Παραδόσεις ρεκόρ στα containerships: Ποια η επόμενη μέρα για την αγορά;

Παραδόσεις ρεκόρ στα containerships: Ποια η επόμενη μέρα για την αγορά;

305
Παραδόσεις ρεκόρ στα containerships: Ποια η επόμενη μέρα για την αγορά;

Οι ισορροπίες ζήτησης και προσφοράς στην αγορά των containerships οδήγησαν σε εκρηκτική άνοδο της ναυλαγοράς εντός των πανδημικών ετών. Το θετικό συναίσθημα στην αγορά, σε συνδυασμό με τις ισχυρές βραχυπρόθεσμες εκτιμήσεις, ώθησαν τους επενδυτές στην αγορά ναυπηγήσεων, όπου και κατεγράφη ρεκόρ παραγγελιών.

Σύμφωνα με τη μηνιαία έκθεση της VesselsValue, από τον Ιανουάριο του 2021 έως και τον Σεπτέμβριο του 2022 έλαβαν χώρα παραγγελίες για 874 containerships. Το έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον προκαλεί πλέον ανησυχία για τη ναυλαγορά τα επόμενα έτη, καθώς ήδη οι ναύλοι έχουν καταγράψει σημαντική πτώση σε σύγκριση με τα υψηλά επίπεδα που σημειώθηκαν το 2021 και στις αρχές του 2022.

Σε πρόσφατη ανάρτησή της, η Alphaliner σημειώνει ότι οι παραδόσεις containerships το 2023 θα διαμορφωθούν στα υψηλότερα επίπεδα του 21ου αιώνα, ενώ μάλιστα το ρεκόρ αυτό θα καταρριφθεί το 2024.

Η σημαντική αύξηση της προσφοράς των containerships που θα λάβει χώρα τα ερχόμενα έτη, σε συνδυασμό με την αποδυνάμωση της ναυλαγοράς, θα έχει δύο τινά: την αύξηση της δραστηριότητας στα διαλυτήρια και την άνοδο των ποσοστών συγκέντρωσης στην αγορά.

Τα ποσοστά συγκέντρωσης στην αγορά containerships είναι ήδη εξαιρετικά υψηλά. Σύμφωνα με δεδομένα της Alphaliner, ο παγκόσμιος στόλος containerships αποτελείται από 6.464 πλοία αθροιστικής μεταφορικής ικανότητας που ξεπερνά τα 26 εκατ. TEUs. Από αυτά, το 57% σε όρους αριθμού πλοίων και το 87% σε όρους μεταφορικής ικανότητας βρίσκεται υπό τη διαχείριση δώδεκα εταιρειών.

Οι συγκεκριμένοι κολοσσοί των τακτικών γραμμών μονοπωλούν τη διαχείριση στην αγορά. Καθώς η ρότα διόρθωσης των ναύλων εκτιμάται πως θα επιμείνει τα ερχόμενα έτη ως απότοκο της σημαντικής αύξησης της προσφοράς, οι μικρότερες διαχειρίστριες εταιρείες της αγοράς ίσως οδηγηθούν εκτός αυτής. Από την άλλη, η περιορισμένη δυνατότητα από πλευράς τους να ανταγωνιστούν τους κολοσσούς ίσως οδηγήσει σε ναύλωση των πλοίων τους σε αυτούς.

Μια τέτοια εξέλιξη δεν θα ήταν ιδιαίτερα πρωτοποριακή. Ήδη οι κολοσσοί της αγοράς διαχειρίζονται στόλους που σε σημαντικό βαθμό αποτελούνται από πλοία τα οποία δεν τους ανήκουν. Ενδεικτικά, η MSC διαχειρίζεται στόλο 698 πλοίων, βάσει δεδομένων της 6ης Οκτωβρίου της Alphaliner, εκ των οποίων τα 314 είναι ναυλωμένα. Η Maersk διαχειρίζεται στόλο 726 πλοίων, εκ των οποίων τα 382 είναι ναυλωμένα.

Σε γενικότερο πλαίσιο, τα πλοία που είναι ναυλωμένα από τις δώδεκα κορυφαίες διαχειρίστριες εταιρείες παγκοσμίως αντιστοιχούν στο 42% του παγκόσμιου στόλου σε όρους μεταφορικής ικανότητας. Σε όρους αριθμού πλοίων, το αντίστοιχο ποσοστό είναι 30%, γεγονός που καταδεικνύει ότι οι κολοσσοί των τακτικών γραμμών επικεντρώνονται σε πλοία μεγαλύτερης μεταφορικής ικανότητας.

Οι κολοσσοί των τακτικών γραμμών διατηρούν ξεκάθαρα τα ηνία στη διαχείριση containerships, ειδικά εκείνων μεγαλύτερης μεταφορικής ικανότητας. Η εικόνα αυτή δύσκολα θα μεταβληθεί, καθώς η αγορά καταδεικνύεται ολοένα και εμφανέστερα ως αρένα λίγων και ισχυρών παικτών.

Πηγή: VesselsValue, Alphaliner

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.