Σπάνε το φράγμα των $150 δισ. τα κέρδη ΕΒΙΤ των liner εταιρειών

Σπάνε το φράγμα των $150 δισ. τα κέρδη ΕΒΙΤ των liner εταιρειών

139
Σπάνε το φράγμα των $150 δισ. τα κέρδη ΕΒΙΤ των liner εταιρειών

Μία εκ των συνεπειών της αύξησης της ζήτησης για εμπορευματικές μεταφορές και της εκτόξευσης των ναύλων ήταν η κατακόρυφη αύξηση των κερδών προ φόρων και τόκων (ΕΒΙΤ) των εταιρειών στην αγορά των τακτικών γραμμών, με την Drewry να εκτιμά ότι το αθροιστικό ΕΒΙΤ του κλάδου θα κυμανθεί στα $39,2 δισ. το β΄ εξάμηνο του 2021. Αν μάλιστα επαληθευτεί η εκτίμηση της Drewry, το αθροιστικό ΕΒΙΤ της αγοράς των τακτικών γραμμών θα είναι σχεδόν δέκα φορές μεγαλύτερο σε σχέση με τα κέρδη ύψους $3,6 δισ. του β΄ εξαμήνου του 2020.

Σε αυτό το ευνοϊκό περιβάλλον για την αγορά των containers, οι αυξήσεις στο κόστος των εισροών, όπως οι υψηλότερες τιμές ναύλωσης containerships και οι αυξήσεις στην τιμή των καυσίμων, είχαν μικρή επίπτωση στην κερδοφορία των εταιρειών. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι όλες οι εταιρείες που ερεύνησε η Drewry αύξησαν το περιθώριο κέρδους τους άνω του 50% εντός του 2021.

Γι’ αυτό και συνολικά το αθροιστικό ετήσιο ΕΒΙΤ των εταιρειών στην αγορά των τακτικών γραμμών αναμένεται να φτάσει τα $150 δισ. για φέτος, ενώ, με τα μέχρι τώρα δεδομένα, οι προβλέψεις για το 2022 είναι ακόμα πιο ευοίωνες. Για τους έμπειρους αναλυτές της αγοράς, τα ποσά αυτά όχι μόνο ζαλίζουν αλλά και φαντάζουν σουρεαλιστικά, λαμβάνοντας υπόψη τις οικονομικές επιδόσεις των μεταφορέων πριν από το 2019.

Όπως ήταν αναμενόμενο, οι εταιρείες άδραξαν την ευκαιρία, αξιοποιώντας την αυξημένη κερδοφορία τους προκειμένου να αποπληρώσουν χρέη, να μοιράσουν μερίσματα στους μετόχους, να προβούν σε εκτεταμένες επενδύσεις για την επέκταση της χωρητικότητάς τους και την ανανέωση του μηχανολογικού εξοπλισμού τους μεταξύ άλλων. Το γεγονός μάλιστα ότι επανεπενδύουν τα κέρδη τους είναι ιδιαίτερα σημαντικό, καθώς όσο περισσότερα κέρδη αποκομίζουν αυτή τη στιγμή στην αγορά τόσο περισσότερο πρέπει να προσπαθήσουν για να δικαιολογήσουν τον ρόλο τους στο διεθνές εμπόριο.

Παρότι είναι απίθανο να πειστούν για τις καλές προθέσεις των μεταφορέων οι περισσότεροι εκ των φορτωτών, οι εταιρείες τακτικών γραμμών πρέπει τουλάχιστον να δείξουν στις ρυθμιστικές αρχές ότι πράττουν ό,τι είναι δυνατόν για να βελτιώσουν τη ροή των αγαθών τόσο τη δεδομένη στιγμή που παρουσιάζονται σημαντικές διαταραχές στις εφοδιαστικές αλυσίδες όσο και στο μέλλον. Σε διαφορετική περίπτωση, είναι πολύ πιθανό το ενδεχόμενο να βρεθούν αντιμέτωπες με την επιβολή ανεπιθύμητων ρυθμιστικών μέτρων. Με τις ρυθμιστικές αρχές να καραδοκούν, ερευνώντας για στοιχεία καταχρηστικής συμπεριφοράς από πλευράς των εταιρειών τακτικών γραμμών, οι θαλάσσιοι μεταφορείς είναι σε θέση άμυνας, με κάποιες από τις εταιρείες (CMA CGM) να προβαίνουν ακόμα και σε πάγωμα των ναύλων στη spot αγορά.

Κατά την Drewry, βέβαια, οι εταιρείες τακτικών γραμμών δεν ευθύνονται γι’ αυτή την κρίση που βιώνει ο κλάδος των εμπορευματοκιβωτίων, απλώς είναι οι πιο ευνοημένοι σε μια γενικότερα δύσκολη συγκυρία. Τώρα, το πώς θα εξελιχθεί στο μέλλον η κατάσταση στην αγορά και αν θα επέλθει ομαλοποίηση στις εφοδιαστικές αλυσίδες νωρίτερα ή αργότερα εντός του 2022, αποτελεί μια εκτίμηση η οποία θα εξαρτηθεί εν τέλει από πολλούς παράγοντες. Ωστόσο, με βάση τα μέχρι τώρα δεδομένα (έκταση των διαταραχών, πανδημική ανάκαμψη, πορεία της ζήτησης, εκ νέου περιορισμοί στην εργασία), η Drewry θεωρεί πιο πιθανό το σενάριο επιστροφής στην κανονικότητα προς το τέλος του 2022.

 

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.