H Credit Suisse ξυπνά εφιάλτες Lehman Brothers: Τα απότοκα για τη ναυτιλιακή...

H Credit Suisse ξυπνά εφιάλτες Lehman Brothers: Τα απότοκα για τη ναυτιλιακή χρηματοδότηση

900
H Credit Suisse ξυπνά εφιάλτες Lehman Brothers: Τα απότοκα για τη ναυτιλιακή χρηματοδότηση

Η ελβετική τράπεζα Credit Suisse Group AG, με ναυτιλιακό χαρτοφυλάκιο στα $10 δισ., είδε την τιμή των μετοχών της να ολισθαίνει κατά 11,5%, ενώ τα ομόλογά της κατέγραψαν χθες Δευτέρα 4 Οκτωβρίου, ιστορικά χαμηλά επίπεδα στην απόδοσή τους. Εν τέλει ανέκτησαν μέρος των απωλειών, μετά τις ανησυχίες των επενδυτών σχετικά με την ικανότητά του αναφερόμενου χρηματοπιστωτικού οργανισμού να αναδιοργανώσει τις δραστηριότητες του χωρίς την αναζήτηση οικονομικών κεφαλαίων.

Η δύσκολη κατάσταση που έχει διαμορφωθεί ανάγκασε την αρμόδια ρυθμιστική αρχή στην Ελβετία (FINMA) και την Τράπεζα της Αγγλίας στο Λονδίνο, όπου η Credit Suisse διατηρεί ένα σημαντικό χρηματοοικονομικό κέντρο, να παρακολουθούν από κοντά τις εξελίξεις και να συνεργάζονται στενά, όπως ανακοίνωσε μία πηγή που έχει ενημερωθεί σχετικά με το αναφερόμενο ζήτημα.

Μερικοί αναλυτές, αλλά και πηγές του αναφερόμενου τομέα δήλωσαν ότι η τράπεζα διαθέτει αρκετά οικονομικά κεφάλαια και ρευστότητα για να αντιμετωπίσει καταστάσεις κρίσεων. Ένας αναλυτής δήλωσε ότι οι επενδυτές εκφράζουν φόβους για την ικανότητα της τράπεζας να υλοποιήσει μία στρατηγική αλλαγών, την οποία και αναμένεται ότι θα ανακοινώσει στις 27 Οκτωβρίου. Την ίδια ώρα δεν είναι λίγες οι φωνές που εκφράζουν τις ανησυχίες τους για ενδεχόμενη νέα κατάρρευση τύπου Lehman Brothers η οποία θα έχει οδυνηρές συνέπειες για την παγκόσμια οικονομία.

Μεγαλύτερη ανησυχία των αγορών είναι πιθανό ότι θα ενισχύσει τους φόβους των επενδυτών, όπως δηλώνουν οι ίδιοι. Κατά το τελευταίο χρονικό διάστημα, οι χρηματοοικονομικές αγορές είναι ιδιαίτερα ευαίσθητες, καθώς η ταχεία αύξηση των επιτοκίων, η ασυμβατότητα υλοποίησης πολιτικών επιλογών, οι φόβοι για οικονομική ύφεση, αλλά και πόλεμος στην Ουκρανία προκαλούν εκνευρισμό στους επενδυτές.

Όπως γίνεται κατανοητό η εξέλιξη αυτή δεν θα αφήσει ανεπηρέαστη χρηματοδότηση του ναυτιλιακού κλάδου καθώς η Credit Suisse συγκαταλέγεται στις δέκα τράπεζες με τη μεγαλύτερη έκθεση στη ναυτιλία. Ενδεχόμενο τέλος στη συνεργασία ναυτιλιακών εταιρειών με την ελβετική τράπεζα θα αναδιατάξει το τοπίο της ναυτιλιακής χρηματοδότησης.

Ο κ. Θεόδωρος Συριόπουλος, Καθηγητής Ναυτιλιακής Χρηματοοικονομικής και Πρόεδρος του Τμήματος Διαχείρισης Λιμένων και Ναυτιλίας, Σχολή Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, μετά από επικοινωνία των Ναυτικών Χρονικών ανέφερε μεταξύ άλλων τα εξής:

«Υπάρχει γενικά μεγάλη ανησυχία για την πτώση των μετοχών της Credit Suisse κατά περίπου 11,5% ενώ την ίδια ώρα και η απόδοση των ομολόγων της υποχώρησε σε πολύ χαμηλά επίπεδα. Η αγορά γύρισε μετά αλλά όλες αυτές οι εξελίξεις έχουν ανησυχήσει τους επενδυτές για το κατά πόσο ο εν λόγω οργανισμός θα μπορέσει να διαρθρώσει τις δραστηριότητες του χωρίς να χρειαστεί να αναζητήσει νέα κεφάλαια.

»Βέβαια, αποτελεί έναν μεγάλο οργανισμό και θα αναμένει κανείς ότι θα υπάρξει κάποια λύση διότι σε διαφορετική περίπτωση θα υπάρξουν αλυσιδωτές επιδράσεις, αντίστοιχες με αυτές της κατάρρευσης της Lehman Brothers. Η Credit Suisse είναι μια μεγάλη, παραδοσιακή τράπεζα, έχει σημαντική έκθεση και στην ναυτιλία και αυτό σημαίνει ότι αυτόματα θα επηρεαστεί και η χρηματοδότηση. Άλλωστε, έχουμε δει τα τελευταία χρόνια ότι στη ναυτιλιακή χρηματοδότηση, η συμμετοχή του τραπεζικού δανεισμού, που ήταν παλιότερα η βασική πηγή χρηματοδότησης, να έχει υποχωρήσει σε λιγότερο από 40% καθώς έχει ανέβει σημαντικά το κινεζικό leasing.

» Οι δε ευρωπαϊκές τράπεζες είχαν πάντα ένα μεγαλύτερο μερίδιο στη ναυτιλιακή χρηματοδότηση. Συνεπώς, ενδεχόμενη κρίση της Credit Suisse θα αποτελέσει μια πολύ άσχημη εξέλιξη για τη ναυτιλία, η οποία έτσι κι αλλιώς πιέζεται να βρει κεφάλαια από πηγές χρηματοδότησης εν μέσω όλης αυτής της ανάγκης ανανέωσης του στόλου.

» Στο πλαίσιο αυτό, θα αναγκαστούν οι ναυτιλιακές εταιρείες να αναζητήσουν άλλες χρηματοδοτικές πηγές, που όμως έχουν πολύ υψηλότερο κόστος, όπως για παράδειγμα το κινεζικό leasing ή τα private funds κ.λπ. Οι πηγές αυτές ζητάνε πολύ μεγαλύτερο ποσοστό επιτοκιακού κόστους για να προχωρήσουν σε χρηματοδότηση. Επίσης, είναι πολύ πιο επιλεκτικοί προς τους πιο καλούς πελάτες, τις μεγάλες εταιρείες, τις καταξιωμένες εταιρείες και άρα οι υπόλοιπες μικρομεσαίες εταιρείες θα αντιμετωπίσουν πολύ μεγάλο πρόβλημα ρευστότητας.

»Ακόμα και αν η Credit Suisse καταφέρει να απορροφήσει όλους αυτούς τους κραδασμούς και να ξεπεράσει το πρόβλημα, εκτιμώ ότι μπορεί να προχωρήσει σε περιορισμό της ναυτιλιακής χρηματοδότησης γιατί οι τράπεζες όταν είναι σε κρίση εστιάζουν περισσότερο σε τομείς χαμηλότερου κινδύνου. Άρα θα μειώσουν την έκθεσή τους σε επισφαλείς τομείς όπως η ναυτιλία».

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.