Ν. Χασιώτης: Η Ναυτιλία αποχαιρετά έναν σπουδαίο ευπατρίδη

    2574
    Ν. Χασιώτης: Η Ναυτιλία αποχαιρετά έναν σπουδαίο ευπατρίδη

    Η ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα αποχαιρετά σήμερα στο Α’ Νεκροταφείο Αθηνών έναν εκλεκτό Ναυτέλληνα. Ο Αντιναύαρχος ε.α. ΛΣ και επίτιμος αρχηγός ΛΣ Νικόλαος Χασιώτης άφησε την τελευταία του πνοή πριν λίγες μέρες προκαλώντας συναισθήματα βαθιάς λύπης για τους οικείους και συνεργάτες του.

    Ο Νικόλαος Χασιώτης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1940 και σπούδασε Πολιτικές Επιστήμες. Υπηρέτησε σε πολλές Επιτελικές Υπηρεσίες του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, ως υπεύθυνος χειριστής θεμάτων Ναυτιλιακής Πολιτικής, Διεθνών Ναυτιλιακών Οργανισμών και θεμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Τοποθετήθηκε στην Μόνιμη Ελληνική Αντιπροσωπεία στις Βρυξέλλες, ως εκπρόσωπος του ΥΕΝ για θέματα της Κοινοτικής Ναυτιλιακής Πολιτικής.  Ηγήθηκε της ελληνικής αντιπροσωπείας σε εργασίες συνόδων Ναυτιλιακών Οργανισμών, ενώ κατείχε και τη θέση του αντιπροέδρου στην Επιτροπή Ναυτιλιακών Μεταφορών του ΟΟΣΑ. Ορίσθηκε Υπαρχηγός του Λιμενικού Σώματος στις 17 Μαϊου του 1990 και ανέλαβε καθήκοντα Αρχηγού Λ.Σ. στις 11 Μαρτίου του 1992. Επί σειρά ετών υπήρξε σύμβουλος στην Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών.

    Δύο μακροχρόνιοι συνεργάτες και φίλοι του θέλησαν να αποτίσουν φόρο τιμής στο εκλεκτό μέλος της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας μοιράζοντας τις σκέψεις τους με το αναγνωστικό κοινό των Ναυτικών Χρονικών.

    «Ο Νίκος Χασιώτης ήταν η πεμπτουσία του Έλληνα ευπατρίδη και gentleman. Αξιοπρεπής, ακούραστος, σεμνός, ευφυής, προσηνής και  με ευρείς ορίζοντες, υπηρέτησε την ελληνική ναυτιλία τόσο στον δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό τομέα. Με την τεράστια πείρα και τις γνώσεις του σφράγισε την ελληνική ναυτιλιακή πολιτική. Είχα την τύχη να γνωρίζω τον Νίκο οικογενειακά από παιδική ηλικία και αργότερα να συνεργασθούμε εξαιρετικά στο τμήμα των Διεθνών/Ευρωπαϊκών θεμάτων στην Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) από το 1993 επί είκοσι χρόνια. Η συμμετοχή του στους χειρισμούς των θεμάτων των διεθνών οργανώσεων ( ΙΜΟ , Ευρωπαϊκή Ένωση, Ο.Ο.Σ.Α, ΙCS, ECSA ) ήταν πολύτιμη. Ήταν έτοιμος πάντα να διανύσει το extra mile για να βοηθήσει. Ιδιαίτερα από την συνεργασία αυτή θα αναφερθώ στα γεγονότα που μας άφησαν ανεξίτηλη ανάμνηση το 1985-1986 την αγαστή συνεργασία μας στη διατύπωση του νομοθετικού πακέτου των τεσσάρων Κανονισμών ναυτιλιακής πολιτικής του 1986 (Κανονισμοί 4055,4056,4057,4058)της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ).
    Ήταν το πρώτο νομοθετικό πακέτο της ναυτιλιακής πολιτικής της ΕΕ και ξεκινούσαμε κυριολεκτικά από το μηδέν σε αχαρτογράφητα νερά και χωρίς καθοδήγηση : Ο Νίκος, ως ναυαρχος και αρχηγός Λιμενικού από το μετερίζι  του ΥΕΝ , και εγώ, ως διευθύντρια διεθνών/ευρωπαϊκών θεμάτων στην ΕΕΕ συνεπικουρούμενη  από τον καθηγητή Γιάννη Τζωάννο και την ανεξάντλητη πείρα του. Μετά από αυτό “μπήκε το νερό στο αυλάκι” για τις επόμενες δεκαετίες. 

    Προκειμένου να καταλήξουμε στο πακέτο των τεσσάρων κανονισμών, έλαβαν χώρα ομηρικές μάχες σε κρατικό και εφοπλιστικό επίπεδο στις Βρυξέλλες λόγω των διαστάσεων απόψεων τόσο στο Συμβούλιο Υπουργών όσο και μέσα στην ECSA .Το διακύβευμα ήταν μεγάλο: Με ποιο στρατόπεδο θα συντασσόταν η ΕΕ στον τομέα ναυτιλίας;
    Τα κύρια αμφισβητούμενα θέματα ήταν:

    -πάταξη των σημαιών ευκαιρίας ή πάταξη των πλοίων substandards;

    -φιλελευθερισμός ή προστατευτισμός στην ναυτιλία;

    -ενδοκοινοτική εναρμόνιση των εθνικών κανόνων λειτουργίας ή διατήρηση των ιδιαιτεροτήτων των εθνικών συστημάτων;

    Ο συντονισμός κρατικού/ιδιωτικού τομέα ήταν συνεχής και σε κάθε φάση μέχρι την υιοθέτηση του πακέτου Κανονισμών από το Συμβούλιο Υπουργών Μεταφορών στις 16/12/1986. Όταν ο Νίκος με κάλεσε στο ΥΕΝ για να μου ανακοινώσει τα αποτελέσματα του Συμβουλίου Υπουργών Μεταφορών, η συγκίνηση και των δύο μας ήταν απερίγραπτη διότι είχαν περάσει οι ελληνικές θέσεις.  
    Από ελληνικής πλευράς, η έκβαση των διαπραγματεύσεων στα ανωτέρω θέματα ήταν προφανώς ζωτικής σημασίας. Η σημαντικότερη επιτυχία για την Ελλάδα ήταν η κατοχύρωση του ελληνικού δυαδικού συστήματος σημαίας-εταιρείας μεταξύ των δικαιούχων (beneficiaries ) της κοινής ναυτιλιακής πολιτικής. Η διάταξη επονομαζόμενη ως greek clause ( που φωτογράφιζε κυριολεκτικά το ελληνικό σύστημα ) χρησιμοποιήθηκε έκτοτε και μέχρι σήμερα σε όλες τις διμερείς και πολυμερείς ) συμφωνίες ( ναυτιλιακές, εμπορικές )της ΕΕ με σειρά Τρίτων Χωρών ανά την υφήλιο για τους δικαιούχους της ελευθερίας παροχής ναυτιλιακών υπηρεσιών και πρόσβασης στα φορτία. Η σημασία για την Ελλάδα ήταν προφανής καθώς ο στόλος της ισοδυναμούσε σε περισσότερο από το ήμισυ του Ευρωπαϊκού στόλου και είχε χαρακτηρισθεί από εμάς ως η «προίκα» της Ελλάδας στην ΕΟΚ με την ένταξη το 1981.

    Στις διαπραγματεύσεις ο ευπατρίδης και ήπιων τόνων Νίκος γινόταν «λιοντάρι» για την υποστήριξη των ελληνικών θέσεων, οπότε χρειαζόταν. Αισθανόταν την τιμή και την ευθύνη να διαπραγματεύεται για τις ελληνικές θέσεις στα Συμβούλια Υπουργών στον μοναδικό τομέα οικονομικής δραστηριότητας όπου διέπρεπε η πατρίδα μας.
     Αγαπητέ φίλε Νίκο , θα μας μείνεις αξέχαστος. Σφράγισες μια ολόκληρη εποχή. H Eλλαδα και η ελληνική ναυτιλία σου οφείλουν πολλά».

    Δρ. Άννα Μπρεδήμα, Senior Policy advisor on Εuropean affairs Cyprus Union of Shipowners

    «Ο Νίκος που έφυγε από τη ζωή πρόσφατα ήταν από τους ανθρώπους που όταν τους συναντήσεις δεν τους ξεχνάς. Ωραίος άνθρωπος, εξαιρετικός χαρακτήρας, ανοικτός σε όλους, αξιόλογος. Ταυτόχρονα ήταν ένας άνθρωπος που μιλούσε με όλους απλά και φιλικά, εστίαζε στην ουσία και ποτέ δεν τον είδα να επιδεικνύει τις τεράστιες γνώσεις του σε θέματα ναυτιλιακής πολίτικης. Ηγετική φυσιογνωμία μεν, αλλά ταυτόχρονα σεμνός και απόλυτα συνεργάσιμος, έτοιμος να προσφέρει την άποψη του άμεσα και κοιτάζοντας τον άλλο στα μάτια. Ένας διαπραγματευτής διεθνούς επίπεδου με ανθρώπινο πρόσωπο. Παρά το γεγονός ότι δεν συμφωνούσαμε σε όλα, έβλεπε κάνεις ότι οι θέσεις του ήσαν πάντοτε καλά τεκμηριωμένες και μετριοπαθείς, ακριβώς το αντίθετο δηλαδή από ότι θα περίμενες από έναν άνθρωπο που πέρασε τη ζωή του μέσα σ’ ένα περιβάλλον με ιεραρχία. Τον γνώρισα από κοντά και δουλέψαμε μαζί σε διπλανά γραφεία για έξι χρόνια στην Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών την όποια εκπροσώπησε σε κορυφαίες θέσεις στα διεθνή όργανα. Το κύρος, η κατάρτιση και η προσωπικότητα του ενίσχυαν ακόμα περισσότερο τον σεβασμό των άλλων. Συχνά οι παρεμβάσεις του κατέληγαν στην αποφυγή συγκρούσεων διότι ο Νίκος ήταν ένας ειρηνοποιός με ισχυρή αίσθηση του δικαίου που έβλεπε τη ναυτιλία των Ελλήνων συνολικά και σαν ένα αναπόσπαστο μέρος της Ελλάδας που λάτρευε.

    Σπουδαίε φιλέ Νίκο, ήρθε η ώρα να πάρεις δικαιωματικά τη θέση που σου ανήκει στην Ιστορία. Σε ευχαριστούμε για όσα μας έδωσες απλόχερα όλα αυτά τα χρόνια, ελαφρό να είναι το χώμα που θα σε σκεπάσει».

    Δρ. Άλκης Κορρές, Σύμβουλος επί Ευρωπαϊκών Υποθέσεων ΕΕΝΜΑ

    Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.