυγα του Παναμά, το μεγαλύτερο μέρος του οποίου προέρχεται από τις ΗΠΑ. Στον αντίποδα, οι ροές χάλυβα και λιπασμάτων μέσω της διώρυγας παρέμειναν σταθερές.
Οι διαταραχές στη Διώρυγα του Παναμά θα μπορούσαν σύντομα να τερματιστούν, ενόψει της συγκομιδής καλαμποκιού και σόγιας στις ΗΠΑ τον Σεπτέμβριο. Την 1η Ιουνίου, οι ημερήσιες διελεύσεις μέσω της Διώρυγας του Παναμά θα αυξηθούν και πάλι σε 32 και η συνεχιζόμενη περίοδος βροχών στον Παναμά θα μπορούσε να οδηγήσει σε περαιτέρω αυξήσεις, τονίζει ο ναυτιλιακός αναλυτής της BIMCO. Η ομαλοποίηση της κατάστασης θα μειώσει τις αποστάσεις και τα τονομίλια, καταλήγει η ανάλυση.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Σε συμφωνία για τη μείωση κατά 50% των λιμενικών τελών σε Ηράκλειο και Ηγουμενίτσα κατέληξαν ο υπουργός Ναυτιλίας Βασίλης Κικίλιας και ο επικεφαλής του…
Στο αμερικανικό αργό στρέφει τα «πλοκάμια» της η Ινδία, αυξάνοντας σημαντικά τις εισαγωγές. Ειδικότερα, όπως αναφέρει σε πρόσφατη έκθεσή της η ναυλομεσιτική Braemar, οι…
Οι κλιμακούμενες εντάσεις μεταξύ Ινδίας και Πακιστάν έχουν προκαλέσει εμπορικούς τριγμούς, με τις δύο χώρες μάλιστα να έχουν προβεί και σε εφαρμογή λιμενικών περιορισμών,…
Η στενή συνεργασία Ρωσίας και Κίνας στο εμπόριο συνεχίζει να ενισχύεται, καθώς οι δύο χώρες βρίσκονται στο στάδιο των συνομιλιών αναφορικά με την κατασκευή…
Η ηλεκτρική πρόωση από συστοιχίες μπαταριών λαμβάνει κύρια θέση στη ναυτιλία, με πρόσφατο παράδειγμα το Hull 096 της Incat, το μεγαλύτερο φέριμποτ παγκοσμίως που…
Το 2025 έχει, επί του παρόντος, αποτελέσει έτος χαμηλής δραστηριότητας στις παραγγελίες εμπορικών πλοίων. Από την αρχή του έτους έως και τα τέλη Απριλίου…
Το χαρτοφυλάκιό της συνεχίζει να διευρύνει η γαλλική GTT, καθώς πρόσφατα ανακοίνωσε την εξαγορά της δανικής Danelec. Συγκεκριμένα, η GTT υπέγραψε συμφωνία με το…
Άνοδο 25,3% σημείωσε το έλλειμμα του εμπορικού ισοζυγίου της χώρας τον Μάρτιο εφέτος, καθώς υπήρξε μείωση των εξαγωγών και ανοδική πορεία των εισαγωγών. Ειδικότερα,…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ