Ακάθεκτη η δυναμική πορεία της αγοράς τακτικών γραμμών

Ακάθεκτη η δυναμική πορεία της αγοράς τακτικών γραμμών

117
Ακάθεκτη η δυναμική πορεία της αγοράς τακτικών γραμμών

H αγορά των εμπορευματοκιβωτίων παρέμεινε, σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της Clarksons, σε πολύ ισχυρά επίπεδα τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο. Οι ναύλοι μίσθωσης πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων συνέχισαν την ανοδική τους πορεία, με τον δείκτη Boxship Charter Rate Index να ξεπερνά τις 400 μονάδες στις 15 Οκτωβρίου, καταγράφοντας αύξηση της τάξεως του 328% από τις αρχές του έτους. Αντίστοιχα οι εμπορικοί ναύλοι παρέμειναν σε δυσθεώρητα ύψη, με τον δείκτη Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) να φτάνει τις 4.648 μονάδες στις 8 Οκτωβρίου (αύξηση κατά 60% από τις αρχές του 2021), παρότι υπήρξαν σημάδια χαλάρωσης των ναύλων στη spot αγορά σε ορισμένους θαλάσσιους εμπορικούς δρόμους κατά τα τέλη Σεπτεμβρίου.

Παράλληλα, η ζήτηση για εμπορευματικές μεταφορές παρέμεινε ιδιαίτερα ισχυρή, υποστηριζόμενη από τη συσσωρευμένη ζήτηση καθώς και από τη βελτίωση των παγκόσμιων οικονομικών συνθηκών. Οι όγκοι των μεταφερθέντων εμπορευματοκιβωτίων το διάστημα Ιανουαρίου-Αυγούστου κατέγραψαν αύξηση κατά 11% σε σύγκριση με το 2020 και 6% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019. Ειδικά στον εμπορικό δρόμο του Ειρηνικού, η αύξηση που καταγράφηκε το εν λόγω διάστημα έφτασε το 28% σε σχέση με το 2020 και το 25% σε σύγκριση με το 2019. Παρά το γεγονός ότι οι πολυπλοκότητες αναφορικά με την προοπτική της αγοράς παραμένουν (χαλάρωση των μέτρων στήριξης, ομαλοποίηση των δαπανών για υπηρεσίες, κίνδυνοι από την πανδημία της Covid-19, καθώς και ενδεχόμενες διαταραχές στις εξαγωγές εμπορευματοκιβωτίων ως συνέπεια των ελλείψεων ηλεκτρικής ενέργειας στην Κίνα), οι τρέχουσες εκτιμήσεις της Clarksons δείχνουν ότι το θαλάσσιο εμπόριο εμπορευματοκιβωτίων θα αυξηθεί κατά 6,3% το 2021 και κατά 4% το 2022, υποστηριζόμενο από την περαιτέρω ισχυρή ανάπτυξη της παγκόσμιας οικονομίας.

Με βάση αυτά τα δεδομένα, η αύξηση της χωρητικότητας στην αγορά των τακτικών γραμμών αναμένεται να είναι σχετικά χαμηλή μεσοπρόθεσμα, με τη χωρητικότητα του στόλου να αναμένεται να αυξηθεί κατά 4,2% το 2021 και κατά 3,8% το 2022 (σε αντίθεση με το 2023-2024, οπότε η χωρητικότητα αναμένεται να αυξηθεί κατά 5% έως 7%). Εν τω μεταξύ, το ρεκόρ νέων παραγγελιών που καταγράφηκαν εντός του έτους, οι οποίες αθροιστικά φτάνουν τα 3,9 εκατ. TEUs, αντιστοιχεί στο 23% του υφιστάμενου παγκόσμιου στόλου containerships.

Τέλος, ενώ η μεσοπρόθεσμη προοπτική της αγοράς παραμένει άκρως θετική, κάποια χαλάρωση των συνθηκών της αγοράς αναμένεται όταν οι διαταραχές (οι οποίες, όπως όλα δείχνουν, θα συνεχιστούν και εντός του 2022) περιοριστούν.

Φωτό: Sujithsidharth/ Pexels

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.