
Ο κ. Μιχάλης Μαλλιαρός, General Manager της Euronav Ship Management Hellas στην πρώτη συνέντευξη στον ναυτιλιακό Τύπο, συζητά για την επόμενη ημέρα της εταιρείας υπό την ηγεσία του, όπως και για τις συθέμελες αλλαγές στις ρότες των δεξαμενόπλοιων μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία. Ακόμη, εστιάζει στις προσπάθειες απανθρακοποίησης της διεθνούς ναυτιλίας.
-Η παγκόσμια αγορά ενέργειας βιώνει αλλεπάλληλες επιδράσεις εξωγενών παραγόντων, που αλλάζουν άρδην τις ισορροπίες προσφοράς και ζήτησης στα δεξαμενόπλοια. Πώς επηρεάζει η εν λόγω κατάσταση τη στρατηγική διαχείρισης ενός στόλου δεξαμενόπλοιων;
Οι αλλαγές στο εμπόριο πετρελαίου και ο αντίκτυπος στα δεξαμενόπλοια θα έλεγα ότι αποτελούν το κύριο ζήτημα που απασχολεί την εταιρεία σε στρατηγικό επίπεδο. Η όλη κατάσταση δεν μπορεί να μας αφήσει ανεπηρέαστους. Η εταιρεία, από το ξεκίνημά της, είχε προβεί σε μια στρατηγική επιλογή να παραμείνει ενεργή στον τομέα της διά θαλάσσης μεταφοράς αργού πετρελαίου και φαίνεται αυτή η επιλογή να αποδίδει, δεδομένης της επιτυχημένης πορείας της.
Πλέον βρισκόμαστε σε ένα πολύ κομβικό σημείο και διερευνούμε υπό ποιες προϋποθέσεις και πότε είναι καλή περίοδος για εμάς να αναθεωρήσουμε τη στρατηγική μας και να στραφούμε σε άλλους τομείς δραστηριοποίησης. Υπάρχουν πολλά σενάρια και πολλοί τομείς που εξετάζουμε για την επόμενη ημέρα. Η μεταφορά αργού πετρελαίου βρίσκεται στην κορυφή της στρατηγικής μας και οι οιωνοί δείχνουν ότι η ζήτηση για αργό θα συνεχίσει να υπάρχει τα προσεχή έτη. Δεδομένου ότι το αργό πετρέλαιο ως εμπόρευμα θα βρίσκεται εκεί για να εξυπηρετεί την παγκόσμια οικονομία, οι ανάγκες μεταφοράς του θα είναι διαρκείς. Από την άλλη, ίσως και σχετικά σύντομα, η ζήτηση θα αρχίσει να φθίνει, απόρροια των κινήσεων και των πρωτοβουλιών για την απανθρακοποίηση της παγκόσμιας οικονομίας, οι οποίες σαφώς και είναι ευπρόσδεκτες.
Ένας στρατηγικός στόχος της εταιρείας θα είναι να διατηρήσει ένα συγκεκριμένο όριο τονάζ, αλλά παράλληλα να επεκτείνεται διαρκώς, προκειμένου να αυξήσει το μερίδιο αγοράς της. Αυτός είναι και ένας λόγος που ερμηνεύει την προτεινόμενη συγχώνευση της εταιρείας μας με τη Frontline. Εκτιμούμε ότι οι μικρότεροι παίκτες της αγοράς σταδιακά θα αντιμετωπίζουν ζητήματα επιβίωσης σε περίπτωση που οι συνθήκες των ναυλαγορών δεν θα τους ευνοούν.
Αναφορικά με την απανθρακοποίηση, μπορεί η τεχνολογία να μην είναι ακόμη αρκετά ώριμη ώστε να δώσει τις απαραίτητες απαντήσεις, αλλά θεωρούμε ότι πραγματοποιούνται σοβαρά βήματα προς τη μείωση των εκπομπών. Οι προσπάθειες απανθρακοποίησης θα δώσουν μια νέα διάσταση στην εκμετάλλευση του πετρελαίου και των παραγώγων του. Εξετάζουμε πολύ σοβαρά πολλά ενδεχόμενα και ένα από αυτά είναι η είσοδος σε νέες αγορές. Βέβαια, υπό τις παρούσες συνθήκες, το timing για μια τέτοια κίνηση δεν είναι ιδανικό.
-Η επέκταση και σε άλλους τύπους (π.χ. bulk carriers, LNGCs) και μεγέθη πλοίων (μικρότερα δεξαμενόπλοια) αποτελεί μια επιλογή για την Euronav;
Είμαστε ανοικτοί και στα δύο ενδεχόμενα. Κατά κύριο λόγο όμως εστιάζουμε στον τομέα του υγρού φορτίου, είτε αυτό αφορά δεξαμενόπλοια μικρότερου τονάζ είτε πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου. Για την ώρα, και σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα, ο προσανατολισμός μας παραμένει στο αργό πετρέλαιο.
-Θεωρείτε ότι η κρίση στην Ανατολική Ευρώπη θα επιβραδύνει την επίτευξη του στόχου της απανθρακοποίησης;
Είναι δύσκολο να απαντήσει κανείς σε αυτή την ερώτηση. Τα σενάρια είναι πολλά και η κατάσταση τόσο έκρυθμη, που δεν μπορούμε με βεβαιότητα να εξαγάγουμε συμπεράσματα. Θέλουμε να πιστεύουμε ότι η κατάσταση θα μπορέσει, με τη συμβολή των Ευρωπαίων ηγετών, τουλάχιστον να παραμείνει σε ένα λογικό πλαίσιο. Όσο η κατάσταση παραμείνει ως έχει και δεν επεκταθεί σε άλλες γεωγραφικές περιοχές, δεν είναι ικανή να επιβραδύνει τις εξελίξεις γύρω από την απανθρακοποίηση, καθώς η τεχνολογία αναπτύσσεται διαρκώς και οι λύσεις που προσφέρει μπορούν να μας δώσουν θετικά και άμεσα αποτελέσματα. Εκτιμώ ότι σύντομα, την επόμενη διετία ίσως, θα καταγραφούν σημαντικά βήματα προόδου σε τεχνολογικό και περιβαλλοντικό επίπεδο.
-Συμμετέχετε σε φορείς εκπροσώπησης της πλοιοκτησίας σε θέματα που άπτονται της ασφάλειας και της προστασίας του υδάτινου περιβάλλοντος. Πόσο σημαντική είναι η συμμετοχή σε τέτοιου είδους όργανα, προκειμένου να εισακούγεται η φωνή της ναυτιλιακής κοινότητας σε θέματα που την αφορούν;
Στον δρόμο προς την πράσινη μετάβαση, οι διεθνείς και οι Ευρωπαίοι νομοθέτες δεν λαμβάνουν υπόψη τους τις ξεχωριστές ιδιαιτερότητες και ανάγκες της αλυσίδας μεταφορών, πολύ περισσότερο του κάθε επιμέρους τομέα της ναυτιλίας. Εξετάζουν συνεπώς τη ναυτιλία ως ένα μέρος του συνολικού φάσματος μιας αλυσίδας μεταφορών. Ως εκ τούτου, θα ήταν λίγο δύσκολο γι’ αυτούς να προσπαθήσουν να αφουγκραστούν τα «θέλω» του κάθε επιμέρους τομέα. Σε αυτό το πλαίσιο, σημαντικό ρόλο διαδραματίζουν οι δυναμικές που αναπτύσσονται: και γνωρίζουμε ότι η δυναμική της πλοιοκτησίας, μέχρι πρόσφατα τουλάχιστον, σε διεθνές επίπεδο δεν είναι αυτή που θα θέλαμε, παρά το γεγονός ότι ως κλάδος έχει τόσο πολλά να πει και τόσο πολλά να προσφέρει. Δεν σας κρύβω ότι αυτή η κατάσταση μας προβληματίζει, διότι είμαστε αυτοί που πρέπει πρώτοι να επιτύχουμε απτά αποτελέσματα.
Ωστόσο, θεωρώ ότι σήμερα η δέσμευση της παγκόσμιας ναυτιλιακής κοινότητας είναι πρωτοφανής. Οι στόχοι που έχουν τεθεί και τα δείγματα που έχουμε δώσει ως κλάδος δεν ακολουθούνται στον ίδιο βαθμό από άλλες βιομηχανίες. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, το θέμα της απανθρακοποίησης, το οποίο δεν εξετάζεται με τον ίδιο βαθμό από άλλες βιομηχανίες όπως εξετάζεται σήμερα στα ναυτιλιακά fora. Η κουλτούρα της ναυτιλίας στα θέματα αυτά έχει αλλάξει σημαντικά και είναι απόρροια των προσπαθειών και των πρωτοβουλιών της ίδιας της ναυτιλιακής κοινότητας και όχι τόσο λόγω των προτεινόμενων πολιτικών πρωτοβουλιών ή νομοθεσιών.
Η ναυτιλία υιοθετεί πλέον μια κουλτούρα που εστιάζεται στην αρχή «καταναλώνω τα απολύτως απαραίτητα». Η αλλαγή κουλτούρας εμφανίζεται πλέον σε κάθε ενδιαφερόμενο μέλος της ναυτιλιακής κοινότητας (σε πλοιοκτησία, ναυτικούς, ναυλωτές, εργαζομένους στις ναυτιλιακές εταιρείες, κ.λπ.). Συνεπώς, είμαστε τόσο ευαισθητοποιημένοι στα περιβαλλοντικά ζητήματα, που αμέσως αναγνωρίσαμε, ως κλάδος, την ανάγκη να βγούμε μπροστά. Το θέμα για εμάς δεν είναι αν θα επιτευχθούν οι στόχοι, αλλά με ποια μέσα. Είναι ζωτικής σημασίας και άλλοι βιομηχανικοί κλάδοι να επιταχύνουν τις προσπάθειές τους, προκειμένου οι στόχοι να επιτευχθούν και, γιατί όχι, και νωρίτερα του προβλεπόμενου.
Απόσπασμα από τη συνέντευξη του κ. Μιχάλη Μαλλιαρού που φιλοξενήθηκε στο τεύχος Οκτωβρίου των Ναυτικών Χρονικών (σελ. 77-81). Μπορείτε να διαβάσετε το τεύχος Οκτωβρίου εδώ.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Η γερμανική εταιρεία logistics HHLA ανακοίνωσε πρόσφατα την απόκτηση πλειοψηφικού πακέτου μετοχών στον τερματικό σταθμό Eurobridge, που βρίσκεται στο Batiovo της δυτικής Ουκρανίας. Η…
Το Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΚΤ αποφάσισε νωρίτερα να μειώσει τα τρία βασικά επιτόκια κατά 25 μονάδες βάσης. Ειδικότερα, η απόφασή του να μειώσει το…
Αμετάβλητες σχεδόν παρέμειναν οι εξαγωγές πετρελαίου της Βενεζουέλας τον Μάιο, παρά την κατακόρυφη πτώση των αποστολών προς τις Ηνωμένες Πολιτείες. Σύμφωνα με στοιχεία της…
Σε συμφωνία-ορόσημο για το μέλλον της βιομηχανίας ανακύκλωσης πλοίων προχώρησε η Höegh Autoliners. Η συμφωνία με τη Nordic Circles, αξίας $128 εκατ., περιλαμβάνει την…
Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση του νορβηγικού νηογνώμονα (DNV), ο αριθμός των θαλάσσιων ατυχημάτων κατέγραψε αύξηση 42% την περίοδο 2018-2024, την ίδια στιγμή που…
Ένα σημαντικό ορόσημο αποανθρακοποίησης κατέγραψε πρόσφατα ο λιμένας του Άμστερνταμ, εγκαινιάζοντας τις νέες υποδομές ηλεκτροδότησης ελλιμενισμένων πλοίων. Συγκεκριμένα, την τρέχουσα εβδομάδα εκκίνησε η παροχή…
Πραγματοποιήθηκε την, Τετάρτη 4 Ιουνίου, η τελετή καθέλκυσης της Φρεγάτας «ΦΟΡΜΙΩΝ» στις εγκαταστάσεις της Naval Group, στη Λοριάν (Lorient) της Γαλλίας. Στην τελετή παρέστη…
Νέα εποχή «ξημέρωσε» για την γερμανική κατασκευαστική εταιρεία MAN Energy Solutions, καθώς μετονομάστηκε σε «Everllence». Ο CEO της εταιρείας Uwe Lauber , αποκάλυψε τη…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ