
Με νέα ανάλυσή της για λογαριασμό της Getting to Zero Coalition, η University Maritime Advisory Services (UMAS) επιχειρεί να σκιαγραφήσει τις κατάλληλες πολιτικές για τη γεφύρωση του χάσματος της τιμής μεταξύ ορυκτών και μηδενικών εκπομπών καυσίμων για τη ναυτιλία.
Η UMAS αρχικά σημειώνει ότι, προκειμένου η απανθρακοποίηση της ναυτιλίας να ευθυγραμμίζεται με τη Συμφωνία του Παρισιού για τη διατήρηση της παγκόσμιας θερμοκρασίας, θα πρέπει έως το 2030 το ποσοστό των μηδενικών εκπομπών ναυτιλιακών καυσίμων να είναι στο 5% τουλάχιστον, ενώ πλοία μηδενικών εκπομπών θα πρέπει να είναι εμπορικά διαθέσιμα και να εκτελούν διεθνείς πλόες. Η ανάλυση επιβεβαιώνει ότι, για την επίτευξη των παραπάνω, είναι αναγκαία η ανάπτυξη σχετικών υποδομών για την παραγωγή, την αποθήκευση, τη διανομή και την προμήθεια των καυσίμων μηδενικού ανθρακικού αποτυπώματος.
Σημαντικό σκόπελο για τα πράσινα σχέδια της ναυτιλίας αποτελεί το γεγονός ότι επί του παρόντος τα ορυκτά καύσιμα παραμένουν διαθέσιμα, φθηνότερα σε σχέση με τα εναλλακτικά και συμβατά με τα υπάρχοντα πλοία και τις μηχανές τους· ως εκ τούτου, η μετάβαση στα πράσινα ναυτιλιακά καύσιμα καθίσταται δύσκολη χωρίς τη θέσπιση νέων πολιτικών και τεχνολογικών καινοτομιών.
Στην ανάλυση σημειώνεται ότι, σε αρκετές χώρες και οικονομικούς κλάδους, αγορακεντρικά μέτρα ή οικονομικά εργαλεία χρησιμοποιούνται από νομοθέτες προκειμένου να εσωτερικευθεί το κόστος της ρύπανσης από οικονομικές δραστηριότητες, να μετριαστούν οι ανισορροπίες της αγοράς και να μειωθεί η διαφορά τιμής μεταξύ ορυκτών και εναλλακτικών καυσίμων. Στη ναυτιλία, τέτοιου είδους μέτρα και πολιτικές, όπως επιδοτήσεις, ταμεία έρευνας και ανάπτυξης ή συνδυασμός αυτών, μπορούν να αξιοποιηθούν προς υποστήριξη της απανθρακοποίησης της ναυτιλίας.
Οι κύριες αγορακεντρικές πολιτικές παρουσιάζονται παρακάτω:
Mε βάση το στατιστικό μοντέλο που χρησιμοποιεί η UMAS, στο σενάριο για τη μείωση κατά 50% των εκπομπών GHG από τη ναυτιλία έως το 2050 συγκριτικά με τα επίπεδα του 2008, η τιμή άνθρακα κατά μέσο όρο θα πρέπει να αγγίζει τα $173/τόνο CO2. Για τους στόχους πλήρους απανθρακοποίησης έως το 2050, ο αντίστοιχος αριθμός είναι τα $191/τόνο CO2.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Ο Ντόναλντ Τραμπ διαβεβαίωσε χθες 2 Ιουλίου ότι η κυβέρνηση του Ισραήλ είναι έτοιμη να συναινέσει στην οριστικοποίηση των όρων πρότασης για κατάπαυση του…
Η Νορβηγική Πρεσβεία στην Αθήνα, σε συνεργασία με την Oriani Hellas, διοργάνωσε με επιτυχία τη 2nd Greek-Norwegian Maritime Innovation Summit, στην κατοικία της Πρέσβειρας.…
Η αγορά των ferries, τα οποία διασχίζουν το στενό του Γιβραλτάρ έχει υποστεί σημαντικές μεταβολές τα τελευταία χρόνια, αναφέρει πρόσφατη έκθεση της AXS Marine.…
Εκρηκτική άνοδο σημείωσαν οι πωλήσεις σόγιας της Αργεντινής τις πρώτες 18 ημέρες του 2025, πριν από την αύξηση των εξαγωγικών δασμών από την 1η…
Παρά την επιβολή δασμών που επέβαλε η Ευρωπαϊκή Ένωση στα ηλεκτρικά οχήματα που κατασκευάζονται στην Κίνα, ο όγκος των πωλήσεων τον προηγούμενο μήνα ήταν…
Η Τουρκία εξασφάλισε χρηματοδότηση ύψους $660.000 από την Παγκόσμια Τράπεζα για ένα έργο στην εμπορική διαδρομή του Μεσαίου Διαδρόμου, σύμφωνα με ΜΜΕ από τη…
Η Celestyal ανακοίνωσε την επιτυχή ολοκλήρωση μιας σημαντικής πρωτοβουλίας αναχρηματοδότησης, αντικαθιστώντας τη χρηματοδότηση που είχε αρχικά λάβει για την απόκτηση των πλοίων της με…
Το Πανεπιστημιακό Παιδιατρικό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ), το οποίο προβλέπεται να ολοκληρωθεί και να παραδοθεί στην ελληνική κοινωνία στις αρχές του 2027,…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ