Μιχ. Σακέλλης: Περιβαλλοντικοί κανονισμοί και ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου θα επηρεάσουν τις...

Μιχ. Σακέλλης: Περιβαλλοντικοί κανονισμοί και ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου θα επηρεάσουν τις εξελίξεις

144
Μιχ. Σακέλλης: Περιβαλλοντικοί κανονισμοί και ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου θα επηρεάσουν τις εξελίξεις

Για τα 100 χρόνια από την ίδρυση του συνδέσμου των ακτοπλόων, για την ανάκαμψη του τουρισμού, για το αν θα υπάρξουν αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, αλλά και για την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου, αναφέρεται σε συνέντευξή του ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) Μιχάλης Σακέλλης.

Ακολουθεί μέρος της συνέντευξης στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και τον δημοσιογράφο Πάρη Τσιριγώτη:

ΕΡΩΤΗΣΗ: Φέτος, ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας συμπληρώνει 100 χρόνια από την ίδρυσή του. Θα θέλαμε να μας κάνετε μία αποτίμηση της κατάστασης, καθώς η επετειακή χρονιά της ακτοπλοΐας συμπίπτει δυστυχώς και με τις επιπτώσεις της covid 19 που συνεχίζει να ταλαιπωρεί την οικονομία.

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ο Σύνδεσμός μας έχει διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη της Επιβατηγού Ναυτιλίας σε όλη τη διάρκεια της λειτουργίας του από το 1921.

Οι δραστηριότητες του Συνδέσμου ξεκίνησαν το 1921 με την ονομασία Πανελλήνιος Ακτοπλοϊκή Ένωσις εκπροσωπώντας αρχικά τα ακτοπλοϊκά πλοία και αργότερα τα κρουαζιερόπλοια και τα ferries των διεθνών γραμμών.

Τα τελευταία χρόνια σημαντική ημερομηνία είναι το 2011 όταν μετά από 35 χρόνια ο ΣΕΕΝ και η ΕΕΑ (Ένωση Επιχειρήσεων Ναυτιλίας) συγχωνεύτηκαν και αποτέλεσαν τον μοναδικό φορέα θεσμικής εκπροσώπησης της επιβατηγού ναυτιλίας στην Ελλάδα.

Επίσης, πρέπει να τονίσουμε τη συμμετοχή του Συνδέσμου σε όλα τα στάδια, τη διαδικασία και τις νομοθετικές μεταρρυθμίσεις και αλλαγές για την απελευθέρωση των υπηρεσιών μετά το 2000.

Υπενθυμίζω ότι στις αποφάσεις αυτές στηρίχθηκε η ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου με τη δρομολόγηση στις ακτοπλοϊκές γραμμές 21 νεότευκτων αλλά και άλλα μικρής ηλικίας πλοίων.

Επίσης, σημαντική ήταν η παρουσία και η συμμετοχή του ΣΕΕΝ στις αλλαγές του νομοθετικού πλαισίου οι οποίες αποφασίστηκαν το 2013 και οι οποίες ενίσχυσαν την ανταγωνιστικότητα του Ελληνικού στόλου στις γραμμές Ελλάδας Ιταλίας.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Η τουριστική περίοδος (κρατήσεις) σε τι επίπεδα διαμορφώθηκε το 2021 σε σχέση με το 2020 και τι αναμένεται για το 2022;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Παρά το γεγονός ότι μέχρι την 13/5/2021 δεν ήταν γνωστές οι προϋποθέσεις αλλά και η ημερομηνία άρσης της απαγόρευσης των μετακινήσεων, ο τουρισμός ανέκαμψε σημαντικά αποδεικνύοντας τη δυναμική της Ελλάδας ως τουριστικού προορισμού και δημιουργώντας κλίμα αισιοδοξίας και θετικές προοπτικές για την επαναφορά στις καλές ημέρες το 2022.

Λαμβάνοντας υπόψη ότι τα πλοία μας ήταν υποχρεωμένα να λειτουργούν κανονικά και τη χειμερινή περίοδο, παρά την κρίση και την απαγόρευση μετακινήσεων, θα πρέπει να βασίζουμε τις συγκρίσεις μας στη συνολική κίνηση του έτους και όχι μόνο στη θερινή περίοδο.

Για την περίοδο 1/1/2021-31/10/2021:

σε σύγκριση με το 2020, η κίνηση επιβατών το 2021 ήταν αυξημένη κατά 30%, των οχημάτων ΙΧ κατά 32% και των φορτηγών κατά 11%, παρόλα αυτά σε σύγκριση όμως με το 2019, η επιβατική κίνηση παραμένει χαμηλά και μειωμένη κατά 40% στους επιβάτες (53% το 2020), κατά 15% στα ΙΧ αυτοκίνητα και 12% στα φορτηγά.

Το συμπέρασμα είναι ότι υπάρχει ακόμα μεγάλη απόσταση για να φτάσουμε την κίνηση του 2019, η οποία αποτελεί στόχο τόσο για την τουριστική όσο και για την ακτοπλοϊκή κίνηση, συμπεριλαμβανομένων και των δρομολογίων της Αδριατικής.

Σε ό,τι αφορά στην αύξηση της κίνησης σε σχέση με το 2020 είναι αξιοσημείωτο να πούμε ότι οφείλεται κυρίως στις Κυκλάδες και λιγότερο στις άλλες γραμμές.

Σχετικά με τα οικονομικά αποτελέσματα φαίνεται ότι η αύξηση των εσόδων το 2021 δεν είναι αρκετή να καλύψει την αύξηση του κόστους των καυσίμων (εκτίμηση μέση αύξηση 2021 + 35% σε σχέση με το 2020), συνεπώς δεν περιμένουμε διαφοροποιήσεις στα οικονομικά ζημιογόνα αποτελέσματα σε σχέση με το 2020.

 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Μέχρι τον Μάρτιο του 2022 εκτιμάται από παράγοντες της αγοράς ότι θα διαρκέσει η επίδραση των ανατιμήσεων σε πρώτες ύλες, μεταφορικό και ενεργειακό κόστος στις τελικές τιμές των προϊόντων. Υπάρχουν ενδείξεις για αυξήσεις στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων λόγω ανόδου της τιμής των καυσίμων;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Δεν γνωρίζω την πολιτική που θα ακολουθήσουν οι εταιρείες.

Σε σχέση με το 2020 οι τιμές των καυσίμων σήμερα είναι σχεδόν διπλάσιες και αναμένεται κατά μέσον όρο, να είναι αυξημένες κατά 35% το 2021.

Η αύξηση του κόστους των καυσίμων που είναι ο σημαντικότερος παράγοντας του κόστους εκμετάλλευσης των πλοίων (συμμετέχει με ποσοστό 50%), δημιουργεί πιέσεις για την αύξηση των ναύλων αλλά δεν αποτελεί πάντα λύση γιατί μειώνεται η κίνηση.

Κάθε εταιρεία θα χαράξει τη δική της πολιτική που δεν την γνωρίζω.

 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Υπάρχει ανάγκη ανανέωσης του ακτοπλοϊκού στόλου; Πώς μπορεί να γίνει αυτό και με ποιο τρόπο; Το 2021 το 60% του στόλου θα είναι εντός του ορίου ηλικίας των 30 ετών, ενώ το 2030 το 74% του στόλου θα είναι πάνω από 30 ετών, σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη της PWC που εκπονήθηκε για λογαριασμό του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, με τη συνεργασία του ΣΕΕΝ

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Η Ακτοπλοΐα έχει να αντιμετωπίσει τα επόμενα χρόνια δύο μεγάλες προκλήσεις: Την προσαρμογή των πλοίων στους νέους περιβαλλοντολογικούς κανονισμούς και την ανανέωση του ακτοπλοϊκού μας στόλου.

Τα δύο αυτά θέματα είναι πολύ σοβαρά και θα επηρεάσουν τις εξελίξεις.

Λόγω της σοβαρότητας του θέματος αλλά και του νησιωτικού χαρακτήρα της χώρας μας τα θέματα αυτά έχουν ιδιαίτερη σημασία και πρέπει να αντιμετωπιστούν με σοβαρότητα και προσεκτικά βήματα τόσο σε Εθνικό όσο και σε Ευρωπαϊκό επίπεδο.

Ήδη αναμένουμε την ολοκλήρωση των μελετών του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος ΝΕΕ, στις οποίες συμμετέχει και ο Σύνδεσμός μας, για την ανανέωση του ακτοπλοϊκού μας στόλου. Επίσης εκπονούνται μελέτες από τον ΣΕΕΝ τόσο για τις επιπτώσεις των νέων κανονισμών στην τουριστική κίνηση και την ανάπτυξη των νησιών, καθώς και για τεχνικά και θεσμικά θέματα που αφορούν στην ηλεκτροδότηση των πλοίων.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Εκτιμάται ότι το 2021 λόγω των οικονομικών εξελίξεων από τις επιπτώσεις της covid 19 στο λειτουργικό κόστος των εταιρειών θα υπάρξουν συγχωνεύσεις ακτοπλοϊκών εταιρειών η πωλήσεις μετοχών από τράπεζες;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Θα έλεγα ότι όπως συνήθως, πολλά συζητούνται και λίγα γίνονται. Θα ήθελα εδώ να σας παραπέμψω στις υπεύθυνες ανακοινώσεις των Εταιρειών που αποτελούν τη μοναδική αλήθεια.

Μπορείτε να διαβάσετε το πλήρες κείμενο της συνέντευξης εδώ.

 

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.