
Η πρόσφατη συμφωνία Ρωσίας-Ουκρανίας-Τουρκίας για την επανέναρξη των εξαγωγών ουκρανικών σιτηρών από τη Μαύρη Θάλασσα ήρθε σε μια περίοδο όπου η δυναμικότητα αποθήκευσης είχε φτάσει σε χαμηλά επίπεδα καθώς ένα μεγάλος μέρος των φετινών συγκομιδών είχε συσσωρευτεί στα λιμάνια. Το πρώτο φορτίο αναχώρησε από την Οδησσό με προορισμό τον Λίβανο τη Δευτέρα 1η Αυγούστου ενώ σήμερα (Παρασκευή 5 Αυγούστου) αναχώρησαν άλλα τρία πλοία για τον ανεφοδιασμό των διεθνών αγορών. Σε ευρύτερο πλαίσιο η συμφωνία θα επιτρέψει την εξαγωγή 22 εκατ. τόνων ουκρανικών σιτηρών όπως σιτάρι, καλαμπόκι και άλλα τα οποία είναι συγκεντρωμένα στα λιμάνια Οδησσού, Khornomorsk και Yuzhne.
Με νέα της ανάλυση η Signal Ocean επιχειρεί να σκιαγραφήσει πως θα διαμορφωθούν οι εν λόγω ροές σιτηρών και ποιος θα είναι ο αντίκτυπος στη ναυλαγορά των bulk carriers. Χαρακτηριστικά στην ανάλυση αναφέρεται ότι «η επανεκκίνηση των θαλάσσιων εξαγωγών σιτηρών θα οδηγήσει σε αύξηση της ζήτησης των dry σε tonnes-days το γ’ τρίμηνο και σε υψηλότερα έσοδα για τα πλοία». Ωστόσο, τονίζεται ότι ερωτηματικό παραμένει η αντίδραση των ασφαλιστών πλοίων οι οποίοι για να ασφαλίσουν τα πλοία που θα ταξιδέψουν στην περιοχή θα απαιτήσουν κάποια εχέγγυα. Κύριο ζήτημα για ασφαλιστική κάλυψη αποτελούν τα port calls. H πιθανά αναθεωρημένη λίστα του Joint War Committee για τις περιοχές υψηλού ρίσκου θα αποτελέσει τη βάση για πολλούς ασφαλιστές. Σε κάθε περίπτωση, το επιπλέον premium θα είναι κατά μέγιστο της τάξης του 5% το οποίο μεταφράζεται σε εφάπαξ κόστος μεταξύ $0,3 εκατ. και $1 εκατ. αναλόγως του μεγέθους, της ηλικίας, της κατάστασης και του εξοπλισμού του πλοίου, υπογραμμίζει η Signal Ocean στην ανάλυσή της.
Στο παρακάτω γράφημα παρουσιάζεται η μηνιαία εξέλιξη ροών σιτηρών διεθνώς φέτος και σε σύγκριση με τα προηγούμενα δύο χρόνια:
Ενδιαφέρον παρουσιάζει επίσης το γεγονός ότι τους τελευταίους τέσσερις μήνες οι διά θαλάσσης εξαγωγές σιτηρών από τη Ρωσία στην Τουρκία έχουν αυξηθεί σημαντικά σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρσι:
Στο τρίτο γράφημα διαφαίνεται η «βουτιά» των ουκρανικών εξαγωγών από την έναρξη του πολέμου και μετά:
Το γράφημα 4 περιλαμβάνει μια σύνοψη των ροών σιτηρών που εξήχθησαν από τα κύρια ουκρανικά λιμάνια φέτος. Διαφαίνεται συνεπώς μια αύξηση τον Ιούλιο μετά και τη συμφωνία ενώ ενδιαφέρον παρουσιάζει εάν θα συνεχιστούν με αυξανόμενο ρυθμό οι ουκρανικές εξαγωγές συντελώντας στην άμβλυνση μιας διαφαινόμενης επισιτιστικής κρίσης.
Πηγή: Signal Ocean
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Καθώς οι παραγγελίες πλοίων απομακρύνονται από τα συμβατικά ναυτιλιακά καύσιμα, η Alphaliner εξετάζει τα συστήματα πρόωσης με τα οποία είναι εξοπλισμένα τα containerships του…
Προς τη σύσταση κοινοπραξίας προχωρούν οι κολοσσοί ενέργειας Sinopec της Κίνας και Saudi Aramco της Σαουδικής Αραβίας. H συμφωνία, αξίας περίπου $4 δισ., υπεγράφη…
Το ράλι των παραγγελιών containerships φθίνει, όμως δεν σταματά, με τα νοτιοκορεατικά ναυπηγεία να εξασφαλίζουν παραγγελίες για την κατασκευή συνολικά 24 πλοίων τις τελευταίες…
Οι στρατιωτικές δαπάνες αυξήθηκαν ταχύτατα το περασμένο έτος, με ρυθμό της τάξεως του 9,4% έναντι του 2023 και διαμορφώθηκαν στα $2,72 τρισ. Ειδικότερα, ένα…
Το νεότευκτο δεξαμενόπλοιο «KEDROS» παραλαμβάνει η Oceangold Tankers, CEO της οποίας είναι ο κ. Γιάννης Δράγνης. Ειδικότερα, σύμφωνα με ανακοίνωση του κινεζικού ναυπηγείου Shanghai…
Παρότι τα κινεζικά διυλιστήρια επεξεργάστηκαν ιδιαίτερα μεγάλες ποσότητες πετρελαίου τον Μάρτιο του 2025, τα αποθέματα αργού της Κίνας ωθήθηκαν σε άνοδο λόγω των ισχυρών…
Σε πώληση των μετοχών της που κατέχει στο ναυπηγείο Hanwha Ocean αναμένεται να προβεί η κρατική Korea Development Bank (KDB). Η KDB σχεδιάζει να…
Η Αυτού Υψηλότητα ο Σεΐχης Tamim bin Hamad Al Thani, εμίρης του Κατάρ, εγκαινίασε τους ηλιακούς σταθμούς παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας Ras Laffan και Mesaieed,…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ