Ναυλαγορές: Όσα απασχολούν τον ελληνικό και διεθνή εφοπλισμό

Ναυλαγορές: Όσα απασχολούν τον ελληνικό και διεθνή εφοπλισμό

886
Ναυλαγορές: Όσα απασχολούν τον ελληνικό και διεθνή εφοπλισμό

Ναυλαγορά, απανθρακοποίηση και κεφαλαιαγορές ήταν μόνο μερικά από τα θέματα που συζητήθηκαν κατά τη διάρκεια του πρώτου πάνελ του 23ου Marine Money Greek Shipping Finance Forum στην Αθήνα το οποίο μετά από δύο χρόνια πραγματοποιήθηκε και με φυσική παρουσία.

Στη συζήτηση συμμετείχαν οι κ. Sadan Kaptanoğlu, Immediate Past President της BIMCO, Ηρακλής Προκοπάκης, Senior Vice President & COO της Danaos Corporation, Χάρης Κοσμάτος, Corporate Development Officer της Tsakos Energy Navigation Ltd. και Λέων Πατίτσας, CEO & Founder της Atlas Maritime ενώ συντονιστής ήταν ο κ. Χάρης Αντωνίου, Managing Director της Neptune Maritime Leasing.

Συνθήκες και προοπτικές της ναυλαγοράς

Στην αρχική της τοποθέτηση η κ. Sadan Kaptanoğlu ανέφερε ότι οι ναυτιλιακές αγορές βρίσκονται σε ένα supercycle, απόρροια της πανδημίας και των συνεπακόλουθων επιπτώσεων στις εφοδιαστικές αλυσίδες. Τόνισε δε ότι ο κλάδος τα κατάφερε περίφημα κατά τη διάρκεια της πανδημίας καθώς ουσιαστικά το εμπόριο συνεχίστηκε σχεδόν ανεπηρέαστο βοηθώντας τις οικονομίες να ανακάμψουν. Η τέως πρόεδρος της BIMCO εκτίμησε ακόμη ότι τα δεξαμενόπλοια θα ακολουθήσουν την πορεία ανάκαμψης και ευημερίας των bulkers και containerships καθώς η όλη αβεβαιότητα των περιβαλλοντικών κανονισμών κρατά χαμηλά τις παραγγελίες.

Από την πλευρά του ο κ. Ηρακλής Προκοπάκης ανέφερε αρχικά ότι η αγορά των containerships οδηγείται κατά κύριο λόγο από τη ζήτηση τελικών προϊόντων η οποία θα παραμείνει ενισχυμένη και τα επόμενα έτη. Eνώ, όπως ο ίδιος τόνισε, το 2020 και το 2021 δεν προσφέρονται για την εξαγωγή χρήσιμων συμπερασμάτων και εκτιμήσεων για την πορεία της ναυλαγοράς, οι ναύλοι των containerships είχαν ήδη ξεκινήσει να παίρνουν την ανιούσα από τα τέλη του 2019. Ο κ. Προκοπάκης σημείωσε ακόμη ότι το γεγονός ότι το orderbook κινείται στο 21% του υπάρχοντος στόλου δεν αποτελεί ανησυχητικό δείγμα με την προϋπόθεση βέβαια ότι οι παραγγελίες δεν θα συνεχιστούν με τον ρυθμό αυτό. Εξάλλου η ζήτηση θα εξακολουθήσει να παράσχει στήριξη, όπως τόνισε.

«Μαύρο κύκνο» για την αγορά των δεξαμενόπλοιων χαρακτήρισε ο κ. Λέων Πατίτσας την πανδημία, ο οποίος ωστόσο ανέφερε ότι οι συνθήκες για την ανάκαμψη του κλάδου είναι ευνοϊκές και το 2022 η ναυλαγορά θα επιστρέψει σε καλά επίπεδα. Ενδεικτικό της πίστης του στη συγκεκριμένη αγορά είναι το γεγονός ότι η Atlas Maritime παρήγγειλε δεξαμενόπλοιο τον Οκτώβριο του 2020 στη χαμηλότερη τιμή εδώ και πολλά χρόνια. Κατά τον κ. Πατίτσα, θετική εξέλιξη για τον κλάδο αποτελεί η ύπαρξη πολλών πλοίων μεγάλης ηλικίας τα οποία θα αναγκαστούν να εξέλθουν της αγοράς. Επιπλέον ερωτηθείς για τον ρόλο του πετρελαίου και των ορυκτών καυσίμων στο παγκόσμιο ενεργειακό μείγμα, επεσήμανε ότι τουλάχιστον για τα επόμενα 30 χρόνια τα νέα εναλλακτικά καύσιμα δεν θα είναι επαρκώς διαθέσιμα.

Στο ίδιο μήκος κύματος και ο κ. Χάρης Κοσμάτος ο οποίος στην αρχική του τοποθέτηση τόνισε ότι η αγορά των δεξαμενόπλοιων κινούνταν σε έναν supercycle ένα χρόνο πριν, ωστόσο το σκηνικό διαφοροποιήθηκε το 2021. Καθώς το orderbook κινείται σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα, οι διαλύσεις επιταχύνονται και η ζήτηση για πετρελαιοειδή ανακάμπτει, διαφαίνεται ότι οι ναύλοι των δεξαμενόπλοιων θα επιστρέψουν σε υγιή επίπεδα, εκτίμησε ο κ. Κοσμάτος. Άλλωστε, το γεγονός ότι πολλοί πλοιοκτήτες είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν ένα premium για την απόκτηση δεξαμενόπλοιων, αποτελεί ένα δείγμα της πίστης του κλάδου για ανάκαμψη της ναυλαγοράς, τόνισε. Σε σχετική ερώτηση εξέφρασε την άποψη ότι επί του παρόντος είναι προτιμότερη η επένδυση για την απόκτηση ενός σύγχρονου μεταχειρισμένου (με μέγιστη ηλικία 7 ετών) δεξαμενόπλοιου έναντι ενός νεότευκτου.

Απανθρακοποίηση της ναυτιλίας: Αβεβαιότητας συνέχεια

«Δεν υπάρχει μία μόνο λύση ή ένα μόνο καύσιμο για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας» απάντησε σε σχετική ερώτηση η κ. Kaptanoğlu η οποία πρόσθεσε ότι οι λύσεις θα είναι πολλαπλές και ιδανικό σενάριο τα επόμενα έτη θα ήταν κάθε πλοίο να έχει πληθώρα επιλογών όταν προσεγγίζει ένα λιμάνι . Kατά την ίδια, ιδιαίτερα θετική εξέλιξη για την πράσινη μετάβαση των μεταφορών ήταν η πρόσφατη ανακοίνωση εννέα εταιρειών, μεταξύ των οποίων η Ιkea, η Amazon και η Unilever, ότι θα μεταφέρουν τα φορτία τους μόνο με πλοία που καίνε μηδενικών εκπομπών άνθρακα καύσιμα. «Οι ναυλωτές φαίνονται έτοιμοι να αναλάβουν το κομμάτι που τους αντιστοιχεί για το κλίμα», τόνισε χαρακτηριστικά.

Η απάντηση στη συγκεκριμένη ερώτηση, κατά τον κ. Προκοπάκη, χωρίζεται σε δύο μέρη: τα νεότευκτα και τα μεταχειρισμένα πλοία. Ο αντιπρόεδρος και COO της Danaos υπογράμμισε ότι η όλη συζήτηση θα πρέπει να εστιαστεί κυρίως στην τεχνολογία των καυσίμων και λιγότερο σε αυτή των πλοίων και πρόσθεσε ότι  η μοναδική επιλογή που έχουν τα υπάρχοντα πλοία για τη μείωση των εκπομπών υπό τον CII είναι η μείωση της ταχύτητάς τους.

Το μέλλον των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών στις κεφαλαιαγορές

Με αφορμή την είσοδο των Costamare και Capital Product Partners στην ελληνική χρηματαγορά μέσω της έκδοσης ομολόγου, ο κ. Προκοπάκης ρωτήθηκε για το ενδεχόμενο και η Danaos να προβεί σε κάτι ανάλογο απαντώντας ωστόσο πως κάτι τέτοιο δεν συγκεντρώνει πολλές πιθανότητες λόγω του μικρού βάθους της ελληνικής αγοράς.

Αντίθετος με την άποψη αυτή εμφανίστηκε ο κ. Κοσμάτος ο οποίος υπογράμμισε ότι η ελληνική αγορά έχει βάθος και συγκεντρώνει μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον. Το όλο ζήτημα κατά τον ίδιο είναι η σωστή διαχείριση και χρήση των κεφαλαίων που αντλούνται στις κεφαλαιαγορές.

Από την πλευρά του ο κ. Πατίτσας ανέφερε ότι οι μικρότερες εταιρείες χρειάζονται το consolidation προκειμένου να ανταπεξέλθουν στις προκλήσεις του ναυτιλιακού στίβου. «Χρειάζεται να μεγαλώσουν, να έχουν ρευστότητα προκειμένου να προσελκύσουν το ενδιαφέρον θεσμικών επενδυτών», κατέληξε ο CEO και ιδρυτής της Atlas Maritime.

Φωτό: Ναυτικά Χρονικά

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.