Δεξαμενόπλοια: Θα φέρει το 2022 ό,τι δεν έφερε το 2021;

Δεξαμενόπλοια: Θα φέρει το 2022 ό,τι δεν έφερε το 2021;

410
Δεξαμενόπλοια: Θα φέρει το 2022 ό,τι δεν έφερε το 2021;

Ολοκληρώθηκε το 2021, με τις τάσεις στις ναυλαγορές να είναι ανάμεικτες. Από τη μία, containerships και bulk carriers είδαν τους ναύλους τους να κινούνται σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα, ενώ η πολυαναμενόμενη ανάκαμψη των δεξαμενόπλοιων πήρε πολλάκις παράταση, με αναλυτές και κύκλους της αγοράς να ευελπιστούν ότι το 2022 θα φέρει επιτέλους χαμόγελα στον κλάδο. Οι όποιες ελπίδες οδηγούνται από την εκτιμώμενη οικονομική ανάκαμψη αλλά και από τη στρατηγική του OPEC+ σε ό,τι αφορά την παραγωγή. Βεβαίως, σε όλα αυτά θα πρέπει να συνυπολογίσουμε το πώς θα εξελιχθεί η πανδημία φέτος, καθώς η «Όμικρον» ήρθε να αλλάξει άρδην τα δεδομένα.

Με πρόσφατη ανάλυσή της, η Signal Ocean προχωρά σε ανασκόπηση των επιμέρους αγορών των δεξαμενόπλοιων και σκιαγραφεί τις προοπτικές του κλάδου για το νέο έτος.

Η πορεία των ναύλων των VLCCs

Μπορεί οι ναύλοι προς τα τέλη του 2021 να κατέγραψαν κάποια αύξηση συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του 2020, εντούτοις η άνοδος αυτή σε καμία περίπτωση δεν αντανακλά την ανάκαμψη των πετρελαϊκών αγορών το περασμένο έτος, σημειώνει η Signal Ocean. Πράγματι, εντός του 2021 οι τιμές πετρελαίου αυξήθηκαν κατά 40%. Από την άλλη, οι ναύλοι των VLCCs σημείωσαν άνοδο 50% μεταξύ του τέλους Αυγούστου και του τέλους Οκτωβρίου. Τα κέρδη αυτά εξανεμίστηκαν εν συνεχεία, ελέω της «Όμικρον» και της αποδέσμευσης στρατηγικών αποθεμάτων πετρελαίου από τις ΗΠΑ και άλλες μεγάλες οικονομίες. Κατά τη Signal Ocean, η «ανομοιογένεια» στην πορεία του πετρελαίου και των ναύλων, όπως παρουσιάζεται και στο παρακάτω γράφημα, αποτελεί απόρροια της προσφοράς πλοίων, καθώς από τη μία υπήρχε αρκετά μεγάλο διαθέσιμο τονάζ, ενώ η παραγωγή πετρελαίου περιοριζόταν σταδιακά.

1
Γράφημα 1: Η πορεία των τιμών του Brent και των ναύλων των δεξαμενόπλοιων (Αραβικός Κόλπος-Άπω Ανατολή).

 

Οι συνιστώσες της ανάκαμψης για το 2022

Σύμφωνα με τη Signal Ocean, εάν κάποια νέα παραλλαγή της πανδημίας με σφοδρό αντίκτυπο στις αγορές δεν κάνει την εμφάνισή της, η πορεία της ναυλαγοράς των VLCCs διαφαίνεται φέτος καλύτερη. Η ανάκαμψη της παγκόσμιας οικονομίας σε συνδυασμό με την αυξημένη παραγωγή πετρελαίου από πλευράς OPEC+ θα δώσουν ώθηση στη ζήτηση για τονάζ. Τα χαμηλά αποθέματα πετρελαίου ανά τον κόσμο επίσης αποτελούν θετικό οιωνό, όπως επίσης και ο αυξημένος αριθμός πλοίων που στάλθηκε προς ανακύκλωση στα τέλη του 2021. Σε κάθε περίπτωση, όμως, η ανάκαμψη θα ξεκινήσει από πολύ χαμηλά επίπεδα, εξηγεί η Signal Ocean.

Η μείωση της ταχύτητας των δεξαμενόπλοιων επίσης αναμένεται να παράσχει στήριξη στους ναύλους τους. Σύμφωνα με δεδομένα που εξήχθησαν από την πλατφόρμα της Signal, οι μέσες εβδομαδιαίες ταχύτητες στο εμπόριο αργού πετρελαίου κινήθηκαν σε χαμηλότερα επίπεδα για το μεγαλύτερο μέρος του έτους, παρά το γεγονός ότι αυξήθηκαν στο πρώτο μισό του δ’ τριμήνου, ως απόρροια της αύξησης των ναύλων.

Γράφημα 2: Η πορεία της μέσης ταχύτητας των δεξαμενόπλοιων το 2021.
Γράφημα 2: Η πορεία της μέσης ταχύτητας των δεξαμενόπλοιων το 2021.

Εν κατακλείδι, οι ενδείξεις είναι θετικές για τα δεξαμενόπλοια, ωστόσο πολλά θα εξαρτηθούν από τις εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας. Νέα περιοριστικά μέτρα συνεπάγονται μείωση της ζήτησης για πετρελαιοειδή και μία ακόμα παράταση στην ανάκαμψη των ναύλων.

Φωτό: Angad Cheema/ Pixabay

Πηγή: Signal Ocean

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.