Το παρόν και το μέλλον της ναυτιλίας: Έξι πλοιοκτήτες ανοίγουν τα χαρτιά...

Το παρόν και το μέλλον της ναυτιλίας: Έξι πλοιοκτήτες ανοίγουν τα χαρτιά τους

1672
Το παρόν και το μέλλον της ναυτιλίας: Έξι πλοιοκτήτες ανοίγουν τα χαρτιά τους
Φωτό: Ναυτικά Χρονικά

Ο αντίκτυπος της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία στο θαλάσσιο εμπόριο, οι περιβαλλοντικοί κανονισμοί και η πανδημία ήταν ορισμένα από τα ζητήματα που συζητήθηκαν κατά τη διάρκεια πάνελ στο πλαίσιο του 8oυ Capital Link Maritime Leaders Summit, το οποίο διοργανώθηκε τη Δευτέρα 6 Ιουνίου στο περιθώριο της έναρξης των Ποσειδωνίων 2022.

Στην εκδήλωση συμμετείχαν οι κ. Ευάγγελος Μαρινάκης, πρόεδρος της Capital Maritime, Δρ. Ιωάννης Κούστας, CEO της Danaos Corporation, Γιώργος Προκοπίου, ιδρυτής των Dynacom Tankers Management / Dynagas / Sea Traders, Δρ. Νικόλας Τσάκος, CEO της Tsakos Energy Navigation και πρόεδρος της INTERTANKO την περίοδο 2014-2018, Πέτρος Παππάς, CEO της Star Bulk Carriers, και Γιώργος Οικονόμου, ιδρυτής του TMS Group.

 

Η αβεβαιότητα για τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς και την τεχνολογία

Ο κ. Παππάς στην αρχική του εισήγηση τόνισε ότι, ενώ η ναυτιλία συνιστά τον ακρογωνιαίο λίθο του παγκόσμιου εμπορίου, η φωνή της ναυτιλιακής κοινότητας δεν εισακούγεται όσο θα έπρεπε. Παράλληλα σχολίασε ότι οι περιβαλλοντικοί κανονισμοί φέρνουν κοντά πλοιοκτήτες, ναυλωτές, κυβερνήσεις και προμηθευτές καυσίμων, προκειμένου να επιτευχθούν οι πράσινοι στόχοι της ναυτιλίας, και στο πλαίσιο αυτό βλέπουμε το τελευταίο διάστημα πολλές συμπράξεις και συμμαχίες μεταξύ των stakeholders του κλάδου. Στο μέτωπο των εναλλακτικών καυσίμων, ο κ. Παππάς τόνισε ότι ζητούμενο είναι η διαθεσιμότητα, και μάλιστα σε ανταγωνιστικές τιμές, και εν μέσω αβεβαιότητας η επένδυση σε νεότευκτα πλοία δεν είναι στα άμεσα σχέδιά του.

Από την πλευρά του, ο Δρ. Νικόλας Τσάκος ανέφερε ότι η ναυτιλία ανέκαθεν ήταν στην πρώτη γραμμή των αλλαγών, προσαρμόζεται στις εξελίξεις και συνεπώς το ίδιο θα πράξει και σε ό,τι αφορά την ενεργειακή μετάβαση και την απανθρακοποίηση. «Η ψηφιοποίηση θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη τον ανθρώπινο παράγοντα», σχολίασε και πρόσθεσε ότι είναι πιθανό οι ναυτικοί στο πλοίο να μειωθούν λόγω της τεχνολογίας, ωστόσο η ναυτοσύνη θα συνεχίσει να αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι του κλάδου.

Ο κ. Προκοπίου, αναφερόμενος στο ενδεχόμενο να επιχειρούν σύντομα αυτόνομα πλοία, χαρακτήρισε το εν λόγω concept φουτουριστικό και σχολίασε ότι «δίνουμε λάθος μήνυμα στη νεότερη γενιά εάν πιστεύουν ότι με το πάτημα ενός κουμπιού μπορούν να πραγματοποιηθούν όλα». Στο ίδιο πλαίσιο, ο κ. Προκοπίου χαρακτήρισε «επιστημονική φαντασία» τις εναλλακτικές μορφές πρόωσης των πλοίων, όπως το υδρογόνο ή τις μπαταρίες, και πρόσθεσε ότι «το επιθυμητό συγχέεται με το εφικτό». Με αφορμή τα παραπάνω, υπογράμμισε ότι η ναυτιλιακή κοινότητα θα πρέπει να επανεξετάσει τα οφέλη που μπορεί να προσφέρει η τεχνητή νοημοσύνη.

 

Επενδύσεις και προοπτικές των ναυλαγορών

Σε σχετική ερώτηση για το σε ποιους τύπους πλοίων θα επένδυε ο Δρ. Νικόλας Τσάκος, ο ίδιος φάνηκε να δείχνει μια προτίμηση προς τα μεγαλύτερα bulk carriers. Δεδομένου ότι η ναυτιλία αποτελεί μαραθώνιο, όπως χαρακτηριστικά τόνισε, η μακροπρόθεσμη επιτυχία είναι το ζητούμενο για κάθε ναυτιλιακή εταιρεία, σημείωσε. Ο επικεφαλής της ΤΕΝ εξέφρασε τις επιφυλάξεις του για την ανταγωνιστικότητα του κλάδου των δεξαμενόπλοιων μακροπρόθεσμα και συμπλήρωσε ότι στο πλαίσιο της διαφοροποίησης του στόλου ίσως θα πρέπει η εταιρεία του να επενδύσει σε containerships και bulk carriers.

Αισιόδοξος για τη ναυλαγορά των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου τουλάχιστον για τα επόμενα τρία χρόνια εμφανίστηκε ο κ. Οικονόμου, ο οποίος πρόσθεσε ότι τα LNG carriers έχουν καλές προοπτικές εάν μπορούν να ναυλώνονται για μεγάλο χρονικό διάστημα.

Ο κ. Προκοπίου, αφού πρώτα ευχαρίστησε δημοσίως τους ναυτικούς για την τεράστια συμβολή τους προκειμένου το εμπόριο να παραμείνει ανεπηρέαστο τα τελευταία δυόμισι χρόνια, εξέφρασε την άποψη ότι, με τις τωρινές προκλήσεις στο μέτωπο της τεχνολογίας, η μόνη ασφαλής επένδυση είναι αυτή στα second-hand πλοία. Εκτίμησε επίσης ότι τα VLCCs έως το τέλος του έτους θα ακολουθήσουν την ανοδική τάση των άλλων τύπων πλοίων. Ο κ. Προκοπίου υπογράμμισε ότι από τις κυρώσεις της ΕΕ στη Ρωσία μεγάλος νικητής αναδεικνύεται η Κίνα και ίσως η Ινδία. «Είναι σαν να πυροβολούμε τα πόδια μας», σχολίασε χαρακτηριστικά.

Σε σχετική ερώτηση για τη διαφοροποίηση του στόλου, ο Δρ. Ιωάννης Κούστας ανέφερε ότι έχει αποδειχτεί πως η λειτουργία διαφορετικών επιχειρηματικών σχημάτων για τη διαχείριση διαφορετικών τύπων πλοίων είναι επιτυχής. Ο επικεφαλής της Danaos αναφέρθηκε και στο τοπίο της ναυτιλιακής χρηματοδότησης, σημειώνοντας ότι το leasing από την Ασία έχει εισέλθει δυναμικά και επιχειρεί να γεφυρώσει το χάσμα που αφήνουν τράπεζες της Δύσης.

Στην αρχική του τοποθέτηση ο κ. Μαρινάκης επεσήμανε ότι η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία έχει αλλάξει άρδην το τοπίο στο θαλάσσιο εμπόριο και πρόσθεσε ότι η ναυτιλία είναι πλέον άμεσα συνδεδεμένη με τη γεωπολιτική. Ο πρόεδρος της Capital Maritime συμπλήρωσε ότι οι προσπάθειες των χωρών να απεξαρτηθούν από τα ρωσικά ενεργειακά αγαθά θα φέρουν νέες ευκαιρίες σε ό,τι αφορά τη ζήτηση για θαλάσσια μεταφορική υπηρεσία, ωστόσο δεν παρέλειψε να τονίσει ότι Κίνα και Ινδία εισάγουν ρωσικό πετρέλαιο με discount, το οποίο πουλάνε εν συνεχεία στην Ευρώπη σε πολύ υψηλή τιμή. Ο κ. Μαρινάκης εμφανίστηκε αισιόδοξος για την πορεία των ναυλαγορών, καθώς, όπως υπογράμμισε, bulkers, containerships και LNG carriers κινούνται σε πολύ υψηλά επίπεδα, ενώ αναμένεται βελτίωση και στα δεξαμενόπλοια, με τα product και τα Aframax να καταγράφουν ανοδικές τάσεις στους ναύλους.

 

Τα Ναυτικά Χρονικά και η Isalos.net σας περιμένουν στα Ποσειδώνια 2022, τη μεγαλύτερη ναυτιλιακή διοργάνωση στον κόσμο.

Ναυτικά Χρονικά | Stand No. 3.131/7 (Hall 3)

Isalos.net | Stand No. 2.534 (Hall 2)

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.