
Η ναυτιλιακή εταιρεία Laskaridis Shipping Co. Ltd., ο πάροχος ψηφιακών τεχνολογιών METIS Cyberspace Technology και ο νηογνώμονας Bureau Veritas (BV) πραγματοποίησαν μια συνεργασία με στόχο την ανάπτυξη νέων class notations, τα οποία αντικατοπτρίζουν τις τελευταίες εξελίξεις στο κομμάτι της ψηφιοποίησης του ναυτιλιακού κλάδου. Η εν λόγω συνεργασία επικεντρώνεται στη χρήση επαυξημένων δεδομένων για τη βελτιστοποίηση της αποτελεσματικότητας των ναυτιλιακών επιχειρήσεων και τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Τα αποτελέσματα της συνεργασίας αυτής επισημοποιήθηκαν στα γραφεία της Laskaridis Shipping την Παρασκευή 17 Νοεμβρίου.
Το έργο, η υλοποίηση του οποίου ξεκίνησε τον Ιούνιο του 2022, οδήγησε το BV στο να χορηγήσει μια Έγκριση επί της Αρχής στη METIS Cyberspace για το METIS Ship Connect System (MSC), μια αυτοματοποιημένη πλατφόρμα συλλογής δεδομένων η οποία χρησιμοποιείται για την παρακολούθηση των λειτουργιών και των υποσυστημάτων των πλοίων. Επιπλέον, δύο νέα class notations απονεμήθηκαν στο κατηγορίας Ultramax φορτηγό πλοίο LETO, που ναυπηγήθηκε το 2015, διαχειρίζεται η Laskaridis Shipping Co. Ltd. και είναι ένα από τα 20 πλοία του στόλου της που είναι εξοπλισμένα με το METIS Ship Connect System.
Το σύστημα METIS Ship Connect (MSC) αποτελεί το σκέλος της πλατφόρμας της METIS που υλοποιεί τεχνολογίες Internet of Things (IoT). Το MSC συλλέγει ροές δεδομένων από αισθητήρες επί του πλοίου, όργανα και συστήματα ελέγχου και αυτοματισμών, τα οποία χρησιμοποιούνται από την πλατφόρμα της METIS για τη δημιουργία χρήσιμων πληροφοριών. Βασικές μετρήσεις όπως η κατανάλωση καυσίμου, η απόδοση του κινητήρα, η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας κ.λπ. παρακολουθούνται σε πραγματικό χρόνο και μέσω προηγμένων μεθόδων ανάλυσης δεδομένων και τεχνικών μηχανικής μάθησης η πλατφόρμα της METIS παρέχει συστάσεις βελτιστοποίησης, προγνωστικές πληροφορίες και τρόπους διαχείρισης για την εξασφάλιση της συμμόρφωσης με τους ισχύοντες κανονισμούς.
Διαθέτοντας το METIS Ship Connect, το φορτηγό πλοίο LETO έγινε το πρώτο πλοίο που λαμβάνει το notation DATAINFRA, το οποίο αναπτύχθηκε από το Bureau Veritas στο πλαίσιο του συγκεκριμένου έργου. Το notation DATAINFRA αναγνωρίζει ότι το πλοίο είναι εξοπλισμένο με υποδομές διαχείρισης δεδομένων, οι οποίες περιλαμβάνουν συστήματα, τεχνολογίες και διαδικασίες διαχείρισης δεδομένων, διασφαλίζοντας την αξιόπιστη συλλογή, μετάδοση, αποθήκευση, κοινή χρήση και διάθεση των δεδομένων σε πολλαπλούς καταναλωτές δεδομένων.
Το M/V LETO αποτελεί παράλληλα το πρώτο εν λειτουργία πλοίο το οποίο λαμβάνει το notation SMART (EnE1-W, -S, -Em) του BV, το οποίο αναγνωρίζει ότι τόσο η εταιρεία όσο και το πλοίο διαθέτουν λογισμικό και τεχνολογικές υποδομές οι οποίες παρέχουν έξυπνες λειτουργίες για τη συλλογή, τη μετάδοση, την ανάλυση και την οπτικοποίηση των δεδομένων που σχετίζονται με την ενεργειακή απόδοση, τη βελτιστοποίηση της ταχύτητας, την πρόβλεψη του καιρού και την παρακολούθηση των εκπομπών.
Εστιάζοντας στη χρήση των big data και της τεχνολογίας τεχνητής νοημοσύνης, τα νέα notations και η πλατφόρμα METIS Ship Connect θα βοηθήσουν τους διαχειριστές των πλοίων να μειώσουν τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου των πλοίων τους και να βελτιστοποιήσουν την απόδοσή τους. Το πεδίο εφαρμογής του έργου καθώς και των νέων notations ενισχύει τη συνδεσιμότητα του πλοίου με το γραφείο και υποστηρίζει τη λήψη αποφάσεων εξ αποστάσεως καθώς και την απομακρυσμένη εκτέλεση λειτουργιών.
Η κ. Ελένη Πολυχρονοπούλου, διευθύνουσα σύμβουλος της METIS Cyberspace Technology, δήλωσε: «Η ναυτιλία αρχίζει πλέον να αποδέχεται ότι τα δεδομένα πλοίων σε πραγματικό χρόνο, η προγνωστική ανάλυση και η τεχνητή νοημοσύνη θα είναι ζωτικής σημασίας για την κάλυψη των αναγκών της μετάβασης που έρχεται. Με τη σωστή χρήση, τα δεδομένα όχι μόνο συμβάλλουν στη βελτιστοποίηση των ναυτιλιακών λειτουργιών για την ενίσχυση της ενεργειακής απόδοσης, αλλά υποστηρίζουν επίσης την καλύτερη λήψη αποφάσεων σε στρατηγικό επίπεδο. Η Έγκριση επί της Αρχής από το Bureau Veritas επιβεβαιώνει ότι το METIS Ship Connect είναι ήδη πλήρως έτοιμο και κατάλληλο για τον σκοπό του, ώστε να βοηθήσει τη ναυτιλιακή βιομηχανία να πλοηγηθεί στις ψηφιακές προκλήσεις της». Αναφορικά με τη συνεργασία της με τη Laskaridis, η κ. Πολυχρονοπούλου σημείωσε: «Επιδιώκουμε τέτοιου είδους συνεργασίες προκειμένου να βελτιωνόμαστε και να βελτιστοποιείται η αξιοποίηση των δεδομένων. Καθώς τρέχουμε ένα μεγάλο αναπτυξιακό πλάνο στη METIS για προϊόντα πάνω στο πλοίο και στο γραφείο, όσο μεγαλύτερο feedback λαμβάνουμε τόσο θα οδεύουμε προς τη σωστή κατεύθυνση».
Η κ. Σουζάνα Λασκαρίδη, πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της Lavinia Corp., δήλωσε: «Είμαστε υπερήφανοι που είμαστε πρωτοπόροι στην ψηφιοποίηση της ναυτιλίας, αναγνωρίζοντας ότι η ενεργός ψηφιακή δέσμευση μπορεί να συμβάλει στην καλύτερη απόδοση της εταιρείας. Τα τελευταία notations που απονεμήθηκαν στο πλοίο μας LETO αναδεικνύουν τη δέσμευσή μας να χρησιμοποιούμε προηγμένες λύσεις συλλογής δεδομένων και παρακολούθησης σε πραγματικό χρόνο για τη μεγιστοποίηση της επιχειρησιακής μας απόδοσης, τη βελτιστοποίηση των ταξιδιών, την ελαχιστοποίηση της κατανάλωσης καυσίμων, μειώνοντας έτσι το αποτύπωμα άνθρακα. Οι ψηφιακές τεχνολογίες έχουν σημαντικές δυνατότητες να προωθήσουν την επιχειρησιακή αριστεία και να ενισχύσουν τη βιωσιμότητα, γι’ αυτό και βρίσκονται στο επίκεντρο της μακροπρόθεσμης στρατηγικής μας. Μέσω της συνεργατικής καινοτομίας και συνεργασιών όπως αυτή, μπορούμε να ανοίξουμε έναν δρόμο για μετασχηματιστικές εξελίξεις, ξεκλειδώνοντας νέες δυνατότητες στο πεδίο της ψηφιοποίησης της ναυτιλίας, που μπορούν να ωφελήσουν τόσο τις εταιρείες μας όσο και τον κλάδο στο σύνολό του».
O κ. Γιώργος Χριστόπουλος, COO της Laskaridis Shipping, επεσήμανε: «Όλα τα newbuildings με νηογνώμονα Bureau Veritas θα έχουν το smart notation. Θέλουμε να εκμεταλλευτούμε την τεχνολογική εξέλιξη μέχρι το 2027, όταν και θα παραλάβουμε τα νεότευκτα πλοία. Πετύχαμε οι θαλάσσιες δοκιμές, πέραν του παραδοσιακού τρόπου, να γίνονται με high frequency data. Και το ναυπηγείο επίσης επιθυμεί το smart notation, καθώς το προϊόν του αναβαθμίζεται.
»Στόχος είναι να επεκτείνουμε το concept και να αποδείξουμε ότι έχουμε ενεργά και data driven operations. Μεγάλοι μας ναυλωτές ήδη συντάσσονται μαζί μας και ζητούν analytics από high frequency data. Με δεδομένο ότι από την πλευρά μας δεν έχουμε κανένα θέμα διαφάνειας, ζητούμε και εμείς στα ναυλοσύμφωνα συγκεκριμένες ρήτρες για το CII και το ETS. Επιχειρούμε παράλληλα να αναβαθμίσουμε τα flow meters μας, δεδομένου ότι η ακρίβεια των flow meters ρίχνει ουσιαστικά τις καταναλώσεις».
O κ. Νικόλαος Τσουλάκος, Innovation & Technology Manager της Laskaridis Shipping, σχολίασε: «Βρισκόμαστε στην εποχή της ψηφιοποίησης και τα συστήματα συλλογής δεδομένων υψηλής συχνότητας (high frequency data collection systems) που έχουμε στα πλοία μας αποτελούν τη βάση για συστήματα τεχνητής νοημοσύνης που έρχονται ή έχουν έρθει ήδη στη ναυτιλία».
Η κ. Παγιέτ Παλαιολόγου, Vice President for South East Europe, Black Sea & Adriatic (SEEBA) Zone at Bureau Veritas Marine & Offshore στο Bureau Veritas Marine & Offshore, υπογράμμισε: «Η ψηφιοποίηση αποτελεί το βασικό θεμέλιο για την πρόοδο στην απανθρακοποίηση και την επιχειρησιακή αποδοτικότητα ευρύτερα. Το έργο αυτό βασίζεται στη στρατηγική του Bureau Veritas για την υποστήριξη των τεχνολογικών εξελίξεων και της ψηφιοποίησης στη ναυτιλία, επιτρέποντας την ασφαλή καινοτομία, καθώς ο κλάδος προχωρά προς πιο ψηφιοποιημένα και αυτόνομα πλοία. Αυτή η συνεργασία αποτελεί επίσης ένα απτό παράδειγμα της αφοσίωσης του BV στη συνεργασία, συγκεντρώνοντας την ποικιλόμορφη τεχνογνωσία και εμπειρία μας για την επίτευξη ουσιαστικών αποτελεσμάτων».
Φωτό: Ναυτικά Χρονικά
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Αίσιο τέλος είχε η περιπέτεια σχεδόν 200 ναυτικών και περισσότερων από 15 πλοίων, που είχαν εγκλωβιστεί για αρκετές εβδομάδες στα ανοικτά του λιμένα Ρας…
Σε ανακοίνωση των οικονομικών αποτελεσμάτων α΄ τριμήνου 2025 προχώρησε η εισηγμένη στον Nasdaq Capital Clean Energy Carriers Corp., με επικεφαλής τον κ. Ευάγγελο Μαρινάκη.…
Ο πρωταγωνιστικός ρόλος της ναυτιλίας χύδην ξηρού φορτίου για το παγκόσμιο εμπόριο είναι πασιφανής, εφόσον ληφθούν υπόψη τα εμπορεύματα που μεταφέρουν τα bulk carriers: από μεταλλεύματα χαμηλότερης ζήτησης σε σιτηρά που διασφαλίζουν τη διατροφική επάρκεια χωρών και από τον θερμικό άνθρακα που αξιοποιούν εργοστάσια ηλεκτροπαραγωγής σε σιδηρομετάλλευμα, το δομικό «συστατικό» της κατασκευαστικής βιομηχανίας.
Με νωχελικούς ρυθμούς συνεχίζει να κινείται η spot ναυλαγορά των LNG carriers, τα οποία βρίσκονται σε αναζήτηση πυξίδας. Ωστόσο, την εβδομάδα με πέρας την…
Επίσημη επίσκεψη στην Τήνο πραγματοποίησε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Βασίλης Κικίλιας, στο πλαίσιο της οποίας ανακοίνωσε τη δημοπράτηση ενός έργου ύψους 2,5…
Ένας δύτης έχασε τη ζωή του σήμερα, κατά τις προκαταρκτικές εργασίες για την ανέλκυση του γιοτ του Βρετανού μεγιστάνα Μάικ Λιντς, το οποίο βυθίστηκε…
Tην ενεργοποίηση δικαιωμάτων προαίρεσης για την επαναγορά καθενός από τα VLCC πλοία «Nissos Kea», «Nissos Nikouria» και «Nissos Anafi», από τον τρέχοντα χρηματοδότη πώλησης…
Σε συμφωνία για τη μείωση κατά 50% των λιμενικών τελών σε Ηράκλειο και Ηγουμενίτσα κατέληξαν ο υπουργός Ναυτιλίας Βασίλης Κικίλιας και ο επικεφαλής του…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ