
Η έκρυθμη γεωπολιτική κατάσταση στη Μέση Ανατολή, όπως έχει καταστεί εμφανές, δεν αφορά μονάχα τη σύγκρουση στη Λωρίδα της Γάζας, αλλά και την ενδεχόμενη παρέμβαση του Ιράν, που το πιθανότερο είναι να οδηγήσει σε επέκταση του πολέμου.
Ένα από τα ισχυρότερα χαρτιά που μπορεί να «παίξει» το Ιράν είναι και εκείνο που θα έχει τις σημαντικότερες επιπτώσεις στη ναυτιλία: το κλείσιμο των Στενών του Ορμούζ. Σε πρόσφατη ανάλυσή της, η Intermodal εστιάζει στις επιπτώσεις μιας τέτοιας εξέλιξης στην αγορά του LNG.
Περίπου το 20% του παγκόσμιου εμπορίου LNG διέρχεται από τα Στενά του Ορμούζ, με τα LNG carriers να μεταφέρουν σημαντικές ποσότητες των εξαγωγών του Κατάρ και των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων (ΗΑΕ). Το 2023, η Intermodal κάνει λόγο για διά θαλάσσης εξαγωγές ύψους 113,81 δισ. κ.μ., περίπου 20% του παγκόσμιου εμπορίου LNG. Το 80% αυτών των ποσοτήτων κατέληξαν στην Ασία.
Συνεπώς, η διακοπή της ναυσιπλοΐας στα Στενά του Ορμούζ θα επιδράσει ραγδαία, με την Intermodal να υπογραμμίζει ότι, σε αντίθεση με τις ροές πετρελαίου, οι ροές LNG δεν έχουν άλλη βιώσιμη εναλλακτική πλην των Στενών του Ορμούζ. Το «κλείσιμο» θα συνεπαγόταν μια ημερήσια απώλεια ύψους 310 εκατ. κ.μ. LNG. Το γεγονός αυτό δεν θα επηρέαζε μονάχα το LNG και τα LNG carriers, αλλά όλα τα εμπορεύματα ενέργειας, όπως το πετρέλαιο και τα παράγωγά του και τον άνθρακα, και θα οδηγούσε σε μια εκ νέου αναδιάταξη των εμπορικών μοτίβων της Ασίας.
Δεδομένου ότι από τα Στενά του Ορμούζ διέρχεται και το 35% του παγκόσμιου εμπορίου πετρελαίου, ο «μαύρος χρυσός» δεν θα ήταν σε θέση να καλύψει το κενό του LNG, οδηγώντας πιθανόν σε μια εκ νέου στροφή στον άνθρακα, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τις τιμές του και τους στόχους απανθρακοποίησης των χωρών.
Σε κάθε περίπτωση, η πιθανότητα το Ιράν να κάνει την απειλή του πραγματικότητα είναι μικρή, σημειώνει η Intermodal, αναφέροντας ότι πρόκειται για μια κίνηση-δίκοπο μαχαίρι, καθώς από τα Στενά του Ορμούζ διέρχεται και το ιρανικό πετρέλαιο, οπότε και το κλείσιμό τους θα πλήγωνε την οικονομία του.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Στα χέρια της Δικαιοσύνης είναι η άμεση διερεύνηση ύποπτων υποθέσεων διασύνδεσης μελών ΜΚΟ με διακινητές προσφύγων- μεταναστών στο βόρειο Αιγαίο, επισήμανε ο Υπουργός Ναυτιλίας…
Καθώς η ενεργειακή μετάβαση της ναυτιλίας παραμένει ύψιστη προτεραιότητα με ορίζοντα το 2050, οι πρωτοβουλίες με στόχο την αποανθρακοποίηση των αλυσίδων εφοδιασμού εντείνονται. Ειδικότερα,…
Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ αξίωσε το Σάββατο 26 Απριλίου να επιτρέπεται στα αμερικανικά πλοία – στρατιωτικά και εμπορικά – η δωρεάν διέλευση…
Πρωτοπόροι παραμένουν οι Έλληνες πλοιοκτήτες στο παγκόσμιο ναυτιλιακό γίγνεσθαι, με τον τομέα νέων τεχνολογιών και προηγμένων πλοίων να μην αποτελεί εξαίρεση. Ειδικότερα, σύμφωνα με…
Το λιμάνι του Πειραιά ενισχύει περαιτέρω τη στρατηγική θέση του ως κέντρου διαμετακόμισης αυτοκινήτων στην Ανατολική Μεσόγειο, με την πρώτη προσέγγιση του MV COSCO…
Τελευταία Ενημέρωση: Δευτέρα 28 Απριλίου – 18.20 Οι πυροσβέστες συνεχίζουν σήμερα τις προσπάθειες πλήρους κατάσβεσης της τεράστιας πυρκαγιάς που μαίνεται από το Σάββατο στο…
Βασικός πυλώνας της παγκόσμιας οικονομικής ανάπτυξης παραμένουν οι οικογενειακές επιχειρήσεις, με τις 500 μεγαλύτερες να παράγουν έσοδα 8,8 τρισ. δολ., σημειώνοντας αύξηση 10% σε…
Το Hinnøy, το νέο ferry μηδενικών εκπομπών που ναυπηγήθηκε από την Cemre Shipyard για λογαριασμό της Torghatten Nord, αποτελεί ένα από τα πιο προηγμένα…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ