2021, το έτος που η λιμενική συμφόρηση είχε… την τιμητική της

2021, το έτος που η λιμενική συμφόρηση είχε… την τιμητική της

125
2021, το έτος που η λιμενική συμφόρηση είχε… την τιμητική της

Η λιμενική συμφόρηση το 2021 έχει ανέλθει σε άνευ προηγουμένου επίπεδα, επηρεάζοντας σημαντικά τη χωρητικότητα των containerships και των bulkers και προκαλώντας χάος στις παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες.

Σε πρόσφατη ανάλυσή της, η VesselsValue αποδίδει αυτή την εξέλιξη σε πολλούς λόγους: η πανδημία, οι εμπορικές διενέξεις Κίνας και Αυστραλίας, που προκαλούν καθυστερήσεις στα κινεζικά λιμάνια, και το μπλοκάρισμα του Σουέζ τον περασμένο Μάρτιο.

Από την πλευρά τους, οι πλοιοκτήτες μόνο ήσυχοι δεν μπορούν να είναι μπροστά στην κατάσταση αυτή, υπό τον φόβο ένα πλοίο να «κολλήσει» σε κάποιο λιμάνι, δεδομένου ότι ενδεχόμενη καθυστέρηση παράδοσης εμπορευμάτων είναι κοστοβόρα και φέρνει σημαντικές ανακατατάξεις στο διεθνές εμπόριο. Σύμφωνα με δεδομένα της VesselsValue, 2.366.401 TEUs (10% του ενεργού στόλου containerships) και 181.635.500 dwt (20% του ενεργού στόλου bulkers) αναμένουν να ξεφορτώσουν στα διεθνή λιμάνια, δημιουργώντας αλυσιδωτές επιδράσεις στη διαθεσιμότητα πλοίων και εν τέλει στους ναύλους.

ωω1

Ιδιαίτερα στα κινεζικά λιμάνια μπορεί η συμφόρηση στις αρχές του έτους να κινούνταν στα ίδια επίπεδα με το 2019 και το 2020, δηλαδή κατά μέσο όσο στα 88 containerships/ημέρα, εντούτοις τους τελευταίους έξι μήνες καταγράφεται σημαντική αύξηση στον αριθμό των πλοίων που αναμένουν να ξεφορτώσουν.

Τα επίπεδα συμφόρησης στην ασιατική χώρα εκτοξεύτηκαν στα τέλη Ιουλίου στα 361 πλοία, καθώς βρισκόταν σε εξέλιξη ο τυφώνας In-Fa στην Ανατολική Κίνα, δυσχεραίνοντας ουσιαστικά την πρόσβαση στα λιμάνια των Σαγκάης και Νινγκμπό. Έκτοτε, η συμφόρηση έχει μειωθεί στη Κίνα και τους τελευταίους τρεις μήνες κινείται κατά μέσο όρο στα 180 containerships συνολικής χωρητικότητας 936.073 TEUs. Tα μισά από αυτά είναι συγκεντρωμένα στην Ανατολική Κίνα και τα άλλα μισά στη Νότια Σινική Θάλασσα (Χονγκ Κονγκ/Σενζέν).

Παρόμοια είναι η εικόνα και στη Δυτική Ακτή των ΗΠΑ και συγκεκριμένα σε Λος Άντζελες και Λονγκ Μπιτς, καθώς η λιμενική συμφόρηση από τον Ιούλιο έχει αυξηθεί σημαντικά. Επί του παρόντος υπάρχουν 75 containerships που αναμένουν να ξεφορτώσουν στη Δυτική Ακτή των ΗΠΑ, αριθμός αυξημένος κατά 20% σε σχέση με έναν μήνα πριν και κατά 100% σε σχέση με δύο μήνες πριν. Τα περισσότερα από αυτά τα πλοία έχουν φορτώσει από λιμάνια της Ασίας με σημαντική βιομηχανική δραστηριότητα. Ο μέσος όρος αναμονής πλέον ξεπερνά τις οκτώ ημέρες όταν έναν μήνα πριν ήταν στις έξι ημέρες. Σύμφωνα με τη VesselsValue, η κατάσταση δεν φαίνεται να μετριάζεται, οδηγώντας στα ύψη τους ναύλους λόγω περιορισμένης προσφοράς. Άλλωστε, μόνο τυχαία δεν είναι τα πρόσφατα μέτρα που ελήφθησαν από τους δύο λιμένες προς την αποσυμφόρησή τους: 24ωρη λειτουργία για την ομαλότερη διακίνηση των εμπορευματοκιβωτίων και ανώτατα χρονικά όρια παραμονής εμπορευματοκιβωτίων, που θα μετακινηθούν στην ενδοχώρα μέσω σιδηροδρόμου ή οδικού δικτύου.

Τέλος, σημαντική πίεση δέχεται τελευταία το λιμάνι Felixstowe, καθώς, ενόψει Χριστουγέννων, οι λιανοπωλητές αυξάνουν τις αποστολές εμπορευμάτων τους, μη γνωρίζοντας όμως εάν θα φτάσουν εγκαίρως στον προορισμό τους. Στην κατάσταση αυτή που έχει δημιουργηθεί, πολλές εταιρείες επαναδρομολογούν τα πλοία τους σε άλλα ευρωπαϊκά λιμάνια. Βέβαια, στην περίπτωση των βρετανικών λιμανιών, η συμφόρηση εμπορευματοκιβωτίων επιτείνεται, απόρροια και της έλλειψης οδηγών φορτηγών.

Φωτό: Ritchie B. Tongo/ ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.