Η «ξηρασία» που επικρατούσε στις παραγγελίες VLCCs φαίνεται να τερματίζεται, με τις συνθήκες στην αγορά να είναι ευνοϊκές το τελευταίο διάστημα.
Είναι χαρακτηριστικό ότι, μέχρι και πριν από λίγες ημέρες, δεν είχε καταγραφεί παραγγελία για VLCC τον τελευταίο ενάμιση χρόνο, σύμφωνα με τα όσα αναφέρονται στο τελευταίο report της Xclusiv Shipbrokers. Πρόσφατα, η Mitsui O.S.K. Lines παρήγγειλε δύο VLCCs διπλού καυσίμου LNG στην Dalian COSCO KHI Ship Engineering, με ορίζοντα παράδοσης μεταξύ 2025 και 2026. Μέχρι πρόσφατα, το orderbook απαρτιζόταν από 39 VLCCs, εκ των οποίων τα δεκαεννέα είναι προγραμματισμένα για παράδοση φέτος και τα υπόλοιπα για το 2023 και 2024.
Στο report, η Xclusiv παραθέτει τις συνιστώσες οι οποίες κρατούσαν μακριά τους πλοιοκτήτες από τις παραγγελίες VLCCs. H αβεβαιότητα αναφορικά με τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς ενδεχομένως να εξηγεί τη μειωμένη ζήτηση για νεότευκτα VLCCs, διευκρινίζει η ναυλομεσιτική εταιρεία. Παράλληλα καταγράφηκε σημαντική άνοδος στις τιμές χάλυβα, με αποτέλεσμα το κόστος ναυπήγησης των πλοίων αυτών να ακολουθεί επίσης την ανιούσα. Ενδεικτικά, ένα VLCC σήμερα κοστολογείται στα $118 εκατ., αριθμός που αντιστοιχεί σε αύξηση 28%, 36% και 15% σε σχέση με τα επίπεδα του 2019, του 2020 και του 2021 αντίστοιχα. Η κακή ναυλαγορά των VLCCs τους τελευταίους 19 μήνες, σε συνδυασμό με τα μη διαθέσιμα slots των ναυπηγείων, επηρέασε επίσης τις παραγγελίες.
Πάντως, η τάση αυτή φαίνεται να αλλάζει. Η ναυλαγορά σημειώνει άνοδο και οι τιμές χάλυβα πτώση από τα πολύ υψηλά επίπεδα του Μαΐου 2021, δίνοντας φτερά στην αγορά παραγγελιών. Ταυτόχρονα, το Ιράν επιχειρεί να αυξήσει την παραγωγή και τις εξαγωγές πετρελαίου, ενώ η Βενεζουέλα αναδύεται ξανά ως πιθανός προμηθευτής της Ευρώπης. Τα παραπάνω, σε συνδυασμό με το επίσημο εμπάργκο της ΕΕ στη Ρωσία στις αρχές Δεκεμβρίου, δημιουργούν αισιοδοξία για περαιτέρω άνοδο της ναυλαγοράς, με αναλυτές να εκτιμούν ότι η spot αγορά των VLCCs θα προσεγγίσει τα $100.000. Στον αντίποδα, μοναδικούς σκοπέλους για την καλή απόδοση της ναυλαγοράς ενδέχεται να αποτελέσουν η μείωση της παραγωγής από τον OPEC+ και η παγκόσμια οικονομική ύφεση.