
Με αφορμή τα 90 χρόνια των Ναυτικών Χρονικών, σας παρουσιάζουμε προσωπικότητες της ναυτιλίας που αρθρογραφούσαν τακτικά στα Ναυτικά Χρονικά.
Ο Γεώργιος Μ. Πατέρας (1915-2003) ήταν γόνος οικογένειας με μακρά παράδοση στη ναυτιλία, με καταγωγή από τα Καρδάμυλα της Χίου. Ο παππούς του, με το ίδιο όνομα, είχε υπό την ιδιοκτησία του τρία ιστιοφόρα μέχρι και το 1912, όταν και υπέστη τις δυσμενείς συνέπειες των εχθροπραξιών μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας: όλα τα πλοία κατασχέθηκαν ή καταστράφηκαν. Παρά τη δυσμενή αυτή τύχη, τα μέλη της οικογένειας συνέχισαν τη σχέση τους με τη θάλασσα, βιοποριζόμενοι από τη ναυτιλία.
Μετά την ολοκλήρωση των σπουδών του στα Οικονομικά, εργάστηκε επί σειρά ετών ως λιμενάρχης Σύρου. Όσο ήταν εκεί, και κατά τη διάρκεια της Κατοχής, δραστηριοποιήθηκε ενεργά με την ελληνική αντίσταση εναντίον των κατακτητών. Την περίοδο εκείνη γνώρισε τη μέλλουσα σύζυγό του, Μάγδα Βασιλικού, η οποία καταγόταν από οικογένεια ναυτικών και πλοιοκτητών της Σύρου. Ολοκληρώνοντας τη σταδιοδρομία του στο Λιμενικό Σώμα, αποφάσισε να εισέλθει στο ναυτιλιακό επιχειρείν, θέλοντας να συνδέσει για άλλη μία φορά την οικογένειά του με την πλοιοκτησία.
Έτσι, στα τέλη της δεκαετίας του 1960, ο Γεώργιος Μ. Πατέρας συμμετείχε στην εταιρεία του εξαδέλφου του, Α. Αγγελικούση, ως γενικός διευθυντής του γραφείου στον Πειραιά και ως μέτοχος κάποιων εκ των πλοίων της εταιρείας του. Από τα μέσα της επόμενης δεκαετίας θα ξεκινούσε να αποκτά τα δικά του πλοία, ενώ το 1985 αποφάσισε να αποσυρθεί εντελώς από τον Όμιλο Αγγελικούση και να ξεκινήσει τη δική του ρότα στις διεθνείς θάλασσες. Βασικός άξονας της ναυτιλιακής του δραστηριότητας ήταν η Common Progress S.A., την οποία είχε ήδη ιδρύσει από το 1983.
Ο Γεώργιος Μ. Πατέρας διετέλεσε επί σειρά ετών ταμίας της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών. Έπαιξε σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση του θεσμικού πλαισίου το οποίο διέπει σήμερα την ελληνική ναυτιλία, ιδίως στο φορολογικό καθεστώς.
Βασική επιχειρηματική στρατηγική του Γεωργίου Μ. Πατέρα ήταν η σύναψη συμφωνιών με διεθνείς εμπορικούς οίκους και όχι η άντληση κεφαλαίων μέσω της αγοραπωλησίας πλοίων, σύμφωνα με τις τάσεις της ναυλαγοράς. Ήταν κατεξοχήν υποστηρικτής του ελληνικού νηολογίου και του Έλληνα ναυτικού, παράδοση που η εταιρεία συνεχίζει μέχρι και σήμερα. Πλέον, η Common Progress, διαχειριζόμενη έναν στόλο πλοίων με εστίαση στα ξηρά φορτία, εξακολουθεί να λειτουργεί ως οικογενειακή επιχείρηση, η οποία, από τη δεκαετία του 1990, διοικείται από τη δεύτερη αλλά και την τρίτη γενιά της οικογένειας.
Ο Γεώργιος Μ. Πατέρας υπήρξε τακτικός αρθρογράφος στα Ναυτικά Χρονικά από το 1968. Συνήθως αποτύπωνε τη γνώμη του στις σελίδες του περιοδικού σε περιόδους κρίσεων για την ελληνική αλλά και τη διεθνή εμπορική ναυτιλία. Τα άρθρα του αποκαλύπτουν έναν άνθρωπο απόλυτα πραγματιστή, ο οποίος προσπαθούσε να παρουσιάσει με ρεαλιστική ματιά όχι μόνο τα εμφανιζόμενα ζητήματα για τον κλάδο αλλά και τις λύσεις που έπρεπε να δρομολογηθούν.
Ενδεικτικά άρθρα του Γεωργίου Μ. Πατέρα στα Ναυτικά Χρονικά θα βρείτε στους ακόλουθους συνδέσμους:
https://archive.naftikachronika.gr/issue1978-i1013/page-34/
https://archive.naftikachronika.gr/issue1981-i50/page-73/
https://archive.naftikachronika.gr/issue1979-i158/page-25/
«Η ψηφιοποίηση του αρχείου των τευχών από το 1931 έως το 1983 είναι μια ευγενική χορηγία του Ιδρύματος Ευγενίδου, στη μνήμη της Μαριάνθης Σίμου».
Πληροφορίες για τη συγγραφή του άρθρου αντλήθηκαν από τεύχη των Ναυτικών Χρονικών με αφιερώματα στο πρόσωπο του Γεωργίου Μ. Πατέρα και από την έκδοση I. Theotokas and G. Harlaftis, Leadership in World Shipping ‒ Greek Family Firms in International Business (Palgrave MacMillan 2009).
Παρακάτω μπορείτε να διαβάσετε και για τις υπόλοιπες εμβληματικές προσωπικότητες που αρθρογραφούσαν στα Ναυτικά Χρονικά:
www.naftikachronika.gr/tag/90-chronia-naftika-chronika
Διαβάστε περισσότερα ιστορικά θέματα από το Αρχείο των Ναυτικών χρονικών πατώντας εδώ.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Η Νορβηγική Πρεσβεία στην Αθήνα, σε συνεργασία με την Oriani Hellas, διοργάνωσε με επιτυχία τη 2nd Greek-Norwegian Maritime Innovation Summit, στην κατοικία της Πρέσβειρας.…
Η αγορά των ferries, τα οποία διασχίζουν το στενό του Γιβραλτάρ έχει υποστεί σημαντικές μεταβολές τα τελευταία χρόνια, αναφέρει πρόσφατη έκθεση της AXS Marine.…
Εκρηκτική άνοδο σημείωσαν οι πωλήσεις σόγιας της Αργεντινής τις πρώτες 18 ημέρες του 2025, πριν από την αύξηση των εξαγωγικών δασμών από την 1η…
Παρά την επιβολή δασμών που επέβαλε η Ευρωπαϊκή Ένωση στα ηλεκτρικά οχήματα που κατασκευάζονται στην Κίνα, ο όγκος των πωλήσεων τον προηγούμενο μήνα ήταν…
Η Τουρκία εξασφάλισε χρηματοδότηση ύψους $660.000 από την Παγκόσμια Τράπεζα για ένα έργο στην εμπορική διαδρομή του Μεσαίου Διαδρόμου, σύμφωνα με ΜΜΕ από τη…
Η Celestyal ανακοίνωσε την επιτυχή ολοκλήρωση μιας σημαντικής πρωτοβουλίας αναχρηματοδότησης, αντικαθιστώντας τη χρηματοδότηση που είχε αρχικά λάβει για την απόκτηση των πλοίων της με…
Το Πανεπιστημιακό Παιδιατρικό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ), το οποίο προβλέπεται να ολοκληρωθεί και να παραδοθεί στην ελληνική κοινωνία στις αρχές του 2027,…
Έτοιμο να σαλπάρει στις παγωμένες θάλασσες του Αρκτικού Ωκεανού είναι το «Alexey Kosygin», το πρώτο ice-class LNG carrier ρωσικής ναυπήγησης, βάσει ανακοίνωσης της Sovcomflot.…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ