Ο αντίκτυπος των υψηλών ναύλων στην αύξηση του παγκόσμιου πληθωρισμού

Ο αντίκτυπος των υψηλών ναύλων στην αύξηση του παγκόσμιου πληθωρισμού

269
Ο αντίκτυπος των υψηλών ναύλων στην αύξηση του παγκόσμιου πληθωρισμού

Σύμφωνα με την τελευταία οικονομική έκθεση του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ), μπορεί η οικονομική ανάπτυξη να ανέκαμψε φέτος (με τις έως τώρα εκτιμήσεις να προβλέπουν αύξηση του παγκόσμιου ΑΕΠ κατά 5,3% το 2021 και κατά 4,5% το 2022), υποβοηθούμενη από τα ισχυρά μέτρα στήριξης που έλαβαν τα κράτη, την ανάπτυξη αποτελεσματικών εμβολίων και την επανεκκίνηση των οικονομικών δραστηριοτήτων, ωστόσο πολλές δυτικές οικονομίες, όπως οι ΗΠΑ, ο Καναδάς και το Ηνωμένο Βασίλειο μεταξύ άλλων, βρίσκονται αντιμέτωπες με σημαντική πληθωριστική αύξηση.

Μάλιστα, η έκθεση του Οργανισμού διερευνά και την επίπτωση που είχαν οι αυξήσεις στις τιμές των εμπορευμάτων καθώς και των ναύλων στην αγορά των τακτικών γραμμών στην παρατηρηθείσα αύξηση του πληθωρισμού στις χώρες του G20. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι οι τιμές των εμπορευμάτων τον Ιούλιο και τον Αύγουστο φέτος ήταν περίπου 55% υψηλότερες σε σχέση με έναν χρόνο πριν. Αντίστοιχα, οι τιμές των ναύλων συνεχίζουν να αυξάνονται σε επίπεδα ρεκόρ, με τους ναύλους στη spot αγορά τον Σεπτέμβριο να είναι δύο και τρεις φορές υψηλότεροι σε σχέση με πέρυσι, κυρίως λόγω της ισχυρής καταναλωτικής ζήτησης και των διαταραχών στις αλυσίδες εφοδιασμού.

Σε αυτό το πλαίσιο και με βάση τα ανωτέρω δεδομένα, η έκθεση του ΟΟΣΑ καταλήγει στο ότι τόσο η αύξηση της τιμής των εμπορευμάτων όσο και οι αυξήσεις στο κόστος μεταφοράς στην αγορά των τακτικών γραμμών συνέβαλαν σημαντικά στην αύξηση του πληθωρισμού. Ειδικότερα, ο ΟΟΣΑ προβλέπει ότι ο πληθωρισμός στις χώρες του G20 θα φτάσει στο 4,5% έως το τέλος τους έτους (3,5% για το 2022), με τις αυξήσεις στις τιμές των εμπορευμάτων και των ναύλων να αντιπροσωπεύουν το 1,5% της ποσοστιαίας αύξησης του πληθωρισμού.

Τέλος, ο Οργανισμός διαβλέπει ότι ο σημαντικός αντίκτυπος των παραπάνω παραγόντων στον πληθωρισμό αναμένεται να μειωθεί σταδιακά, καθώς η προσφορά χωρητικότητας επεκτείνεται και τα κόστη σταθεροποιούνται. Ωστόσο, καθότι σημαντική επιπρόσθετη χωρητικότητα αναμένεται να εισρεύσει στην αγορά το 2023, οι πληθωριστικές πιέσεις αναμένεται να συνεχιστούν για κάποιο διάστημα.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.