Γεώργιος Μ. Πατέρας: Ο ιδρυτής της Common Progress

Γεώργιος Μ. Πατέρας: Ο ιδρυτής της Common Progress

314
Γεώργιος Μ. Πατέρας: Ο ιδρυτής της Common Progress

Με αφορμή τα 90 χρόνια των Ναυτικών Χρονικών, σας παρουσιάζουμε προσωπικότητες της ναυτιλίας που αρθρογραφούσαν τακτικά στα Ναυτικά Χρονικά.

Ο Γεώργιος Μ. Πατέρας (1915-2003) ήταν γόνος οικογένειας με μακρά παράδοση στη ναυτιλία, με καταγωγή από τα Καρδάμυλα της Χίου. Ο παππούς του, με το ίδιο όνομα, είχε υπό την ιδιοκτησία του τρία ιστιοφόρα μέχρι και το 1912, όταν και υπέστη τις δυσμενείς συνέπειες των εχθροπραξιών μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας: όλα τα πλοία κατασχέθηκαν ή καταστράφηκαν. Παρά τη δυσμενή αυτή τύχη, τα μέλη της οικογένειας συνέχισαν τη σχέση τους με τη θάλασσα, βιοποριζόμενοι από τη ναυτιλία.

Μετά την ολοκλήρωση των σπουδών του στα Οικονομικά, εργάστηκε επί σειρά ετών ως λιμενάρχης Σύρου. Όσο ήταν εκεί, και κατά τη διάρκεια της Κατοχής, δραστηριοποιήθηκε ενεργά με την ελληνική αντίσταση εναντίον των κατακτητών. Την περίοδο εκείνη γνώρισε τη μέλλουσα σύζυγό του, Μάγδα Βασιλικού, η οποία καταγόταν από οικογένεια ναυτικών και πλοιοκτητών της Σύρου. Ολοκληρώνοντας τη σταδιοδρομία του στο Λιμενικό Σώμα, αποφάσισε να εισέλθει στο ναυτιλιακό επιχειρείν, θέλοντας να συνδέσει για άλλη μία φορά την οικογένειά του με την πλοιοκτησία.

Έτσι, στα τέλη της δεκαετίας του 1960, ο Γεώργιος Μ. Πατέρας συμμετείχε στην εταιρεία του εξαδέλφου του, Α. Αγγελικούση, ως γενικός διευθυντής του γραφείου στον Πειραιά και ως μέτοχος κάποιων εκ των πλοίων της εταιρείας του. Από τα μέσα της επόμενης δεκαετίας θα ξεκινούσε να αποκτά τα δικά του πλοία, ενώ το 1985 αποφάσισε να αποσυρθεί εντελώς από τον Όμιλο Αγγελικούση και να ξεκινήσει τη δική του ρότα στις διεθνείς θάλασσες. Βασικός άξονας της ναυτιλιακής του δραστηριότητας ήταν η Common Progress S.A., την οποία είχε ήδη ιδρύσει από το 1983.

Ο Γεώργιος Μ. Πατέρας διετέλεσε επί σειρά ετών ταμίας της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών. Έπαιξε σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση του θεσμικού πλαισίου το οποίο διέπει σήμερα την ελληνική ναυτιλία, ιδίως στο φορολογικό καθεστώς.

Βασική επιχειρηματική στρατηγική του Γεωργίου Μ. Πατέρα ήταν η σύναψη συμφωνιών με διεθνείς εμπορικούς οίκους και όχι η άντληση κεφαλαίων μέσω της αγοραπωλησίας πλοίων, σύμφωνα με τις τάσεις της ναυλαγοράς. Ήταν κατεξοχήν υποστηρικτής του ελληνικού νηολογίου και του Έλληνα ναυτικού, παράδοση που η εταιρεία συνεχίζει μέχρι και σήμερα. Πλέον, η Common Progress, διαχειριζόμενη έναν στόλο πλοίων με εστίαση στα ξηρά φορτία, εξακολουθεί να λειτουργεί ως οικογενειακή επιχείρηση, η οποία, από τη δεκαετία του 1990, διοικείται από τη δεύτερη αλλά και την τρίτη γενιά της οικογένειας.

Ο Γεώργιος Μ. Πατέρας υπήρξε τακτικός αρθρογράφος στα Ναυτικά Χρονικά από το 1968. Συνήθως αποτύπωνε τη γνώμη του στις σελίδες του περιοδικού σε περιόδους κρίσεων για την ελληνική αλλά και τη διεθνή εμπορική ναυτιλία. Τα άρθρα του αποκαλύπτουν έναν άνθρωπο απόλυτα πραγματιστή, ο οποίος προσπαθούσε να παρουσιάσει με ρεαλιστική ματιά όχι μόνο τα εμφανιζόμενα ζητήματα για τον κλάδο αλλά και τις λύσεις που έπρεπε να δρομολογηθούν.

Ενδεικτικά άρθρα του Γεωργίου Μ. Πατέρα στα Ναυτικά Χρονικά θα βρείτε στους ακόλουθους συνδέσμους:

https://archive.naftikachronika.gr/issue1978-i1013/page-34/

https://archive.naftikachronika.gr/issue1981-i50/page-73/

https://archive.naftikachronika.gr/issue1979-i158/page-25/

«Η ψηφιοποίηση του αρχείου των τευχών από το 1931 έως το 1983 είναι μια ευγενική χορηγία του Ιδρύματος Ευγενίδου, στη μνήμη της Μαριάνθης Σίμου».

Πληροφορίες για τη συγγραφή του άρθρου αντλήθηκαν από τεύχη των Ναυτικών Χρονικών με αφιερώματα στο πρόσωπο του Γεωργίου Μ. Πατέρα και από την έκδοση I. Theotokas and G. Harlaftis, Leadership in World Shipping ‒ Greek Family Firms in International Business (Palgrave MacMillan 2009).

Παρακάτω μπορείτε να διαβάσετε και για τις υπόλοιπες εμβληματικές προσωπικότητες που αρθρογραφούσαν στα Ναυτικά Χρονικά:

www.naftikachronika.gr/tag/90-chronia-naftika-chronika

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.