Τα δεξαμενόπλοια χαράσσουν νέα ρότα

Τα δεξαμενόπλοια χαράσσουν νέα ρότα

208
Τα δεξαμενόπλοια χαράσσουν νέα ρότα

Η απόφαση της ΕΕ να απαγορεύσει τις εισαγωγές πετρελαίου και διυλισμένων προϊόντων πετρελαίου από τη Ρωσία δεν εξέπληξε την αγορά και παρά το γεγονός ότι οι θαλάσσιες ροές θα μειωθούν, ρωσικό πετρέλαιο θα εισέρχεται στην Ευρώπη, και συγκεκριμένα σε περίκλειστα κράτη, μέσω αγωγών.

Με πρόσφατη ανάλυσή της η ναυλομεσιτική εταιρεία Gibson Shipbrokers εκτιμά ότι ο αντίκτυπος στην αγορά των δεξαμενόπλοιων θα είναι μεγάλος σε σύγκριση με την ανακατανομή του εμπορίου μέχρι σήμερα λόγω των ευρωπαϊκών κυρώσεων. Και ενώ τους επόμενους μήνες δεν αναμένονται σημαντικές μεταβολές, μακροπρόθεσμα το σκηνικό θα αλλάξει άρδην.

Σύμφωνα με το έκτο πακέτο κυρώσεων της ΕΕ, οι διά θαλάσσης εξαγωγές ρωσικού πετρελαίου θα επιτραπούν μόνο στην περίπτωση που καταγραφούν στρεβλώσεις στις ροές μέσω αγωγών. Παράλληλα η ΕΕ, σε συνεργασία με το Ηνωμένο Βασίλειο, θα απαγορεύσουν την παροχή ασφαλιστικών υπηρεσιών για τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου στην ΕΕ και σε τρίτες χώρες. Ενώ η εν λόγω απαγόρευση δεν θα εμποδίσει εξ ολοκλήρου τις ρωσικές εξαγωγές, θα αναγκάσει πλοιοκτήτες και ναυλωτές να βρουν νέα κανάλια ασφάλισης και να μειώσουν το pool τονάζ που είναι διαθέσιμο για μεταφορά ρωσικού πετρελαίου, αναφέρει η Gibson.

Ως αποτέλεσμα των παραπάνω κυρώσεων, περίπου 2,5-3 εκατ. βαρέλια πετρελαίου/ημέρα και 1,5 εκατ. βαρέλια διυλισμένων προϊόντων πετρελαίου/ημέρα θα βρουν νέα «στέγη» ή απλά δεν θα παραχθούν. Η Gibson βλέπει έναν συνδυασμό των δύο. Η ρωσική παραγωγή θα μειωθεί αναλόγως και της ζήτησης για εξαγωγές, ενώ μεγάλο μέρος των εξαγωγών θα ανακατευθυνθεί προς την Ινδία και την Κίνα, οι οποίες όμως παραμένει άγνωστο εάν και σε τι βαθμό θα αυξήσουν τις εισαγωγές τους.

Η Ευρώπη από την πλευρά της θα αντικαταστήσει τις απολεσθείσες ποσότητες από τη Μέση Ανατολή, τη Δυτική Αφρική, τις ΗΠΑ και τη Βόρεια Θάλασσα. Την ίδια ώρα,

οι απώλειες ρωσικών πετρελαϊκών προϊόντων, κυρίως diesel, θα δημιουργήσουν ανισορροπίες στο εμπόριο και παραμένει άγνωστο πόσο ρωσικό diesel θα μεταφερθεί σε αγορές όπως της Λατινικής Αμερικής και της Αφρικής. Το μόνο δεδομένο θα πρέπει να θεωρείται ότι η Ευρώπη θα σημειώσει ένα έλλειμμα, το οποίο θα επιχειρήσει να καλύψει με αύξηση της διυλιστικής δραστηριότητας.

Εν κατακλείδι, ο αντίκτυπος του ευρωπαϊκού εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο θα είναι μακρύτερα ταξίδια και ανισορροπίες στο εμπόριο. Οι οικονομικές επιδράσεις της ρωσικής εισβολής θα είναι σφοδρές, με τον κίνδυνο παγκόσμιας οικονομικής ύφεσης να είναι ορατός και τις τιμές πετρελαίου να εκτιμάται από την Gibson ότι θα συνεχίσουν το ανοδικό τους τέμπο, εκτός και αν νέες πηγές τροφοδοσίας κάνουν την εμφάνισή τους και καλύψουν τη ζήτηση.

Φωτό: Adam Warzawa/ ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.