
Τα «μπλε δάση», αποτελεσματικότερα και από τα δένδρα της Αμαζονίας απέναντι στην Κλιματική Αλλαγή, δηλαδή τα λιβάδια της Ποσειδωνίας στη Μεσόγειο είναι πολύτιμα και πρέπει να προστατευθούν, υπογραμμίζουν διεθνή δίκτυα για την προστασία του περιβάλλοντος.
Σε ολόκληρη την Μεσόγειο, «μόνο τρεις χώρες, η Γαλλία, η Ισπανία και η Κροατία, διαθέτουν ρυθμιστικό πλαίσιο που απαγορεύει την αγκυροβόληση σκαφών επάνω στα λιβάδια της Ποσειδωνίας, καθώς οι άγκυρες μπορούν να ξεριζώσουν και να αφανίσουν ολόκληρα κομμάτια των “μπλε δασών”», προειδοποιεί η Κατρίν Πιάντ, υπεύθυνη Σχεδιασμού του Διεθνούς Ταμείου για την Φύση (WWF) για την Γαλλία.
Βρεφοκομεία ψαριών, προστασία κατά της διάβρωσης, αλλά και αποθήκες διοξειδίου του άνθρακα, εκ των βασικών υπεύθυνων για την δημιουργία του φαινομένου του θερμοκηπίου: τα λιβάδια της Ποσειδωνίας καλύπτουν έκταση 20 έως 23 εκατομμυρίων στρεμμάτων των παράκτιων περιοχών της Μεσογείου. Το 10% έως το 30% έχει εξαφανισθεί εδώ και έναν αιώνα.
«Η Ποσειδωνία δεν υπάρχει παρά στην Μεσόγειο και είναι ο αποτελεσματικότερος τρόπος στον πλανήτη για την απορρόφηση του CO2», εξηγεί ο ευρωβουλευτής Φρανσουά Αλφόνσι, εκ των πρωταγωνιστών του Μεσογειακού Δικτύου για την Ποσειδωνία που οργανώνει διάσκεψη αυτήν την εβδομάδα στην Κορσική.
«Η Ποσειδωνία απορροφά τέσσερις φορές περισσότερο CO2 από δάσος του Αμαζονίου. Το 15% των εκπομπών CO2 της Κορσικής απορροφώνται από τα λιβάδια που περιβάλλουν το νησί», που αντιστοιχούν στα δύο τρίτα της έκτασης της Ποσειδωνίας στην Μεσόγειο.
Το Μεσογειακό Δίκτυο για την Ποσειδωνία ιδρύθηκε στην Αθήνα το 2019 με πρωτοβουλία της Γαλλίας και της Ισπανίας κατά την διάρκεια ευρωπαϊκού συμποσίου για τις συνέπειες της αγκυροβόλησης των πλοίων. Στο Δίκτυο συμμετέχουν περί τα 60 μέλη, ανάμεσά τους χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης, 12 από τις 21 χώρες της Μεσογείου και οι κυριότεροι διεθνείς οργανισμοί προστασίας του περιβάλλοντος.
Υπό τον συντονισμό της Γαλλικής Υπηρεσίας Βιοποικιλότητας (OFB), το Μεσογειακό Δίκτυο για την Ποσειδωνία έχει έναν σκοπό: την προστασία του 100% των εκτάσεων της Ποσειδωνίας μέχρι το 2030, εξηγεί ο Φρεντερίκ Βιλέρ του OFB.
Σημαδούρα-αγκυροβόλιο εναντίον άγκυρας
«Η ιδέα συνίσταται στην πλήρη καταγραφή των λιβαδιών της Ποσειδωνίας στην Μεσόγειο και των πιέσεων που υφίστανται και στην συνέχεια στην εφαρμογή μέτρων για την προστασία τους», συνοψίζει ο Φρεντερίκ Βιλέρ απαριθμώντας τις προτεραιότητες που είναι η χαρτογράφηση, η ταχεία εγκατάσταση πλωτών αγκυροβολίων και η ομογενοποίηση του ρυθμιστικού πλαισίου μεταξύ των χωρών.
Η Κορσική φιλοξενεί το 66% της Ποσειδωνίας στην Μεσόγειο και είναι ο μεγάλος πρωτοπόρος στην μελέτη της χλωρίδας αυτής, έχοντας κάνει την πρώτη χαρτογράφηση ολόκληρης περιοχής ήδη από την δεκαετία του 1990.
Στην πρωτοπορία βρίσκονται επίσης οι Βαλεαρίδες, που φιλοξενούν το 50% των «μπλε δασών» της Ισπανίας. Η τοπική κυβέρνηση έχει πραγματοποιήσει από το 2018 πλήρη χαρτογράφηση της τοπικής χλωρίδας, κάνοντας την διάκριση των περιοχών όπου η αγκυροβόληση μπορεί να γίνει μόνο σε σημαδούρες και εφαρμόζει σύστημα εποπτείας και αρωγής με την επιστράτευση 18 περιπολικών σκαφών τα οποία προχώρησαν σε 201.832 επιχειρήσεις το 2022.
Αλλά δεν χρησιμεύει σε τίποτε να προστατεύουμε το οικοσύστημα των Βαλεαρίδων (…) αν δεν κάνουμε το ίδιο σε άλλες περιοχές, και όχι μόνο σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Μεσογείου, αλλά επίσης στις περιοχές του Μάγκρεμπ και του Μάσρεκ, προειδοποιεί ο Αντόνι Βίθενς ι Βίθενς, υπεύθυνος Εξωτερικών Σχέσεων της κυβέρνησης των Βαλεαρίδων.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Μνημόνιο Συνεργασίας υπεγράφη σήμερα, 15 Μαΐου 2025, μεταξύ της εταιρείας ΘΡΙΑΣΙΟ ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ Α.Ε. (ΘΕΚ Α.Ε.) και της ONEX ELEFSIS PORT & INTEGRATED LOGISTICS…
Νέα δεδομένα δόθηκαν πρόσφατα στη δημοσιότητα στο Ηνωμένο Βασίλειο, σχετικά με την βύθιση του πολυτελούς σούπερ γιοτ «Bayesian». Το μήκους 56 μέτρων «Bayesian» βυθίστηκε…
Εκτός του διοικητικού συμβουλίου του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ Α.Ε.) βρέθηκε, την Τετάρτη 14 Μαΐου, ο επί πενταετία εκτελεστικός πρόεδρος της εταιρείας, Αθανάσιος Λιάγκος.…
Η επέκταση στην αμερικανική αγορά LNG βρίσκεται σε πρώτο πλάνο για τη Saudi Aramco, καθώς ο ενεργειακός κολοσσός ανακοίνωσε πρόσφατα mega-deal στις ΗΠΑ. Συγκεκριμένα,…
Η BIMCO εξέλεξε τον κ. Paul Pathy, Πρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο της Fednav, ως Πρόεδρο. Ο κ. Pathy εξελέγη κατά τη γενική συνέλευση του…
Ανάμεικτα είναι, μέχρι στιγμής φέτος, τα συναισθήματα για την αγορά πετρελαίου της Κίνας, παρά την άνοδο των εισαγωγών αργού. Σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters,…
Καθώς ολοένα και περισσότερα εμπορικά πλοία δέχονται κυρώσεις τους τελευταίους μήνες, η «μαύρη λίστα» επεκτείνεται δίχως σταματημό. Ειδικότερα, σύμφωνα με πρόσφατη ανάρτηση της Clarksons…
Καθώς το κλίμα αβεβαιότητας στην παγκόσμια οικονομία εντείνει την πίεση στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας, ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (IEA) εμφανίζεται αισιόδοξος για τις πωλήσεις…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ