Ναύλοι και τελικές τιμές προϊόντων: Με τη ματιά του ΔΝΤ

Ναύλοι και τελικές τιμές προϊόντων: Με τη ματιά του ΔΝΤ

252
Ναύλοι και τελικές τιμές προϊόντων: Με τη ματιά του ΔΝΤ

Τα περιοριστικά μέτρα της πανδημίας, η έλλειψη εργατικού δυναμικού και οι ανισορροπίες στα δίκτυα των εφοδιαστικών αλυσίδων αύξησαν τα κόστη μεταφοράς εμπορευμάτων διά θαλάσσης το 2021, σύμφωνα με το ΔΝΤ. Στο πλαίσιο αυτό, οι ναύλοι για τα containerships τετραπλασιάστηκαν από την αρχή της πανδημίας, με τα μεγαλύτερα κέρδη να καταγράφονται τα πρώτα τρία τρίμηνα του 2021.

Ωστόσο, από τον Σεπτέμβριο, όταν οι ναύλοι των containerships άγγιξαν ιστορικά υψηλά επίπεδα, καταγράφεται πτώση της τάξης του 16%, με τις απώλειες κυρίως να αφορούν τις διαδρομές μεταξύ ΗΠΑ-Κίνας, σημειώνει το ΔΝΤ.

1

Η πτώση αυτή, κατά το ΔΝΤ, καταδεικνύει ότι η ισχυρή ζήτηση για εμπορεύματα υποχωρεί μετά το peak που καταγράφεται μεταξύ Αυγούστου και Οκτωβρίου. Την ίδια ώρα, οι αρμόδιες αρχές των ΗΠΑ αποφάσισαν την επέκταση των ωραρίων λειτουργίας των λιμανιών, προκειμένου να ενισχύσουν την αποτελεσματικότητά τους και να μειώσουν τη συμφόρηση και τις καθυστερήσεις.

Παρά την καταγραφείσα πτώση, οι ναύλοι ενδέχεται και φέτος να παραμείνουν σε υψηλά επίπεδα. Άλλωστε, ζητήματα που σχετίζονται με την προσφορά δεν επιλύονται άμεσα. Υψηλότερα κόστη μεταφοράς και ελλείψεις προϊόντων θα αυξήσουν τις τιμές. Η UNCTAD εκτιμά ότι, εάν οι ναύλοι συνεχίσουν την αυξητική τους τάση έως το 2023, τα κόστη εισαγωγών και οι τιμές καταναλωτικών προϊόντων θα αυξηθούν αντίστοιχα κατά 10,6% και 1,5%. Το ΔΝΤ επισημαίνει ότι ο αντίκτυπος θα είναι δυσανάλογα μεγάλος για μικρές αναπτυσσόμενες νησιωτικές χώρες, οι οποίες ως επί το πλείστον βασίζονται στις θαλάσσιες εισαγωγές εμπορευμάτων. Από την άλλη, μικρότερες χώρες, που εξάγουν πρώτες ύλες, θα καταστούν λιγότερο ανταγωνιστικές και θα αντιμετωπίσουν προβλήματα στον δρόμο τους προς την ανάκαμψη, στο σενάριο που τα κόστη μεταφοράς παραμείνουν υψηλά.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.