
Κατά τα «Ποσειδώνια 2022», τα οποία φέτος έσπασαν κάθε ρεκόρ επισκεψιμότητας, δεν σημειώθηκαν σημαντικές διαφορές συγκριτικά με το 2018 σε ό,τι αφορά την παρουσίαση καινοτόμων τεχνολογιών πρόωσης πλοίων ή νέων σχεδιασμών πλοίων. Προφανώς και το γεγονός ότι τα ναυπηγεία δεν μπορούν να αναλάβουν νέες παραγγελίες τουλάχιστον για τα επόμενα δύο χρόνια έπαιξε τον ρόλο του. Παράλληλα, σημαντικό ρόλο διαδραμάτισε και το γεγονός ότι οι υπάρχουσες τεχνολογίες δεν είναι αρκετά «ώριμες» προκειμένου οι πλοιοκτήτες να πειστούν να επενδύσουν σε νεότευκτα πλοία, τα οποία όμως θα διαθέτουν τεχνολογίες και συστήματα του σήμερα.
Διαφαίνεται ότι η ναυτιλιακή βιομηχανία δεν βιάζεται να μειώσει τις εκπομπές CO₂, αν και η πρόοδός της για την ενεργειακή μετάβαση είναι μεγάλη. Και ίσως η στάση αυτή αναμονής να είναι δικαιολογημένη. Η μετάβαση προς τεχνολογίες που θα μειώσουν τις ανθρακικές εκπομπές των πλοίων απαιτεί συντονισμένη δράση και στρατηγική. Στο πλαίσιο αυτό, σημαντικός αριθμός πλοιοκτητών στα διεθνή fora εκφράζουν τις ανησυχίες τους για το ETS και τη βιωσιμότητα των ΜμΕ, ενώ δεν είναι λίγοι αυτοί που σημειώνουν ότι ο κλάδος είναι overregulated.
Όλοι αυτοί οι κανονισμοί για το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της ναυτιλίας δικαιολογούν την ύπαρξή τους; Τα τελευταία 15 έτη, η ναυτιλία έχει μειώσει τις εκπομπές CO₂ κατά 8%, ενώ σε παγκόσμιο επίπεδο οι εν λόγω εκπομπές έχουν αυξηθεί το ίδιο διάστημα κατά 18%. Με τον παγκόσμιο στόλο να αντιπροσωπεύει μόλις το 2,4% των παγκόσμιων εκπομπών CO₂, είναι εμφανές ότι αυτό το κύμα κανονισμών για την ενεργειακή μετάβαση ενός κλάδου με σημαντική συμβολή στην παγκόσμια ναυτιλία δεν δικαιολογείται.
Παρ’ όλα αυτά οι ναυτιλιακές εταιρείες, λειτουργώντας προληπτικά, προετοιμάζονται για το μέλλον. Άλλωστε η προσαρμοστικότητα αποτελεί εκ των κυριότερων συστατικών για την επιτυχία της ναυτιλίας όλα αυτά τα χρόνια. Ρίχνοντας μια ματιά στις παραγγελίες, σε ό,τι αφορά το orderbook των gas carriers, το 62% απαρτίζεται από πλοία τα οποία μπορούν να καίνε εναλλακτικά καύσιμα. Το αντίστοιχο ποσοστό για τα containerships είναι 22%, ενώ για τα bulkers το ποσοστό διαμορφώνεται στο 7%. Εντύπωση προκαλούν τα στοιχεία για τα δεξαμενόπλοια: παρά το γεγονός ότι οι παραγγελίες τους είναι οι λιγότερες μεταξύ των κύριων τύπων πλοίων, το 22% (84 πλοία) μπορούν να καίνε εναλλακτικά καύσιμα, ενώ το 10% (37 πλοία) είναι alternative fuel ready.
Πηγή: [xclusiv] S&P Report 14th June, 2022
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Σοβαρό ένοπλο επεισόδιο σημειώθηκε στη νότια Ερυθρά Θάλασσα, όταν ομάδα ενόπλων που επέβαινε σε μικρά σκάφη εξαπέλυσε, σύμφωνα με πληροφορίες, επίθεση σε υπό ελληνικό…
Ιδιαίτερα μεγάλη «βουτιά» σημείωσαν οι ναύλοι των LPG carriers, και ειδικά εκείνοι των πλοίων μεγαλύτερης μεταφορικής ικανότητας. Συγκεκριμένα, βάσει πρόσφατης έκθεσης της ναυλομεσιτικής Fearnleys,…
Τα ναυπηγεία Tsuneishi Shipbuilding της Ιαπωνίας αποφάσισαν να εξαγοράσουν όλες τις μετοχές του ναυπηγικού ομίλου Mitsui E&S Shipbuilding, ενώ αναμένεται να τον μετατρέψουν σε…
Στο πλαίσιο της στρατηγικής ενίσχυσης της παρουσίας της στην ευρωπαϊκή αγορά διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων, η νοτιοκορεατική HMM προανήγγειλε νέα σημαντική επένδυση στον λιμένα Algeciras της…
Η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA), που εκπροσωπεί τη συντριπτική πλειοψηφία της παγκόσμιας βιομηχανίας κρουαζιέρας, ανακοίνωσε τη δέσμευσή της να συνεργαστεί με την ελληνική…
Συνέντευξη του Καπτ. Παναγιώτη Γιγή, Προέδρου της ΠΕΠΕΝ
Σε χαμηλά επίπεδα εξακολουθούν να κυμαίνονται οι ναύλοι των LNG carriers, με την προηγούμενη εβδομάδα να ολοκληρώνεται με τάσεις σταθερότητας. Ειδικότερα, βάσει πρόσφατης έκθεσης…
Καθώς οι δυτικές κυρώσεις έχουν παραλύσει τις εξαγωγές ρωσικού LNG από το έργο «Arctic LNG 2», η Μόσχα επιχειρεί μια νέα προσπάθεια επανεκκίνησης των εξαγωγικών…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ