Απανθρακοποίηση της ναυτιλίας: Οι διαφορετικές προσεγγίσεις

Απανθρακοποίηση της ναυτιλίας: Οι διαφορετικές προσεγγίσεις

131
Απανθρακοποίηση της ναυτιλίας: Οι διαφορετικές προσεγγίσεις

Ένας γόνιμος διάλογος για την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας έλαβε χώρα στο περιθώριο του 12ου Greek Shipping Forum του Capital Link, το οποίο διοργανώθηκε με φυσική παρουσία στην Αθήνα την Πέμπτη 5 Μαΐου.

Στο πάνελ συμμετείχαν οι: Magda Kopczynska, Director for Waterborne, Directorate General for Mobility and Transport της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Guy Platten, γενικός γραμματέας του International Chamber of Shipping (ICS), Φίλιππος Φιλής, πρόεδρος της ECSA και CEO της Lemissoler Navigation, Arsenio Dominguez, Director, Marine Enforcement Division του IMO, και Γιάννης Ξυλάς, μέλος του ΔΣ της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών και πρόεδρος και CEO της Ariston Navigation Corp. Συντονιστής ήταν ο κ. Αλέξανδρος Δαμιανίδης, Partner, Assets & Structured Finance Group της Watson Farley & Williams.

Eκ μέρους της ΕΕ, αναμενόμενες ήταν οι τοποθετήσεις της Magda Kopczynska. Στην αρχική της τοποθέτηση, η κ. Kopczynska ανέφερε ότι ο κλάδος της ναυτιλίας χρειάζεται άμεσες και μακροχρόνιες νομοθετικές πρωτοβουλίες για την απανθρακοποίηση. Παράλληλα, σε σχετική ερώτηση για το εάν περιφερειακά μέτρα, όπως το ETS που προτείνει η ΕΕ, δημιουργούν στρεβλώσεις στη ναυτιλιακή αγορά, δήλωσε ότι ένα παγκόσμιο νομοθετικό πλαίσιο είναι προτιμητέo, ωστόσο σε ορισμένες περιπτώσεις περιφερειακά μέτρα μπορούν να εφαρμοστούν πιο γρήγορα, με σημαντικά αποτελέσματα. «Η ΕΕ συνεργάζεται στενά με διεθνείς εταίρους, με τον ΙΜΟ, για να διασφαλίσει ένα παγκόσμιο νομοθετικό πλαίσιο για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας», σχολίασε. Η κ. Kopczynska σημείωσε ότι όσο πιο σύντομα καθοριστεί το είδος καυσίμου που θα καίνε τα πλοία, τόσο πιο γρήγορα θα επιτευχθεί η διαθεσιμότητα αυτών και θα αναπτυχθούν οι κατάλληλες υποδομές, με στόχο τελικά η βιομηχανία να προσαρμοστεί.

Εκ μέρους του ελληνικού εφοπλισμού, ο κ. Ξυλάς, κατά την αρχική του εισήγηση, τόνισε ότι το «μήνυμα θα πρέπει να διαδοθεί περαιτέρω» και εξέφρασε την άποψη ότι τα ευρωπαϊκά προτεινόμενα μέτρα για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας από τη φύση τους εγείρουν κάποια ερωτηματικά. Πρόσθεσε επίσης ότι το ETS δεν μπορεί να εφαρμοστεί σε έναν κλάδο όπως η ναυτιλία. Ο κ. Ξυλάς επεσήμανε ότι ένα levy στα καύσιμα συνιστά ένα πιο αποδοτικό και κατάλληλο μέτρο και υπογράμμισε ότι θα πρέπει να εφαρμοστεί η αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει», προκειμένου να αναγνωριστεί ο ρόλος των ναυλωτών στις θαλάσσιες μεταφορές. «Οι commercial operators αποτελούν μέρος της βιομηχανίας», ανέφερε και πρόσθεσε ότι είναι αισιόδοξο το γεγονός ότι αυξάνονται οι φωνές προς την κατεύθυνση της αναγνώρισης του ρόλου των ναυλωτών για το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των θαλάσσιων μεταφορών. Ο κ. Ξυλάς επανέλαβε επίσης ότι είναι απαραίτητη η χρηματοδότηση της Έρευνας και Ανάπτυξης νέων τεχνολογιών και νέων καυσίμων για τη ναυτιλία μέσω ενός παγκόσμιου Ταμείου.

«Η ναυτιλία βρίσκεται σε μεταβατική περίοδο εδώ και δεκαπέντε χρόνια και εργάζεται προς πολλές κατευθύνσεις», ανέφερε εκ μέρους του κυπριακού εφοπλισμού και της ECSA ο κ. Φιλής, τονίζοντας και αυτός ότι μόνο οι πλοιοκτήτες δεν μπορούν να επωμιστούν την ευθύνη της πράσινης μετάβασης της ναυτιλίας. Κατά τον ίδιο, η συνεργασία με όλα τα εμπλεκόμενα μέρη του κλάδου, όπως ναυλωτές και προμηθευτές καυσίμων, είναι απαραίτητη. Απευθυνόμενος στον κ. Dominguez, ο οποίος εκπροσωπούσε τον ΙΜΟ στο πάνελ, ο πρόεδρος της ECSA εξέφρασε τις επιφυλάξεις του για τη χρησιμότητα και την αποδοτικότητα των κανονισμών CII και EEXI.

Ο κ. Platten, εκ μέρους του ICS, επανέλαβε ότι η ναυτιλία απαιτεί λύσεις σε παγκόσμιο επίπεδο και τόνισε ότι, μέσω των αγορακεντρικών μέτρων και του παγκόσμιου fund ύψους $5 δισ., είναι εφικτή η χρηματοδότηση της Έρευνας και Ανάπτυξης και εν τέλει η ανάπτυξη πλοίων μηδενικών εκπομπών έως το 2030.

Κατά τον κ. Dominguez, ο οποίος εκπροσωπούσε τον ΙΜΟ στο πάνελ,  στόχος της παγκόσμιας ναυτιλιακής κοινότητας είναι κοινός, παρά το γεγονός ότι οι απόψεις διίστανται. Επεσήμανε ότι όλα τα «κομμάτια του παζλ είναι εκεί, ωστόσο η επίλυσή του είναι δύσκολη». Απευθυνόμενος στους εκπροσώπους του εφοπλισμού, τόνισε ότι ο CII είναι υπό διαρκή επανεξέταση, καθώς για την εφαρμογή του απαιτείται η κατάλληλη εμπειρία.

Φωτό: Ναυτικά Χρονικά

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.