
Στις 5 Ιουλίου 1963 καθελκύστηκε από τις εσχάρες των ναυπηγείων της Ishikawajima-Harima το δεξαμενόπλοιο «Γεράνεια». Το νεότευκτο πλοίο διέθετε χωρητικότητα 58.500 dwt και ναυπηγήθηκε για λογαριασμό του Οίκου Υιών Π. Γουλανδρή.
Το «Γεράνεια» αποτέλεσε ακόμη ένα πλοίο ιαπωνικής ναυπήγησης που κατασκευάστηκε για λογαριασμό Έλληνα πλοιοκτήτη στις αρχές της δεκαετίας του 1960. Από την πρώτη ελληνική ναυπήγηση στη Χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου ‒το 1952‒ και έπειτα, πολλά μέλη της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας θα αποκτούσαν μια ολοένα και αυξανόμενη παρουσία στην Ιαπωνία, αποτελώντας τους «καλύτερους πελάτες των ιαπωνικών ναυπηγείων».
Τα Ναυτικά Χρονικά, στο τεύχος της 1ης Αυγούστου 1963, πραγματοποίησαν ένα δισέλιδο αφιέρωμα, παρουσιάζοντας την εκτεταμένη ναυπηγική δραστηριότητα των ελληνικών εφοπλιστικών οίκων στην Ιαπωνία εκείνη την περίοδο. Εκτός από το «Γεράνεια», το οποίο παρουσιάστηκε κατά τη στιγμή της καθέλκυσής του, αξίζει να αναφερθεί ότι στο ίδιο αφιέρωμα γίνεται λόγος ‒μεταξύ άλλων‒ για τις ναυπηγικές παραγγελίες που εκτελούνταν εκείνη την περίοδο από τους εξής ελληνικούς ναυτιλιακούς οίκους: Γ. Βεργωτή, Α. Ωνάση, Ν. Ι. Γουλανδρή, Ι. Μ. Καρρά, Σ. Λιβανού, Μ. Π. Νομικού.
Στις ίδιες σελίδες μεταφέρθηκαν και δηλώσεις που παραχώρησε ο Βασίλειος Γουλανδρής στον ιαπωνικό Τύπο. Ο Βασίλης Γουλανδρής, εκ των επικεφαλής του Οίκου Υιών Π. Γουλανδρή, επισκέφθηκε την Ιαπωνία για να παραστεί στην καθέλκυση του νεότευκτου δεξαμενόπλοιου της εταιρείας του και συνομίλησε με Ιάπωνες δημοσιογράφους για τις επενδύσεις του στη χώρα τους.
Όπως χαρακτηριστικά τονίζει ο ίδιος στις δηλώσεις του, ο Οίκος Υιών Π. Γουλανδρή εμπιστεύτηκε τη μεταπολεμική συγκρότηση του στόλου του στα ιαπωνικά ναυπηγεία. Με το «Γεράνεια» να αποτελεί το 34ο πλοίο της εταιρείας ιαπωνικής ναυπήγησης, η συνολική αξία του στόλου δεξαμενόπλοιων, μεικτών και bulk carriers, είχε στοιχίσει μέχρι εκείνο το σημείο 150 εκατ. δολάρια. Τα πλοία αυτά είχαν κατασκευαστεί στα ναυπηγεία της Ishikawajima-Harima, της Mitsubishi-Nippon, της Yokohama, της Mitsui και της Hitachi, δείγμα της ευρείας επέκτασης της ελληνικής εταιρείας στις γιάρδες της Ιαπωνίας.
Στη συνέχεια, ο Βασίλης Γουλανδρής εξήρε όχι μόνο την ικανότητα των ιαπωνικών ναυπηγείων και του έμψυχου δυναμικού τους, αλλά και την πρόθυμη συνεργασία με τους τραπεζικούς οίκους της χώρας. Όπως δηλώνει σχετικά με την πορεία των ναυπηγείων στη Χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου, «κατά την τελευταίαν τριετίαν η ιαπωνική ναυπηγική βιομηχανία επετέλεσε καταπληκτικάς προόδους και εφήρμοσε συστήματα τα οποία υπεβίβασαν αισθητώς το ναυπηγικόν κόστος».
Το αφιέρωμα των Ναυτικών Χρονικών ολοκληρώνεται με έναν απολογισμό της συνολικής δύναμης του Οίκου των Υιών Π. Γουλανδρή: εκείνη την περίοδο αποτελούνταν από 51 πλοία με συνολική χωρητικότητα 1.900.000 dwt.
Οι δηλώσεις του Βασίλη Γουλανδρή είναι αποκαλυπτικές για την εμπιστοσύνη που έδειχνε ο ίδιος στην ικανότητα των ιαπωνικών ναυπηγείων, καθώς η γνώμη του ήταν αντιπροσωπευτική μιας γενικότερης τάσης εντός της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας για παραγγελίες νεότευκτων στην Ιαπωνία. Η παρουσία του Οίκου Υιών Π. Γουλανδρή αποτέλεσε μία από τις σημαντικότερες σελίδες των ελληνο-ιαπωνικών ναυτιλιακών σχέσεων κατά τον 20ό αιώνα, επισφραγίζοντας και συνεχίζοντας τη σπουδαία ναυτιλιακή κληρονομιά των δύο χωρών.
Μπορείτε να διαβάσετε περισσότερα για το «Γεράνεια» και τις δηλώσεις του Βασίλη Γουλανδρή εδώ.
Η ψηφιοποίηση του αρχείου των τευχών από το 1931 έως το 1983 είναι μια ευγενική χορηγία του Ιδρύματος Ευγενίδου, στη μνήμη της Μαριάνθης Σίμου.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Η Costamare Bulkers Holdings Limited ανακοίνωσε σήμερα το ντεμπούτο της ως ανεξάρτητη, εισηγμένη στο χρηματιστήριο εταιρεία και την ολοκλήρωση του διαχωρισμού της από την…
Το NavHyS αποτελεί ένα πρωτοποριακό ευρωπαϊκό ερευνητικό πρόγραμμα που στοχεύει στην τεχνολογική εξέλιξη της χρήσης υγρού υδρογόνου (LH₂) στη ναυτιλία. Στον πυρήνα της καινοτομίας…
Κατακόρυφη πτώση σημείωσαν οι συμφωνίες για συγχωνεύσεις και εξαγορές (Μ&Α) τον Απρίλιο, απόρροια του εμπορικού πολέμου που πυροδότησε η δασμολογική πολιτική του Προέδρου των…
Ορόσημο για την ανάπτυξη της κορυφαίας εμπορικής πύλης των Φιλιππίνων συνιστά η ολοκλήρωση σημαντικών έργων από τον κολοσσό DP World στον λιμένα Manila South…
Εν μέσω αυξανόμενης ζήτησης για πολεμικά πλοία σε παγκόσμιο επίπεδο, ο ναυπηγικός κολοσσός της Νότιας Κορέας, Hanwha Ocean, φαίνεται να «ποντάρει» στις ΗΠΑ. Σύμφωνα…
Στο στόχαστρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής βρίσκεται εκ νέου το φυσικό αέριο της Ρωσίας, καθώς η ΕΕ επιδιώκει να τερματίσει τις ενεργειακές σχέσεις της με…
Οι χρηματιστηριακές κινήσεις του 119ου πλουσιότερου ανθρώπου στον κόσμο John Fredriksen συνεχίζονται με ταχύτατους ρυθμούς. Μάλιστα, όπως έχει αναδειχθεί τις τελευταίες εβδομάδες, το ενδιαφέρον…
Η Κίνα και οι Ηνωμένες Πολιτείες ανακοίνωσαν πως θα συνεδριάσουν το ερχόμενο σαββατοκύριακο στην Ελβετία για να θέσουν τις βάσεις για εμπορικές διαπραγματεύσεις, για…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ