Το χάος της λιμενικής συμφόρησης και οι πονοκέφαλοι ενόψει Χριστουγέννων

Το χάος της λιμενικής συμφόρησης και οι πονοκέφαλοι ενόψει Χριστουγέννων

387
Το χάος της λιμενικής συμφόρησης και οι πονοκέφαλοι ενόψει Χριστουγέννων

Οι σημαντικές διαταραχές στις εφοδιαστικές αλυσίδες πονοκεφαλιάζουν τις εταιρείες λιανικής πώλησης για τις παραδόσεις των προϊόντων τους ενόψει Χριστουγέννων. Η λιμενική συμφόρηση επεκτείνεται στις ΗΠΑ και πλέον σε τμήματα του Ηνωμένου Βασιλείου, με αποτέλεσμα να δυσχεραίνεται η διακίνηση εμπορευμάτων. Σύμφωνα με τελευταία ανάλυση της Charlotte Cook, Head Trade Analyst της VesselsValue, η κατάσταση σε σημαντικά κινεζικά λιμάνια εμπορευματοκιβωτίων είναι κάπως καλύτερη, καθώς ο αριθμός των πλοίων που αναμένουν να ξεφορτώσουν έχει μειωθεί στο μισό από τα μέσα Αυγούστου.

Από τις αρχές του έτους, οι θαλάσσιες εφοδιαστικές αλυσίδες, ιδίως των containerships, βρίσκονται υπό πίεση, καθώς η αύξηση της καταναλωτικής δαπάνης και άρα της ζήτησης, οι κακές καιρικές συνθήκες στην Κίνα και τα περιοριστικά μέτρα σε τερματικούς σταθμούς λόγω της πανδημίας συμβάλλουν στην αύξηση της λιμενικής συμφόρησης. Κατά την κ. Cook, τα λιμάνια εισαγωγών της Καλιφόρνια και ιδιαίτερα του Λονγκ Μπιτς και του Λος Άντζελες έχουν επηρεαστεί περισσότερο από όλα. Μάλιστα, η κατάσταση δεν φαίνεται να εξομαλύνεται καθώς οδεύουμε προς τα Χριστούγεννα, ενώ οι ανισορροπίες αυτές «εξαπλώνονται» και στα χερσαία logistics. Σε Λονγκ Μπιτς και Λος Άντζελες, 65 είναι τα containerships που αναμένουν να ξεφορτώσουν, ενώ παγκοσμίως ο αριθμός αυτός αγγίζει τα 334 (2,234 εκατ. TEUs), σύμφωνα με δεδομένα της VesselsValue.

Πιο πρόσφατο «θύμα» αποτελεί το λιμάνι του Felixstowe, το οποίο αντιπροσωπεύει το 40% των εισαγωγών εμπορευματοκιβωτίων στο Ηνωμένο Βασίλειο. Η έλλειψη οδηγών φορτηγών ουσιαστικά μεταφράζεται σε συσσώρευση εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι, με αποτέλεσμα να καθίσταται αδύνατη η ξεφόρτωση containers και η επαναφόρτωση άδειων containers με προορισμό τα ασιατικά λιμάνια. Άλλωστε, από την πλειονότητα των βρετανικών λιμανιών διακινούνται βιομηχανικά προϊόντα τα οποία έχουν εξαχθεί από την Ασία. Από τις αρχές του μήνα, 31 containerships μεταφορικής ικανότητας 281.408 TEUs έχουν ξεφορτώσει στο λιμάνι του Felixstowe, αριθμός μειωμένος κατά 45% σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2020 και μειωμένος κατά 51% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019.

Οι συνθήκες αυτές ανησυχούν τους λιανοπωλητές ενόψει Χριστουγέννων όσο δεν διασφαλίζεται η ομαλή ροή εμπορευματοκιβωτίων από το Felixstowe και τα φορτηγά δεν διανέμουν τα εμπορεύματα στη βρετανική και όχι μόνο ενδοχώρα. Στο πλαίσιο αυτό, εταιρείες των τακτικών γραμμών επαναδρομολογούν τα πλοία τους σε άλλα ευρωπαϊκά λιμάνια, προκειμένου να αποφύγουν το bottleneck του Felixstowe. Ενδεικτικά, το «Marchen Maersk» από το Tanger Med με προορισμό το Felixstowe τελικά έφτασε στο Wilhelmshaven της Γερμανίας για ταχύτερη ξεφόρτωση.

Κατά την κ. Cook και ενώ πλησιάζουν τα Χριστούγεννα, άλλα μέσα μεταφορών, όπως τα τρένα ή τα αεροπλάνα, ίσως «επιστρατευθούν» προκειμένου οι εταιρείες λιανικής να παραδώσουν έγκαιρα τα προϊόντα τους στο καταναλωτικό κοινό.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.