
Σε ρυθμούς εκλογών κινούνται οι ΗΠΑ, με τα «αντιμαχόμενα» στρατόπεδα να ετοιμάζουν τις οικονομικές τους στρατηγικές.
Στο πλαίσιο αυτό, ο πρώην πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ, ένας πιθανός υποψήφιος, έχει προτείνει μια δυνητικά μετασχηματιστική οικονομική πολιτική για την υποτίμηση του δολαρίου ΗΠΑ. Στόχος είναι η αναπροσαρμογή του εμπορικού ισοζυγίου, ιδίως με οικονομικούς εταίρους όπως η Κίνα. Η προσέγγιση του συμβούλου Τραμπ σε θέματα εμπορίου Lighthizer υποστηρίζει την εσκεμμένη αποδυνάμωση του δολαρίου για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των αμερικανικών εξαγωγών στην παγκόσμια αγορά. Η στρατηγική αυτή ακολουθήθηκε ιστορικά από τους προέδρους Νίξον το 1971 και Ρήγκαν το 1987, οι οποίοι παρενέβησαν στη νομισματική πολιτική προκειμένου να διορθώσουν τις εμπορικές ανισορροπίες.
Σαφέστατα, ενδεχόμενη υποτίμηση του δολαρίου θα επεκταθεί στους εμπορικούς εταίρους των ΗΠΑ, αναδιαμορφώνοντας το παγκόσμιο οικονομικό σκηνικό. Ένα ασθενέστερο δολάριο θα καθιστούσε τα αμερικανικά προϊόντα λιγότερο ακριβά και πιο ελκυστικά διεθνώς, αυξάνοντας πιθανώς τον όγκο των εξαγωγών. Ωστόσο, αυτό το πλεονέκτημα θα μπορούσε να αντισταθμιστεί από το υψηλότερο κόστος εισαγωγών για τους Αμερικανούς καταναλωτές και τις επιχειρήσεις, τροφοδοτώντας ενδεχομένως τον εγχώριο πληθωρισμό. Συνεπώς, η εν λόγω στρατηγική προϋποθέτει συνετή διαχείριση.
Η υποτίμηση του δολαρίου δρα βοηθητικά για τη ναυτιλία, λόγω της μείωσης των λειτουργικών εξόδων. Για παράδειγμα, το κόστος των ναυτιλιακών καυσίμων μειώνεται. Ακόμη, οι ελκυστικότερες αμερικανικές εξαγωγές θα αυξήσουν τη ζήτηση για θαλάσσιες μεταφορές, ενώ η υποτίμηση του δολαρίου θα πυροδοτήσει το επενδυτικό ενδιαφέρον για πλοία. Βέβαια, υπάρχουν και οι σκόπελοι από μια τέτοια στρατηγική: λαμβάνοντας υπόψη ότι οι συναλλαγές στη ναυτιλία πραγματοποιούνται σε δολάρια, τα οικονομικά μεγέθη πολλών ναυτιλιακών εταιρειών θα μειωθούν. Οι συναλλαγματικές διακυμάνσεις θα μπορούσαν επίσης να μεταβάλουν τη λογιστική αξία των περιουσιακών στοιχείων που αποτιμώνται σε δολάρια, δημιουργώντας πιθανές αστάθειες στους ισολογισμούς. Επιπλέον, το αυξημένο κόστος εισαγωγών θα μπορούσε να λειτουργήσει αντίστροφα για τη ζήτηση για θαλάσσιες μεταφορές.
Πάντως, δεδομένης της στάσης της Fed, μια υποτίμηση του δολαρίου φαντάζει λιγότερο πιθανή. Η Fed επιμένει στη διατήρηση υψηλότερων επιτοκίων για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα προκειμένου να περιοριστεί ο πληθωρισμός, γεγονός που στηρίζει ένα ισχυρό δολάριο.
Πηγή: Intermodal / Weekly Market Report / Week 20
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Οι ιδιοκτήτες και οι διαχειριστές πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων εξακολουθούν να αποφεύγουν τη Διώρυγα του Σουέζ, σύμφωνα με πρόσφατα δεδομένα της Alphaliner. Είναι χαρακτηριστικό ότι,…
Σε «ορμητήριο» για την επέκταση της CMA CGM στα logistics της Ανατολικής Μεσογείου φαίνεται να εξελίσσεται ο λιμένας της Λαττάκειας στη Συρία, καθώς η…
Καθώς η ναυτιλιακή βιομηχανία κατακλύζεται τα τελευταία χρόνια από νέες τεχνολογίες, η ανάπτυξη αυτόνομων πλοίων φαίνεται να κεντρίζει ιδιαίτερα το ενδιαφέρον της Νότιας Κορέας.…
Ανοδική πορεία κατέγραψε η ζήτηση για αερομεταφορές το α΄ τρίμηνο του 2025. Ειδικότερα, σύμφωνα με δεδομένα της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ), η ζήτηση των…
Στα νεότευκτα πλοία συνεχίζουν να εστιάζουν δίχως παύση οι κολοσσοί της liner ναυτιλίας. Ειδικότερα, σύμφωνα με πρόσφατο δημοσίευμα του Reuters, η OOCL προχώρησε σε…
Η ναυλαγορά των LNG carriers πρόσφατα βυθίστηκε σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα, με την ανάκαμψη των ναύλων να μην έχει λάβει χώρα ακόμη. Ειδικότερα, σύμφωνα…
Γεγονός πρέπει να θεωρείται πλέον η δημιουργία της μεγαλύτερης εταιρείας logistics παγκοσμίως, καθώς η δανική DSV ολοκλήρωσε αισίως την εξαγορά της DB Schenker. Συγκεκριμένα, σύμφωνα…
Αναμφισβήτητα, ο Ελευθέριος Βενιζέλος (1864-1936) δεσπόζει ως μία από τις πλέον εμβληματικές πολιτικές φυσιογνωμίες στη σύγχρονη ελληνική ιστορία. Η διαδρομή του, από τις Μουρνιές…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ