Η ναυτιλία στον δρόμο προς την απανθρακοποίηση: Οι σύγχρονες προκλήσεις

Η ναυτιλία στον δρόμο προς την απανθρακοποίηση: Οι σύγχρονες προκλήσεις

247
Η ναυτιλία στον δρόμο προς την απανθρακοποίηση: Οι σύγχρονες προκλήσεις

Η ναυτιλιακή βιομηχανία είναι αντιμέτωπη με συθέμελες αλλαγές, σύμφωνα με τις οποίες οι πλοιοκτήτες θα πρέπει να λάβουν αποφάσεις και να καταρτίσουν μια ολοκληρωμένη στρατηγική για τη βιωσιμότητα του στόλου τους.

Στο πλαίσιο αυτό, και με αφορμή την τελευταία έκδοση του Maritime Forecast to 2050, έλαβε χώρα ψηφιακό press briefing από τον DNV, στο οποίο συζητήθηκαν και αναλύθηκαν όλες οι τάσεις και εξελίξεις στον δρόμο προς την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας.

Η τελευταία έκδοση του Maritime Forecast to 2050 του DNV παρουσιάζει πρακτικούς τρόπους για τη συμμόρφωση της ναυτιλίας με τις τρέχουσες και μελλοντικές εξελίξεις που συνθέτουν την πορεία προς την απανθρακοποίηση.

Στόχος του M.F. είναι να βοηθήσει τους πλοιοκτήτες να σχεδιάσουν σήμερα τα πλοία που αύριο θα κινούνται με καύσιμα ουδέτερα από άνθρακα (carbon-free fuels).

«Η ναυτιλιακή βιομηχανία θα βιώσει μια περίοδο ραγδαίας ενεργειακής και τεχνολογικής μετάβασης που θα έχει το σημαντικότερο αντίκτυπο στο κόστος, τις αξίες των περιουσιακών στοιχείων και την κερδοφορική ικανότητα από οποιαδήποτε αντίστοιχη αλλαγή στο παρελθόν», δήλωσε η Linda Sigrid Hammer, Principal Consultant, Environment Advisory in Maritime στο DNV και κεντρική συγγραφέας του φετινού Maritime Forecast to 2050.

Σύμφωνα με όσα ειπώθηκαν, η προσαρμοστικότητα των ναυτιλιακών εταιρειών στη νέα αυτή τάξη πραγμάτων αποτελεί ζωτικής σημασίας, ιδιαίτερα από τη στιγμή που οι παγκόσμιες αγορές είναι πιο απρόβλεπτες από ποτέ. Άλλωστε, μεγαλύτερες είναι και οι απαιτήσεις από χρηματοδότες και ιδιοκτήτες φορτίου, γεγονός που έρχεται να προστεθεί στην ήδη υφιστάμενη πίεση που δέχεται η ναυτιλιακή βιομηχανία από τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς, οι οποίοι σήμερα δεν είναι καθολικοί δεδομένου ότι πολλές χώρες ανά τον κόσμο εφαρμόζουν περιφερειακά μέτρα για την ενεργειακή μετάβαση των πλοίων.

Στο εύθραυστο αυτό περιβάλλον, η ενεργειακή μετάβαση του κλάδου παρουσιάζει βήματα προόδου. Πιο συγκεκριμένα και σύμφωνα με την παρουσίαση του DNV, το 2021 το 11,84% των υπό παραγγελία πλοίων θα καταναλώνουν εναλλακτικά καύσιμα. Το ποσοστό αυτό είναι σχεδόν διπλάσιο συγκριτικά με το 2019. Μεταξύ των εναλλακτικών καυσίμων, το LNG φαίνεται να προπορεύεται αντιπροσωπεύοντας ένα ποσοστό 6,1% στα υπό παραγγελία πλοία.

Αν και το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) κυριαρχεί ως λύση εναλλακτικών καυσίμων, 10 πλοία με μεθανόλη λειτουργούν αυτή τη στιγμή και 28 είναι σε παραγγελία (από την 1η Σεπτεμβρίου 2021). Το υδρογόνο ως καύσιμο είναι σε περιορισμένη χρήση και αφορά κυρίως μικρότερα σκάφη, όπως τα φέρι μποτ. O DNV σημειώνει ότι καύσιμα όπως η αμμωνία και η μεθανόλη παρουσιάζουν σημαντικές προοπτικές για τα πλοία του μέλλοντος, ωστόσο θέματα όπως η ασφάλεια και η αποθήκευση εν πλω θα πρέπει να επιλυθούν άμεσα.

 

Ποια συστήματα καυσίμων μπορούν να διευκολύνουν τη χρήση καυσίμων με ουδέτερο άνθρακα;

Όσον αφορά στα συστήματα καυσίμων, οι κυψέλες καυσίμου για θαλάσσια χρήση ερευνώνται και αναπτύσσονται, αλλά είναι μια λιγότερο ώριμη τεχνολογία από τους κινητήρες εσωτερικής καύσης για την τροφοδοσία των πλοίων, ανεξάρτητα από τον τύπο καυσίμου. Άλλες αναδυόμενες τεχνολογίες περιλαμβάνουν τη δέσμευση και αποθήκευση άνθρακα επί του πλοίου (CCS). Το CCS είναι μια ώριμη τεχνολογία για χερσαία χρήση και μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην επίτευξη στόχων για τις θαλάσσιες εκπομπές την περίοδο πριν τα καύσιμα μηδενικού άνθρακα γίνουν βιώσιμα, σύμφωνα με τη νορβηγική SINTEF. Σε ερώτηση των Ναυτικών Χρονικών για τη συγκεκριμένη τεχνολογία, διατυπώθηκε η άποψη ότι αποτελεί υπάρχουσα εναλλακτική η οποία θα μπορούσε να λειτουργήσει συνδυαστικά επάνω στα πλοία.

 

Επιλογή καυσίμων για μακροπρόθεσμη ανταγωνιστικότητα

Tην ίδια ώρα σημαντική είναι η οικονομική απόδοση των διαφορετικών στρατηγικών που θα κληθούν να ακολουθήσουν οι πλοιοκτήτες για τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των πλοίων τους.

Στο πλαίσιο αυτό, το Maritime Forecast to 2050 του DNV περιλαμβάνει μια μελέτη περίπτωσης για ένα για ένα φορτηγό πλοίο Newcastlemax 210.000 τόνων που πραγματοποιεί ταξίδι μεταξύ Αυστραλίας και Κίνας. Η συγκεκριμένη μελέτη περίπτωσης εφαρμόζει το μοντέλο FuelPath για να διερευνήσει διαφορετικές επιλογές καυσίμων και τεχνολογίας και για να αποκαλύψει τις πιο οικονομικά αποδοτικές επιλογές σχεδίασης fuel ready και fuel flexible. Αυτή η μελέτη περίπτωσης χρησιμοποιεί διάφορες μελλοντικές τιμές καυσίμων και στόχους GHG. Η στιβαρότητα καυσίμων και τεχνολογίας αξιολογούνται αλλάζοντας βασικές μεταβλητές (τιμές καυσίμων και άνθρακα, δαπάνες κεφαλαίου μετατροπής -όπως το CAPEX, κ.λπ.).

 

Οι επενδύσεις για την απανθρακοποίηση θα μπορούσαν να φτάσουν τα 800 δισεκατομμύρια δολάρια μέχρι το 2050

Ανεξάρτητα από τα καύσιμα που θα αναδειχθούν ως οι κύριες επιλογές στην πορεία για την απανθρακοποίηση διαφόρων τύπων πλοίων έως τα μέσα του αιώνα, η συνολική κεφαλαιουχική δαπάνη (CAPEX) για τις απαραίτητες τεχνολογίες επί του σκάφους θα είναι τεράστια.

Το Maritime Forecast to 2050 προβλέπει ότι κατά την περίοδο 2020-2050, ένα τέτοιο CAPEX θα μπορούσε να κυμαίνεται από 250-800 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ, ανάλογα με τους στόχους μείωσης των αερίων του θερμοκηπίου. Εκτιμά ότι η μέγιστη επένδυση κάθε χρόνο κυμαίνεται από 20-60 δισ.

Η πρόβλεψη υποδεικνύει επίσης το βαθμό στον οποίο η απορρόφηση άνθρακα στη ναυτιλία θα εξαρτηθεί από την πρόσβαση σε σωστά καύσιμα και σε καθαρή ενέργεια για την παραγωγή τους. Με αυτόν τον τρόπο, τονίζει σε τι βαθμό ο τομέας της ναυτιλίας απαλλαγμένος από τον άνθρακα αποτελεί αναπόσπαστο μέρος του ευρύτερου τοπίου παραγωγής ενέργειας και καυσίμων.

Στη συζήτηση συμμετείχαν ο κ. Γιώργος Τεριακίδης Area Manager, Area Manager East Mediterranean& Black Sea, ο κ. Γιώργος Δημόπουλος, Head of R&D and Advisory Unit, η κ. Χαρά Γεωργοπούλου, Senior Research Engineer, ο κ. Σταμάτης Φραδέλος, Regional Bulk Carriers Segment Director και ο κ.Ιάσονας Στεφανάτος, Business Development Manager – Senior Engineer.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.