
Ο πρόεδρος της Σομαλίας Χάσαν Σέιχ Μοχάμουντ υπέγραψε το Σάββατο 6 Ιανουαρίου νόμο που «ακυρώνει» στη συμφωνία μεταξύ Αιθιοπίας και της αποσχισθείσας περιοχής της Σομαλιλάνδης.
Με αυτό το «πρωτόκολλο συμφωνίας» που υπεγράφη την 1η Ιανουαρίου η Σομαλιλάνδη – πρώην βρετανικό προτεκτοράτο που ανακήρυξε την ανεξαρτησία του από τη Σομαλία το 1991, αλλά δεν έχει αναγνωριστεί από τη διεθνή κοινότητα—σκοπεύει να προσφέρει στην Αιθιοπία πρόσβαση σε 20 χιλιόμετρα των ακτών της για διάρκεια 50 ετών μέσω «λίζινγκ».
Ο Σομαλός πρόεδρος δήλωσε ότι ο νόμος που υπέγραψε ακυρώνει την «παράνομη», όπως τη χαρακτήρισε, συμφωνία που προσφέρει στην Αιθιοπία πρόσβαση στην Ερυθρά Θάλασσα, την οποία η χώρα απώλεσε μετά την ανεξαρτησία της Ερυθραίας το 1993.
«Καταδεικνύει τη δέσμευσή μας να διαφυλάξουμε την ενότητά μας, την κυριαρχία μας, την εδαφική μας ακεραιότητα με βάση το διεθνές δίκαιο», έγραψε ο Σομαλός πρόεδρος στο Χ.
Η κυβέρνηση της Σομαλίας έχει δεσμευθεί να αντιταχθεί έντονα, με κάθε νόμιμο μέσο, σε αυτή τη συμφωνία.
Το Μογκαντίσου κατήγγειλε «μια επίθεση» και «μια κατάφωρη παραβίαση της κυριαρχίας του», ενώ υποσχέθηκε να πολεμήσει ενάντια σε αυτό το «παράνομο» κείμενο «με κάθε νομικό μέσο».
Η Σομαλία είναι αντίθετη στην ανεξαρτησία της Σομαλιλάνδης, που διαθέτει δικούς της θεσμούς και μετρά περίπου 4,5 εκατ. κατοίκους. Η πολιτική κατάσταση και η κατάσταση ασφαλείας εκεί είναι σχετικά σταθερές σε σχέση με τη Σομαλία. Η αυτοανακηρυχθείσα δημοκρατία τυπώνει δικό της νόμισμα και διαβατήρια, αλλά απουσία διεθνούς αναγνώρισης παραμένει απομονωμένη.
Ο πρόεδρος της Σομαλιλάνδης Μούσε Μπίχι Αμπντίς έχει δηλώσει ότι η Αιθιοπία πρόκειται «να αναγνωρίσει επισήμως τη δημοκρατία της Σομαλιλάνδης» σε αντάλλαγμα για την πρόσβαση στην Ερυθρά Θάλασσα.
Η Αντίς Αμπέμπα ωστόσο δεν έχει ανακοινώσει την πρόθεσή της να πράξει κάτι τέτοιο, αλλά επεσήμανε ότι θα διεξαγάγει «σε βάθος εκτίμηση με στόχο να λάβει θέση στις προσπάθειες της Σομαλιλάνδης να κερδίσει τη διεθνή αναγνώριση».
Η Αιθιοπία, η δεύτερη πιο πολυπληθής χώρα της Αφρικής, βρέθηκε χωρίς πρόσβαση στη θάλασσα μετά το 1993 και την ανεξαρτησία της Ερυθραίας, έπειτα από μακροχρόνια σύγκρουση. Διατηρούσε όμως πρόσβαση σε λιμάνι της Ερυθραίας μέχρι τον πόλεμο του 1998 – 2020. Έκτοτε οι περισσότερες εμπορικές συναλλαγές της Αιθιοπίας γίνονται μέσω του Τζιμπουτί.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
To 7,72% των μετοχών της Genco Shipping & Trading απέκτησε η Diana Shipping σύμφωνα με filing της πρώτης στην αμερικανική επιτροπή κεφαλαιαγοράς. Η εταιρεία…
Την τελική έγκριση του 18ου πακέτου κυρώσεων κατά της Ρωσίας έδωσε το Συμβούλιο Γενικών Υποθέσεων σήμερα στις Βρυξέλλες. Το 18ο πακέτο κυρώσεων περιλαμβάνει νέα…
Έντονη είναι η ανησυχία στους κλάδους της παραγωγικής βιομηχανίας της Νότιας Κορέας. Σύμφωνα με ΜΜΕ από την ασιατική χώρα, οι ΗΠΑ απαίτησαν από τη…
Τα εννέα νέα shuttle tankers του Ομίλου Τσάκου θα ενσωματώσουν προηγμένα συστήματα ναυτικής τεχνολογίας της Kongsberg Maritime. Συγκεκριμένα, η Kongsberg Maritime επελέγη από τη…
Η παγκόσμια μετάβαση σε καύσιμα μηδενικών εκπομπών βρίσκει στην αμμωνία έναν υποσχόμενο σύμμαχο. Η ναυτιλιακή τεχνολογία εισέρχεται πλέον σε μια εποχή, με την κατασκευή…
Με τεχνολογικό επίκεντρο το προηγμένο σύστημα HiNAS Control της Avikus, η Hyundai Glovis προχωρά στην πρώτη εκτεταμένη εφαρμογή αυτόνομης ναυσιπλοΐας στον στόλο των πλοίων…
Άνοδο 5,2% καταγράφει η επιβατική κίνηση, για το α΄ εξάμηνο του 2025, στο σύνολο των αεροδρομίων της χώρας, σε σχέση με το αντίστοιχο χρονικό…
Νέους σκοπέλους συναντά η Αίγυπτος στο μέτωπο της ενεργειακής ασφάλειας, καθώς ένας σημαντικός αριθμός φορτίων LNG που αναμένονταν τον Ιούλιο επαναπρογραμματίζονται για τον Αύγουστο.…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ